Vægttræning som forberedelse til skiferie


Thomas B
 Share

Recommended Posts

Om ca 2 måneder befinder jeg mig på en bjergskråning i Østrig, med et par brædder under fødderne. Det er efterhånden 6-8 år siden jeg sidst har udsat mig selv for noget lignende, så derfor ønsker jeg at forberede mig så godt som jeg kan, for at forebygge skader på knogler, led og muskler.

Pt træner jeg squat ca hver 5. dag med ca 4 sæt á 6 reps. Mon det er en god idé at øge belastningen, op dermed belaste og styrke ledbåndende yderligere, eller giver det bedre mening at sænke belastningen og øge reps-antallet, for dermed at få en lettere og mere vedvarende belastning, som i højere grad minder om det man udsættes for på ski?

Er der nogle øvelser, som vil være oplagt at supplere med? Jeg tænker på fx legextensions eller legcurls?

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.

2 måneder? Det var sq sent på sæsonen. Hvor I Østrig skal du hen?

Nå, men squat er en rigtig god skiforberedende øvelse. Jo mere styrtløber, der er i dig, jo mere statisk quad-arbejde laver du. Det kan derfor være en rigtig god idé at træne dine quads statisk - f.eks. vha. klassikeren, hvor du sidder op ad en væg m. benene i en 90 graders vinkel, så længe du kan.

Nu er skiløb jo primært en aerob sport, så en god aerob grundform er alfa og omega for dels at du kan få nogle gode lange skidage, og dels at du kører så kort tid som muligt på trætte ben.

...og husk så lige at undgå knæ-killer nummer et: for stramme bindinger. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle øvelser, som vil være oplagt at supplere med? Jeg tænker på fx legextensions eller legcurls?

De øvelser du nævner her synes jeg ikke er de mest oplagte. Du kunne f.eks. køre nogle lunges, http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...us/BBLunge.html , eller variere med nogle andre typer af squat.

En mulighed ville være at lægge fokus på øvelser der træner stabilitet og balance. måske kunne du i afslutningen af dit træningsprogram inkludere øvelser hvor du kun bruger din kropsvægt.

Det kunne f.eks. være spring fremad og til siden hvor man lander på et ben og holder balancen. Hvis du er hård kunne det også være et-benet squat pavel-style.

Man kunne også overveje at lave lidt fleksibilitets træning i form af udstrækning. Men forsæt med squatten. Jeg så engang et program om Herminatoren fra Østrig - Han var sgu hård til at squatte.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene :)

Jeg vil til at gøre lidt mere ved udstrækning, vedblive med squatten samt supplere med Los´s "sidde-så-lang-tid-som-muligt-uden-stol-øvelse". Den kan jo også gennemføres hjemme i stuen ;)

Måske jeg også skulle prøve med lidt lunges. Jeg har altid undgået den øvelse, for jeg synes det er svært at holde balancen, men det er jo netop et argument for at benytte den som forberedelse til skiferie.

Los - jeg kan faktisk ikke huske, hvor i Østrig det er (svigerforældrene inviterer). Jeg er dog opmærksom på, at det er meget sent på sæsonen, så jeg håber det er højt oppe i bjergene, så der er sandsynlighed for noget sne. Hvad er din erfaring med Alperne så sent på året?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er din erfaring med Alperne så sent på året?

Det seneste jeg har været afsted er i uge 16, og der var jeg svineheldig med en god meters snefald på andendagen.

Generelt er det sidst på sæsonen sådan, at pisterne (såfremt der altså er sne tilbage) er fine indtil omkring middag, hvor det derefter bliver til en gang slush-ice - specielt under 2000 meter.

Men er sneforholdene okay, så er der jo ikke noget der slår at spise middag i solskin og 20 grader på en alpetop (i bar overkrop), for bagefter at drøne sparsomt beklædt ned af pisterne. B)

Mht. lunges, så er det jo nærmest et must, hvis du skal køre Telemark.

Overførligheden af squat er nok størst, hvis du laver den i olympisk stil.

God tur, dit svin! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Squat, dødløft, Lunges er som nævnt rigtig gode. Jeg ville køre enkelte træningspas med mange reps og lavere vægt. Min erfaring siger at det er godt med en god muskulatur til at stabilisere torso. Altså twists, absøvelser - f.eks. flags, hyperext etc. Hvis du har muligheden så få øvelse i bevægelser med belastning fra "ikke dagligdags" vinkler på knæ og hofter - f.eks squash/badminton/boldspil.

Men vigtigst er som Los siger den aerobe grundform. Det gør en verden til forskel for teknik og fornøjelse. Og det er nu surt at være træt kl 1000 når pisterne lukker kl 1730. B)

God tur

/J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share