Vægttab samtidigt med muskelopbygning


The_Pump
 Share

Recommended Posts

Har ikke taget Kreatin. Og ja har været en del gange på vægten før jeg startede på de 5 uger. Eneste jeg startede med var Proteinpulver. Og jeg har også målt mig op før jeg begyndte, og skal måles igen en af dagene, så kan i også lige få målene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. Jeg prøver bare at definere ordet "samtidig" og forklare hvorfor det er forkert at bruge i denne sammenhæng. Pointen er at uanset hvor kort du definere en "periode", så er det fra et tidspunkt til et andet = ikke samtidig, og vi ved at det er enten/eller mht om kroppen er i anabolsk og katabolsk tilstand.

Jeg vil ikke andre steder hen end som Beleriand_k beskriver ganske fint - at man ved at have lidt andre briller på, udmærket godt kan se i hvilken sammenhæng "samtidigt" benyttes - det er i dette indlæg, og i mange andre - øjensynligt ikke på biokemisk plan der refereres til.

Hvis jeg på en periode kan øge min masse - og sænke min fedtprocent - så vil mange nok udlede at samtidigt for perioden, øgede jeg masse og tabte fedt.

Som det er kotume idag, så siger "vi" at der eksisterer to tilstande:

- overskud - du gainer masse, og gainer fedt

- underskud - du taber du masse og du taber fedt.

Hvilket IKKE er et dårligt råd hvis du vil have optimalt udbytte af begge tilstande, men det er værd at bemærke at vi i samme åndedræt definerer overskud og underskud udfra et døgnperspektiv - i tilfælde med masseopbygning måske også udfra et 2-døgnsperspektiv.

Og så er "samtidigt" pludselig udvidet en anelse til ikke kun at dreje sig om et biokemisk øjeblik, men en længere periode....

Link to comment
Share on other sites

MaxPower>Jeg forstår godt din argumentation, og hvis vi skærer igennem flueknepperiet, så er alle i denne tråd vist enige. Men jeg finder det uheldigt, når du og andre øjeblikkelig fyrer standardbemærkningen "Det kan ikke lade sig gøre" af, da det sender et forkert signal.

...

I praksis kan man godt i løbet af en uge smide fedt og øge muskelmasse. Derfor er det uheldigt, når I fortæller folk, at det ikke kan lade sig gøre. Du ved lige så godt som mig, at når der her på MOL spørges, om man kan smide fedt og øge muskelmasse samtidig, så mener spørgeren det ikke med din definition af samtidig.

Det mener jeg altså ikke jeg siger - jeg forklarer endda at man man skifte mellem anabolsk og katabolsk flere gange om dagen, og det er det han har gjort.

Jeg må indrømme at jeg i det hele taget ikke kan følge din kritik - hvis den specifikt er møntet på mig ;)

Men jeg kan godt følge dig så langt at det er forkert at sige: "det du har gjort er umuligt" - for de HAR jo gjort det - måske har de bare misforstået lidt hvordan det er sket.

Jeg synes der i dette tilfælde er en grund til at tage fat i detaljerne - og forkert brug af ordet samtidig i denne situation skaber misforståelser omkring hvordan kroppen fungere.

Link to comment
Share on other sites

Altså vi er vist alle enige om at hvis man i tidsintervallet deltaT er i energi-overskud, tager man på - og modsvarende taber man sig hvis man i tidsintervallet er i energi-underskud.

Jo mindre man gør perioden, deltaT, desto større krav må der vel stilles der til timing og fordeling af indtaget, da:

- efter vægttræning kræves der energi-overskud for at protein-syntesen kan forløbe,

- under cardio forbrændes både kulhydrat og fedt, fordelingen afhænger af intensiteten.

Medmindre man virkelig seriøst vejer og planlægger sin kost _meget_omhyggeligt, og desuden har fuldstændigt check på sit ligevægts-indtag (hånden på hjertet - hvem har det? Afhænger jo af aktiviteten og kan variere voldsomt fra periode til periode) er det lidt af en udfordring at skulle hhv tage på og tabe sig i de forskellige deltaT perioder.

Jo kortere man gør over/underskuds-perioderne, desto større krav stilles der til indtaget og planlægningen heraf - med risiko for stik modsatte effekt som resultat, hvis man regner forkert.

Og uanset hvordan man vender og drejer det, så forløber f.eks. protein-syntesen efter vægttræning over ca 36-48 timer, hvorfor man vel ikke bør være i energi-underskud i denne periode??? Hvis man gør, mindsker man ihvertfald muskel-tilvæksten - og dermed er vi vel tilbage til udgangspunktet...

Link to comment
Share on other sites

Og uanset hvordan man vender og drejer det, så forløber f.eks. protein-syntesen efter vægttræning over ca 36-48 timer, hvorfor man vel ikke bør være i energi-underskud i denne periode???
Jo det bør man vel, hvis man eksempelvis træner hver anden dag og gerne vil smide noget fedt, så er der ingen vej uden om. Proteinsyntesen skulle være højest i de første 24 timer efter træning, hvorfor det vel er i denne periode, at det er vigtigst at være i energioverskud.
Hvis man gør, mindsker man ihvertfald muskel-tilvæksten - og dermed er vi vel tilbage til udgangspunktet...

Jeg taler ikke for, at man kan opbygge lige så meget muskelmasse, ved at være i underskud hovedparten af ugen, som hvis man var i overskud hele ugen, men blot at man muligvis vil kunne opbygge en ikke ubetydelig del muskelmasse, mens man smider fedt ved at være i overskud hovedparten af de 24 efterfølgende timer efter træning.

Så hvorfor skulle man ryge tilbage til udgangspunktet? Selvom du enten gainer lidt fedt på træningsdage, eller ikke opnår at være i anabolsk tilstand HELE tiden, så vil du jo stadig opbygge muskelmasse, og ikke nødvendigvis en beskeden del.

Jeg mener, at man lige så godt kan udnytte den eksisterende forskning på området, der tilsiger, at hovedparten af de muskelopbyggende processer, sker indenfor de første 24 timer, og så give kroppen noget at arbejde med her.

Jo kortere man gør over/underskuds-perioderne, desto større krav stilles der til indtaget og planlægningen heraf - med risiko for stik modsatte effekt som resultat, hvis man regner forkert.
Ligesom når man bulker, så handler det jo om at skabe et overskud, der er så beskedent som muligt, og som sørger for, at kroppen er i anabolsk tilstand "konstant", uden at den lagrer fedt. Selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre i praksis, men det er blot et ideal, som man skal efterstræbe, dog med et par 100 kcal på plussiden for en sikkerheds skyld.

Jeg har dog efterhånden rimelig godt styr på mit ligevægtsindtag, men jeg vil selvfølgelig, ligesom hvis jeg i en bulkeperiode eksempelvis tager 2-3 kg på på en måned, justere mit indtag og gøre dette løbende, indtil jeg rammer, det jeg ønsker. Der er intet, der skal skrives i sten.

Jeg har tabt mig et kilo på en måned ved denne fremgangsmåde. Det virker meget passende på mig, hvis jeg ikke havde tabt mig, eller hvis jeg havde tabt mig meget mere, så ville jeg selvfølgelig justere lidt på mit indtag.

Og jeg er rimelig sikker på, at jeg nok skal have gainet noget muskelmasse i perioden uden dog at kunne smide nogle fedtprocentmålinger på bordet. Jeg indtager meget nu omkring min træning og de efterfølgende timer, hvilket jeg er sikker på vil sparke kroppen i anabolsk tilstand. At jeg så måske også gainer en lille smule fedt er vel i for sig ikke vanvittigt vigtigt, så længe fedtet ryger af på ikke træningsdage, da jeg er næsten 100% sikker på, at mit underskud på disse dage ligger på mellem 300-700 kcal, og der derved nok vil være meget begrænset, hvor meget der tæres på muskelmassen. Kreatinen hjælper måske også på at holde på den.

Medmindre man virkelig seriøst vejer og planlægger sin kost _meget_omhyggeligt, og desuden har fuldstændigt check på sit ligevægts-indtag (hånden på hjertet - hvem har det? Afhænger jo af aktiviteten og kan variere voldsomt fra periode til periode) er det lidt af en udfordring at skulle hhv tage på og tabe sig i de forskellige deltaT perioder.

Hvor meget, som man vil gå op i kosten, er jo individuelt. Man kan jo også bare sørge for at indtage et par ekstra shakes eller et ekstra måltid på træningsdage noget tid efter træning, hvilket alt andet lige vil give mere muskelmasse relativt set (hvor meget er umuligt at sige), men som selvfølgelig også vil bevirke, at cutteperioden bliver lidt længere.

Den overordnede pointe er bare, at man i en cutteperiode muligvis vil kunne få meget ud af et større indtag i timerne efter træningen med muskelopbygning til følge.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share