angående hvor meget man må veje


Norsk
 Share

Recommended Posts

hej.

jeg er kommet til at tænke over noget. hvor lidt må man veje altså.

jeg ligger lige pt på 80,5 kg og jeg er 180 høj og er 24 år.

jeg vil måske sige omkring de 78 er det helt forkert eller hvad. det skal lige siges at jeg er lidt spinkel bygget.

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det du spørger om er retningslinier for vægt.

Det kommer sgu meget an på hvilken form du er i.

Der er masser af steder hvor du kan beregne dit BMI på nettet. Det er en indikator for hvordan din vægt er i forhold til din højde. Eneste problem er at hvis du styrketræner en del vil dit bmi være helt forkert, idet dine muskler så vil veje mere end gennemsnittet, hvilket bmi ikke tager hensyn til. En bodybuilder kan jo f.eks. godt være 180 cm høj, og veje 100 kg uden at være fed.

Kan ikke lige huske hvor, men et eller andet sted her på MOL kan du læse hvordan du beregner din fedtprocent. Det er nok den bedste måde at bestemme om din vægt er ok. Din fedtprocent skulle gerne ligge under 25. Hvis du vil se smart ud til strandturene skal du nok under 20.

Link to comment
Share on other sites

tak for alle jeres svar.

jeg mangler noget ved de berømte håndtag, men ellers cykler jeg 15 km hver anden dag og styrketræner den anden dag.

jeg vil gerne af med de håndtag og mine patter hvis man kan kalde dem det, men jeg ved ikke om de kan trænes væk fordi de er sku lidt irreterende.

jeg vil gerne have at mine muskler de skal være markeret, men vil ikke ligne en bodybuileder altså en stor person, men en som man kan se at han har lidt muskler.

Hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

De såkaldte retningslininer for vægt og bmi kan du ikke altid bruge til noget, da vi ikke alle er bygget ens.

Jeg har en bmi på 36 som gør mig svært overvægtig men kun en fedtprocent på 16 så jeg er jo ikke svært overvægtig og ifølge det danske forsvars "vægtliste" må jeg veje 72,5 med min højde men jeg ligger sku på 110, det kommer meget an på din kropsbygning.

Link to comment
Share on other sites

jeg er spinkle bygget. altså ikke helt spinkle jeg passer dog stadig en xl i t-shirt så det er ikek så galt igen.

Hvad vil i tror. jeg har hørt at det kommer an på hvor høj man er. hvis man er 180 høj så må man veje 80 kg

er det rigtigt

hilsen christian

Link to comment
Share on other sites

Hej Norsk!

Som før omtalt kan man ikke helt sige hvad din vægt skal være uden at kende din fedt%. Og hvad er det du gerne vil opnå? Skal du bare være i normal sundhedsmæssig tilstand, eller skal du ud og være strandløve?

Men med de tal du har opgivet er dit BMI på 24,84 hvilket ikke er for meget. Du må ikke komme over 25 - men det er igen kun hvis du er "normal" af bygning.

Se dig i spejlet i stedet for, det er klart den bedste måde!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

jeg har lige målt min fedt procent ud fra den måde med målebåndet og den vidste 14,54 %. jeg vil gerne være lidt strandløve over mig, det vigtigeste det er jeg får de sideben væk og de patter man har, men der har jeg ikke tabt mig.

Men det kommer jo nok på et tidspunkt.

hilsen christian

Link to comment
Share on other sites

jeg er spinkle bygget. altså ikke helt spinkle jeg passer dog stadig en xl i t-shirt så det er ikek så galt igen.

Hvad vil i tror. jeg har hørt at det kommer an på hvor høj man er. hvis man er 180 høj så må man veje 80 kg

er det rigtigt

hilsen christian

Hej Christian

Jeg tror ikke du faar lokket et präcist tal ud af nogen.

Det som folk skriver i indläggene herover er at det er helt individuelt. Alle de retningslinier som findes som f.eks BMI er kun retningslinier der giver mening i en gennemsnitsbetragtning.

Umiddelbart er det rigtigt at det bedste til at sige hvad der er rigtigt for dig, er spejlet. En fedt% maaling kan give dig et resultat som du til en hvis grad kan bruge til at sammenligne med andre, eller til at maale en udvikling - men stadig, hvad der passer til dig er individuelt og afhänger helt af hvad du önsker/ er tilfreds med.

/J

Link to comment
Share on other sites

Baloo, de tal er for BMI. Fedtprocenten skal ikke ligge så højt. 10-12% for en mand er meget passende efter min mening.

Christian: Kig dig selv i spejlet, det er den bedste indikator for om du vejer for meget eller for lidt.

Jaja slap nu liiiiige af. 11-12 i fedt% er sgu lavt.

Det skal du ikke forvente mange har...ganske få faktisk, altså hvis du ser på andre end folk der træner.

Nej du 11 % er faktisk, hvis du ser sundhedsmæssigt på det, i den lave ende...ikke at det skader men den skal ikke længere ned. 12-18% er hvad der er normalt for en mand.

Link to comment
Share on other sites

Jaja slap nu liiiiige af. 11-12 i fedt% er sgu lavt.

Det skal du ikke forvente mange har...ganske få faktisk, altså hvis du ser på andre end folk der træner.

Nej du 11 % er faktisk, hvis du ser sundhedsmæssigt på det, i den lave ende...ikke at det skader men den skal ikke længere ned. 12-18% er hvad der er normalt for en mand.

Nu er der forskel på hvad der er normalt, og hvad der er sundhedsmæssigt uforsvarligt. Hvorfor skulle det være usundt at have en fedtprocent på under 10%?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share