Intervaltræning


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu for første gang kastet mig over intervaltræning, både for at øge mit tempo, men også for at få lidt afveksling i min træning.

I første omgang indgår det i mine forberedelser til halvmarathon den 25/4.

Jeg har på forhånd regnet lidt på tingene, og for mit vedkommende svarer intensiteten 80-90% til en puls på omkring 162-172, det var derfor også mit mål at ligge i det område.

Jeg startede med 2km. opvarmning med en hastighed på 5min/km. Dernæst løb jeg tre intervaller på hver 500m. med en hastighed på 4min/km. Den hastighed er ca. 10sek hurtigere end hastigheden for mit pr. på 5km. Hvert interval bestod endvidere af 500m. med 5min/km. Men, på intet tidspunkt røg min puls over 155 :blink: .

For at sætte lidt skub i tingene løb jeg derefter 1000m med 4min/km, og sluttede så af med 1km. nedkøling med 5min/km. I det sidste interval nåede jeg op på en puls på 166.

Her kommer spørgsmålene så:

1) Er det normalt at ens puls reagerer så langsomt på stigninger i intensiteten ?

2) Set i lyset af, at jeg forbereder mig til et halvmarathon, hvad vil den optimale intervallængde så være.

3) Er hastigheden den rigtige

4) Skal længden på intervallet fastsættes ud fra en bestemt distance, eller skal man blot løbe til man når en target-puls

5) hvad er meningen med livet

6) Hvis masjolie er lavet af majs, hvad er babyolie så lavet af...... :lol:

Seriøst, alt det her er nok barnelærdom for løbe-eksperterne. for mig er det stadig lidt af et mysterie.

Nogen der kan hjælpe ?

Link to comment
Share on other sites

2) Set i lyset af, at jeg forbereder mig til et halvmarathon, hvad vil den optimale intervallængde så være.
Til halvmarathon er det nok en god ide med ret lange intervaller.

fandt et eksempel på et halvmarathon program med interval træning: halvmarathon2

3) Er hastigheden den rigtige

Jævnført hvad du skriver om din puls, så har intervallerne nok været for korte til hastigheden, eller hastigheden for lille til intervallerne ;)

4) Skal længden på intervallet fastsættes ud fra en bestemt distance, eller skal man blot løbe til man når en target-puls
your Choice

De fleste programmer jeg har set har været baseret på enten tidsintervaller eller som du nævner target-puls.

Har man ikke et pulsur, giver det vel sig selv. Du har så bare frit valg.

5) hvad er meningen med livet

42 (rent faktisk er det vel strengt taget en delmængde af 42 :blink: )

6) Hvis masjolie er lavet af majs, hvad er babyolie så lavet af......  :lol:

Majs

Lidt generelt om intervaltræning:

Hvad er intervaltræning

Modeller for intervaltræning

Pulstræning - Intervaltræning efter pulsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg ynder at bruge intervalformen 4+2x6 når jeg løber intervaltræning. (4 min løb + 2 min pause x antal gange)

Du skal starte med at løbe en coopertest - derefter udregner du intervaldistancen ved at dividere dit resultat med 3. For de fleste skal det nok blive hårdt nok, men er det for let kan du tage 110% af den udregnede distance. Og så skal du nok få din sag for!

God træning - Tolle

Link to comment
Share on other sites

Dine spørgsmål er jo allerede blevet besvaret, så jeg vil blot bidrage med nogle generelle betragtninger:

Som Tolle skriver, er du nødt til at gennemføre et testløb for at kunne fastlægge dine optimale tider pr. intervaldistance. Der findes et hav af formler, men du får nok det nøjagtigste resultat ved at gå ud fra en relativt lang testdistance, når du vil løbe halvmarathon. 10 km lyder ideelt. Mon ikke du kan løbe 10 km på ca. 46 min, afhængigt af terræn og dagsform?

500 m intervaller er godt for mange ting, men har begrænset transfer til halvmarathon. 800 m er nok den korteste distance, som du skal løbe - med henblik på at udvikle max vo2. Tidsforbruget pr. interval skal ligge mellem 10 og 15 % lavere end din hastighed på 10 km. Dertil skal du træne evnen til at løbe tæt på din anaerobe grænse (som nogen mener ikke findes, men never mind!). Det gør du ved at løbe 2 km's intervaller med en km-tid, der ligger mellem 5 og 10 % under din 10 km tid.

Keine Hexerei und Arbeit macht frei!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share