Skummetmælk


Cache
 Share

Recommended Posts

I langt de fleste tilfælde er det skummetmælk som MOL's brugere drikker, personligt synes det er noget tyndt pjask ;) - og drikker derfor letmælk.

Er der andre forskelle end et mindre fedtindhold (letmælk: 1,5g./100g. - skummetmælk: 0,1g./100g.), som man bør være opmærksom på?

I en tråd om natmad, skriver Diddley flg.:

Det bedste ville egentlig være at hive en liter skummetmælk ned før man slukker lyset. Protein fordelingen er 20% valle og 80% kassein, en noget nær optimal fordeling...

Er dette enestående for skummetmælk - eller gælder det også letmælk? Hvad er forskellen? :)

Link to comment
Share on other sites

Er der andre forskelle end et mindre fedtindhold (letmælk: 1,5g./100g. - skummetmælk: 0,1g./100g.), som man bør være opmærksom på?

Skummet-, let- og sødmælk indeholder forskellige mængder af mælkens fløde. Det giver forskel i energiindholdet, men kun ubetydelige forskelle i indhold af de øvrige næringsstoffer i mælken.

Rå mælk direkte fra koen har et fedtindhold på ca. 4,5%. Det eksakte fedtindhold kan svinge, men på mejeriet sikrer man, at den færdige mælk altid har et ensartet fedtindhold ved at skille mælken i skummetmælk og fløde for derefter at blande skummetmælk og fløde (fedtet) i det forhold, der giver de ønskede mælketyper.

Sødmælk er den mælketype, der indeholder mest fløde. Fedtindholdet er 3,5%.

Letmælk er lidt mere mager. Her har mælken fået mindre af den oprindelige mængde fløde tilbage, og fedtindholdet er 1,5%.

Letmælk adskiller sig kun fra sødmælk ved, at der er mindre fedt i. Den er hverken tilsat ekstra næringsstoffer eller tilsætningsstoffer. I 1970-erne tilsatte man A- og D-vitamin for at erstatte de naturlige vitaminer, der var fjernet med fløden. Siden har man imidlertid fundet ud af, at det ikke har afgørende betydning for vores ernæring, om de er i eller ej, og derfor beriges letmælken ikke længere.

Skummetmælk er den magreste konsummælk. Næsten al fløden er fjernet. Traditionel skummetmælk indeholder kun 0,1-0,3%. I 2001 lancerede mejerierne en skummetmælk med lidt mere fløde end den traditionelle skummetmælk. Den indeholder 0,5% fedt.

Når man fjerner fedt fra mælken, forsvinder de vitaminer, der er fedtopløselige. Det drejer sig om A- , D- , og E-vitamin. Alle mælkens andre vitaminer og mineraler findes i skummetmælk og letmælk, selvom der er væsentligt mindre fedt, og dermed væsentligt mindre energi (færre kalorier) i.

At de fedtopløselige vitaminer er væk, har ingen ernæringsmæssig betydning. Den danske kost er rig på A-vitamin fra andre levnedsmidler, og D- og E-vitamin findes i så små mængder i den fede mælk, at det ikke betyder noget, at de forsvinder.

Mælkefedt består mest af mættede fedtsyrer (ca. 70%). Ca. halvdelen af det mættede fedt, vi får i Danmark, kommer fra mælk og mejeriprodukter.

Kilde: Mejeriforeningen

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Der går rygter om at minimælk bare er letmælk tilsat vand, for derfor at nå det lavere fedtindhold.

Hvordan får du til at harmonere med at protein indholdet er det samme i de 2 produkter :unsure: Forskellen fra sødmælk til skummeltmælk er simpelthen hvor meget af fedten man skummer fra.

Edited by Kreasvin
Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål om tilvænning. Da jeg var yngre drak jeg altid letmælk og kunne ikke fordrage skummetmælk fordi det bare smagte af vand. Men så begyndte jeg alligevel at drikke det og nu kan jeg ikke forestille mig at drikke letmælk, det vil føles som fløde.

Hvis fedtindholdet i skummetmælk er 0,1% som der står på kartonen så tager det alligevel 15 liter skummetmælk for at indtage samme fedt som 1 liter letmælk. Ved 1 liter mælk om dagen er det alligevel ca. 5 kg fedt om året B)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare ganger op over en lang nok periode, så kan alle tal virke voldsomme.

Mit årlige energiforbrug svarer f.eks. til ca 180kg fedtvæv og mit mælkeindtag er nok omkring de 500 liter :w00t:  :lol:

Det er nemlig rigtigt.

Lavede engang et lille regnstykke til en kolega der spurgte om hvorvidt jeg vidste hvor lang tid det ville tage at lave det jeg bad ham om. Efter lidt mails frem og tilbage stod det klart, at han var ved at klatre over i ovenstående.

Så måtte jeg lige forklare ham, hvor meget kaffedrinkning faktisk kostede på jobbet (kommunen). Hvis man antog at hentning af en kop kaffe tager 30 sekunder i alt (hurtigt), at "man" gennemsnitligt drikker to kopper om dagen, at arbejdsåret indeholder 225 arbejdsdage og der er 5.000 ansatte, så kostede det faktisk samlet arbejdstid for mere end to fuldtidsansatte. :blink:

Man kan altså argumenter for at kaffedrikning i vores kommune gør at der mangler arbejdskraft for sammenlagt to fuldtidsstillinger.

Men sådan er virkeligheden jo ikke. Akkumulerede tal er netop akkumulerede. Så det skal man ikke altid lægge så meget i.

BTW: Elsker både skummet- og mini-mælk. :bigsmile:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Men alt andet lige, er det stadig korrekt i ville have det der svare til 2 fuldtidsansatte fordi hver ansat drikker to kopper kaffe om dagen.

Et lignende regnestykke: En mand beslutter sig for at ville tabe sig. Han beslutter derfor at fjerne smøret på sine rundstykker hver morgen. Det vil blivev et betragteligt vægttab i løbet af nogle år! Pointen er vel også at små ændringer, som holdes kostant, over en periode kan give et stort vægttab på sigt.

Link to comment
Share on other sites

Men alt andet lige, er det stadig korrekt i ville have det der svare til 2 fuldtidsansatte fordi hver ansat drikker to kopper kaffe om dagen.

Et lignende regnestykke: En mand beslutter sig for at ville tabe sig. Han beslutter derfor at fjerne smøret på sine rundstykker hver morgen. Det vil blivev et betragteligt vægttab i løbet af nogle år! Pointen er vel også at små ændringer, som holdes kostant, over en periode kan give et stort vægttab på sigt.

Og det er jo- set på den "omvendte" måde - ligeledes ganske rigtigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share