Vægttab


electrovoice
 Share

Recommended Posts

Jeg har siden den 2. februar været på diæt - men der sker simpelthen for lidt ifht. indsatsen, synes jeg. Jeg har tabt ca. 1,1 kg. Jeg har faktisk trænet HVER DAG pånær én dag (er det iøvrigt for meget???)

Jeg træner med pulsmåler (indstillet efter højde/vægt/køn) og forbrænder i gns. pr. træningssession (ca 1-1,5 time) ca 500 kcal. Træningen består både af cardio- og styrketræning.

Jeg holder ret godt styr på antallet af kalorier og mener ikke, at jeg ligger over 1500 pr. dag, alligevel er der ikke sket noget som helst de sidste 4 dage - der er bare dømt stilstand - er det normalt??? Da jeg er bange for, at min stofskifte skal blive for sløvt, spiser jeg ofte videre selvom jeg er mæt, altså for at kroppen har noget at arbejde med, - skal jeg holde op med det? Aj altså, hvor jeg bare godt kunne bruge et par fif eller sågar moralsk opbakning... :(

Eftersom jeg er ret glad for frugt, kan jeg godt komme op på 5 stk. om dagen - er det for meget? Jeg holder mig næsten helt væk fra pasta, ris, karfler og brød - istedet spiser jeg proteinpandekager, som vel er kendt af mange Jer. Jeg har set flere steder at det anbefales, at man har en ugentlig "spisedag" - hvor vigtig er den og i så fald hvordan gør man det bedst? Skal man bare spise så meget som muligt af alt eller der stadig forbud mod fede- og søde sager??

Link to comment
Share on other sites

1kg på 10 dage lyder som et særdeles fornuftigt tempo. Lad være med at forsøg at få det til at gå hurtigere, du risikere at miste for meget muskelmasse sammen med fedtet.

Hvad vejer du og hvor meget har du planer om at tabe dig?

Den ugentlige "spise-dag" er lidt speciel, bruges som regel kun i forbindelse med lav-kulhydrat-diæter og til folk der skal af med det sidste lag fedt, dvs man i forvejen er ret langt nede i fedtprocent. Det er IKKE en "spis-alt-hvad-du-har-lyst-til-dag".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siden den 2. februar været på diæt - men der sker simpelthen for lidt ifht. indsatsen, synes jeg. Jeg har tabt ca. 1,1 kg. Jeg har faktisk trænet HVER DAG pånær én dag (er det iøvrigt for meget???)
kan du kun selv svare på. Mærk efter på kroppen.
Jeg træner med pulsmåler (indstillet efter højde/vægt/køn) og forbrænder i gns. pr. træningssession (ca 1-1,5 time) ca 500 kcal. Træningen består både af cardio- og styrketræning.

Jeg holder ret godt styr på antallet af kalorier og mener ikke, at jeg ligger over 1500 pr. dag, alligevel er der ikke sket noget som helst de sidste 4 dage - der er bare dømt stilstand - er det normalt???

ja, hvis du får lige så mange kcal ind, som du forbruger.

Da jeg er bange for, at min stofskifte skal blive for sløvt, spiser jeg ofte videre selvom jeg er mæt, altså for at kroppen har noget at arbejde med, - skal jeg holde op med det? Aj altså, hvor jeg bare godt kunne bruge et par fif eller sågar moralsk opbakning...
du skal tælle kcal.
Eftersom jeg er ret glad for frugt, kan jeg godt komme op på 5 stk. om dagen - er det for meget?

hvis du bare husker at tælle frugten med i kcal-regnskabet.

Jeg holder mig næsten helt væk fra pasta, ris, karfler og brød - istedet spiser jeg proteinpandekager, som vel er kendt af mange Jer. Jeg har set flere steder at det anbefales, at man har en ugentlig "spisedag" - hvor vigtig er den og i så fald hvordan gør man det bedst? Skal man bare spise så meget som muligt af alt eller der stadig forbud mod fede- og søde sager??

med mindre din fedtprocent er under de 10, så glem alt om refeeddage, og det er IKKE en spis-alt-hvad-du-kan dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siden den 2. februar været på diæt - men der sker simpelthen for lidt ifht. indsatsen, synes jeg. Jeg har tabt ca. 1,1 kg. Jeg har faktisk trænet HVER DAG pånær én dag (er det iøvrigt for meget???)

æhhh, jeg synes faktisk at 1,1kg på 10 dage er et ret pænt vægttab, jeg selv stiler efter at smide kg'ene noget langsommere end det.

Ellers må min kommentar være: tæl kalorier ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene - jeg tæller skam kalorierne...i stor stil endda!!!

Til Maxpower: jeg vejer 64,5 og vil gerne tabe mig ca. 4 kg!! (170 cm høj)

Skal man iøvirgt ligge under 500 kcal. under sit "daglige forbrug" for at tabe sig? (det ser ud til, at det er det antal, de fleste anvender?????)

Og så har jeg lige et - måske lidt underfundigt spørgsmål - Har man sværere ved at tabe sig i menstruationsperioden, eller kan det være væskeophobning (også grundet menstruation)

Link to comment
Share on other sites

Skal man iøvirgt ligge under 500 kcal. under sit "daglige forbrug" for at tabe sig? (det ser ud til, at det er det antal, de fleste anvender?????)
de 500 kcal er en tommelfingerregel for smertegrænsen, hvor man begynder at tabe for meget muskelmasse i forhold til fedt. Derfor går folk, der har deres muskelmasse kært aldrig under. Man taber sig ved kcal-underskud på både 1 kcal, 500 kcal og 700 kcal, det er alene tempoet, der er forskellen.
Og så har jeg lige et - måske lidt underfundigt spørgsmål - Har man sværere ved at tabe sig i menstruationsperioden, eller kan det være væskeophobning (også grundet menstruation)

man har ikke sværere ved at tabe sig, men det er almindeligt at kvinder kortvarigt vejer mere under deres cyklus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige høre, hvor meget det har at sige, hvis man falder i en dag...det gjorde jeg nemlig lidt igår. Havde ikke fået mad med (til at spise efter træning) og pludselig var jeg så sulten, at jeg kunne ha spist en ko med hår på! Mit blodsukker har tildens til lynhurtigt at falde, og alt skælver på mig...Det nærmeste var en slikmaskine med M&M -peanuts...så der røg lige tre håndfulde...aj, hvor har jeg bare fortrudt det så meget! :devil:

-Som kompensation spise jeg mindre morgenmad idag - er det så reddet eller??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tja, det kan jo ske, at man falder i og det skal du altså ikke gå helt ned over. Se på det samlede vægttab over en uge og ikke på det daglige, da vægten godt kan svinge fra dag til dag - så slipper du for en masse skuffelser.

Jeg synes, at du skal tillade dig selv at have én dag om ugen, hvor du godt må 'synde'. Det gør det meget nemmere at holde en kostplan over længere tid. Jeg selv gør sådan, at jeg spiser lidt usundt om lørdagen, hvor jeg fx. hygger mig med slik, god chokolade eller andet om aftenen. Når jeg har spist sundt og holdt kostplanen hele ugen er det dejligt for mig med lidt usundt én gang om ugen - bare det holdes i begrænsede mængder og ikke tager overhånd.

Held og lykke med vægttabet.

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Der sker ikke så meget ved at falde i en enkelt gang. Det kan ske for alle. Det er de gentagne gange, der gør at man tager på :o

Som kompensation spise jeg mindre morgenmad idag - er det så reddet eller???

Ja du kan i princippet balancere det overskud du lavede i går via morgenmaden, men jeg synes bare du skal fortsætte som hele tiden. Hvis du igen ligger i underskud i dag, i morgen, i overmorgen etc. så sker der ikke noget ved at du faldt i i går.

Keep going ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige høre, hvor meget det har at sige, hvis man falder i en dag...det gjorde jeg nemlig lidt igår. Havde ikke fået mad med (til at spise efter træning) og pludselig var jeg så sulten, at jeg kunne ha spist en ko med hår på! Mit blodsukker har tildens til lynhurtigt at falde, og alt skælver på mig...Det nærmeste var en slikmaskine med M&M -peanuts...så der røg lige tre håndfulde...aj, hvor har jeg bare fortrudt det så meget!
hvilket kun bliver endnu værre hvis du spiser slik. Et stykke rugbrød eller en banan er bedre.
-Som kompensation spise jeg mindre morgenmad idag - er det så reddet eller???

en dårlig ide efter min mening. Vi falder allesammen igennem en gang imellem, og sker det en enkelt dag, så fred være med det. Næste dag kører du bare som normalt igen. Hvis du prøver at kompensere bagud, så får du den pågældende dag endnu færre kcal og risikoen for at falde igennem igen er endnu større. Betragt hver dag for sig.

Således kan jeg altid minimere synderiet til højest én dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, det lyder skørt, men efter min mening hører frugt ikke hjemme i en diæt, da fruktose primært lagres i leveren, som har en ret begrænset kapacitet. Se i øvrigt følgende om fruktose i forbindelse med diæt:

No Fructose Allowed!  + How You Will Maintain Your Energy Levels in The Gym

The first aspect of this diet that I will address, is that it will be completely void of fructose.  You will not be allowed to eat fruit throughout its duration.  I am not attacking fruit, however my goal here is to optimize your energy levels in the gym and in order to do this, I want you to focus on foods that promote this vital aspect.  You see, if you are able to keep a solid energy level in the gym, you will maintain a higher percentage of muscle mass. 

note:  fruit has its place in bodybuilding, just not in the particular combination of macronutrients presented in this diet.

Fructose is primarily stored in the liver to be used as energy at a latter date.  While it is less likely to be stored in your muscle cells.  You only have so many calories to work with, and therefore will not use them on a macronutrient that does not optimize our muscular energy stores, as we will need them in the gym to maintain our strength and endurance.  By following this rule you will also maintain a better pump, even when dieting, than compared to a diet centered around fructose based foods.  Therefore your carbohydrates will be derived from slow burning starchy carbs, and fibrous greens.  We will get into more detail over this further along in the article.

Artiklen findes her

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, det lyder skørt, men efter min mening hører frugt ikke hjemme i en diæt, da fruktose primært lagres i leveren, som har en ret begrænset kapacitet.

...Har faktisk hørt tilsvarende før! Men lagres det ikke kun i leveren, hvis ikke det forbruges...hmm

For et stykke siden hørte jeg faktisk en kostvejleder sige (tidligere bodybuilder) at frugt var nærmest bandlyst på diæt - men hvad gør man så? Jeg er, som så mange andre piger/kvinde MEGET til søde sager, og når jeg i forvejen ikke kan spise slik, så føler jeg mig da lidt på Herrens mark...

Det gør det - i hvert fald for mig - nemmere at holde et diæt, hvis der er elementer som man glæder sig til (og det gør jeg jo med frugten)

...så hvis der er fif eller forslag tager jeg gerne imod!!!

Edited by electrovoice
Link to comment
Share on other sites

Spis du bare lidt frugt, gerne efter noget konditions træning. Men husk at det skal indgå i regnskabet. Det dur ikke du ikke kan få det du kan lide bare det så ikke er slik.

Jeg syntes det går den rigtige vej med 1kg på 10 dage. Du skal tænke på motionen som noget der gør godt for dig selv både med velvære og udseende. Det giver lidt ekstra i en slankekur men det er ikke det helt vilde med mindre det er en ½Marathon hver dag.

Edited by Jesus
Link to comment
Share on other sites

mange mennesker som taber sig bliver så skuffet hvis de kun har tabt et kg på 14 dage, men lægerne de anbefaler at man kun taber sig 500 g på 1 uge. men folk kigger sig ikke i spejlet om de kan se at de har tabt sig om livet. jeg har haft det selv at jeg kiggede kun på hvad vægten den sagde, men kiggede mig ikke spejlet, men gør det endeligt.

Hilsen christian

Link to comment
Share on other sites

Hej Electrovoice

Så længe du forbrænder flere kalorier, end du indtager i løbet af en dag, så kan jeg ikke se noget galt med at spise frugt, mens du er på diæt. Jeg har selv spist frugt, når jeg har været på diæt og har stadigvæk tabt mig pga. kalorieunderskuddet på minus 500 kcal pr. dag.

Frugt er sundt og det kan man sagtens spise, hvis man har lyst til noget sødt under diæt....det skal jo hellere ikke gå hen og blive alt for surt. Cola light (i begrænsede mængder - fx en gang om ugen, som forkælelse) er også fremragende til at tage sukkertrangen synes jeg).

Ellers kan du også spise yoghurt med sødemiddel og Special K ovenpå som mellemmåltid - det er også lækkert og lidt sødt i det.

Mvh Snoopy

Hvad blev det til med den log :poking: . Den oprettes under Online Logbog, hvor du trykker på 'opret nyt emne' og vupti er du i gang med din log. Det er ret godt som motivation.

Link to comment
Share on other sites

Hvad blev det til med den log :poking: . Den oprettes under Online Logbog, hvor du trykker på 'opret nyt emne' og vupti er du i gang med din log. Det er ret godt som motivation.

Ja, hvad blev det til med den log. Jo ser du, jeg havde skrevet milelangt og da jeg ville lægge det ind, tjae...så forsvandt det hel1 :unsure: Prøv lige at spørg, om jeg blev lidt bitter. Men du har så fuldstændig ret, jeg skal ha' lavet den log...går igang nu...NU

Men tak for omsorgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share