Maxforsøgs påvirkning af immunforsvaret


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Afledt at en snak på chatten igår vil jeg gerne høre lidt mere om dette.

Hvad sker der konkret under og efter tung træning / maxforsøg som påvirker/nedsætter immunforsvarets funktion.

Hvad kan man gøre for at nedsætte denne risiko - ud over at holde sig fra smittekilder? ;)

Jeg var selv så heldig at blive syg dagen efter mol-træf med noget halsbetændelse tror jeg og er det stadig :(

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Ja, det er pisse iriterende.. Jeg kunne også godt tænke mig at få en forklaring på det.

Hvis jeg en dag virkelig har luftet tung i alle øvelser, er jeg somregl også dejlig snottet dagen efter.. <_<

Link to comment
Share on other sites

Afledt at en snak på chatten igår vil jeg gerne høre lidt mere om dette.

Hvad sker der konkret under og efter tung træning / maxforsøg som påvirker/nedsætter immunforsvarets funktion.

Hvad kan man gøre for at nedsætte denne risiko - ud over at holde sig fra smittekilder? ;)

Jeg var selv så heldig at blive syg dagen efter mol-træf med noget halsbetændelse tror jeg og er det stadig :(

Lade ens samlede belastning blive under 85 % både af ens max og ens workload,

og så kun maxe meget sjældent.

Kender du ikke det, at være træt efter en træning om eftermiddagen

og sove rigtig mange timer den kommende nat ?

Det er tegn på at systemet er belastet.

Bliver det belastet endnu mere, er immunforsvaret nedsat.

Der er nok den væsentligste grund til at jeg ikke træner tung.

Jeg kan ikke holde til det.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en lov, at man bliver snottet efter tung træning. Men man har fundet ud af, som overskriften på tråden også siger, at ens immunforsvar er nedsat efter hård træning. DErfor er man mere modtagelig overfor sygdomme af forskellig karakter.

Som jeg ser det er der egentlig ikke så meget at gøre ud over:

Hvad kan man gøre for at nedsætte denne risiko - ud over at holde sig fra smittekilder?
Link to comment
Share on other sites

vil man træne tungt og blive stærkere er der jo bare nogle ting man må tage med, man kan jo ikke få det hele og så må man jo vælge om man vil være en stærk m.... f..... eller om man vil være som de andre fitness drenge i centeret og så måske slippe for et par dage en gang imellem hvor man ikke er helt på toppen

Link to comment
Share on other sites

Playboy >> Man kan da sagtens blive stærkere uden at maxe eller køre over 85 %.

At det så er sjovt at maxe er noget helt andet! :)

Rommel

Tak for det, Rommel, ellers må jeg undvære at blive stærkere.
Og så aldrig blive stærkere?
He..Play... nok er du stærkere end mig, men du har ikke større gunz - endnu :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

de sagde faktisk i lægens bord i forgårs, at hverken kulde, mad, stress, træning, vinterbadning eller vitaminer havde en positiv eller negativ virkning på ens iminforsvar.

Se her er en masse ting som jeg ikke kan få til at passe. For det første, så har jeg da læst om flere videnskabelige undersøgelser, som har påvist at fysisk træning har en gavnlig effekt på immunforsvaret, mens ekstrem hård træning har en undertrykkende virkning på immunforsvaret.

Og hvis vi ser på nogen af de andre punkter, så kan jeg ikke få det til at passe. Når jeg er meget stresset, så bliver jeg lettere syg, og jeg kender flere som har det på samme måde.

Man kan ikke blive forkølet af at blive udsat for kulde i sig selv. Der skal være virus til stede. Og hvis det er virussen som gør os syge, hvorfor bliver man så lettere forkølet når man bliver udsat for kulde ?? Min umiddelbare forklaring på dette fænomen er da netop at det må skyldes at immunforsvaret nedsættes midlertidigt, når man udsættes for kulde.

Jeg synes også at kunne erindre undersøgelser som har vist forbedre immunfuktion, ved indtagelser af anti-oxidanter ?? Men her må nogen af ernærings- og kosttilskudseksperterne komme på banen.

Jeg har selv tidligere oplevet at hver gang jeg maxede i en af de store løft, så var jeg syg dagen efter, med forkølelse eller halsbetændelse. Det sker dog ikke mere, så måske vender kroppen sig til det på sigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lægens Bord

hvis man vil se klippet.

"Når man bliver ældre går immunforsvaret langsomt nedad igen, men det går særlig stærkt, hvis man i løbet af sit liv har oparbejdet en eller flere kroniske livsstilssygdomme, som hjerte- karsygdomme eller diabetes2.

Hvis man vil styrke immunforsvaret er det en god ide at spise varieret - masser af frugt og grønt og man skal også sørge for at få nok proteiner.

Det er også en god ide, at tage en vitaminpille om dagen, men man skal ikke bare fylde sig med vitaminpiller, det kan faktisk have den modsatte effekt.

Motion virker også, men mest indirekte, fordi det er med til at forebygge livsstilssygdomme."

Link to comment
Share on other sites

de sagde faktisk i lægens bord i forgårs, at hverken kulde, mad, stress, træning, vinterbadning eller vitaminer havde en positiv eller negativ virkning på ens iminforsvar.

Kun en alsidig og god kost med masser af frugt og grønt.

Ja, det så jeg også, men de ( eller hun ) svarede hver gang at hun ikke kendte videnskabelige

undersøgelser der påviste det.

Og derfor kan det godt være sandt.

Når videnskabelige undersøgelser påviser noget er det sandt.

Men det betyder ikke at når det ikke er påvist er det ikke sandt.

På det område er lægevidenskaben rigtig TRÆLS efter min mening.

Og Lægens Bord er jo også bare et pop program = underholdning i TV

Og TJ Helt enig, og rigtig godt beskrevet :)

Jeg har også lignende oplevelser, og det har mine træningskolleger også.

Du har lige fanget sagens kerne og skrevet det.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
de sagde faktisk i lægens bord i forgårs, at hverken kulde, mad, stress, træning, vinterbadning eller vitaminer havde en positiv eller negativ virkning på ens iminforsvar.

Jeg synes også at kunne erindre undersøgelser som har vist forbedre immunfuktion, ved indtagelser af anti-oxidanter ?? Men her må nogen af ernærings- og kosttilskudseksperterne komme på banen.

Yes, det har jeg også hørt. Jeg fandt også på et tidspunkt en liste over hvor mange antioxidanter der var i forskelligt frugt. Rosiner lå vist ret højt på listen, og det er derfor jeg er begyndt at tage 2 håndfulde rosiner til morgenmaden.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig ikke, også derfor jeg i bedste videnskabelige tradition nævnte kilden ;)

Henning> fordi programmet først og fremmest er underholdning, betyder det ikke automatisk, at Danmarks førende ekspert inden for imunforsvarsforskning lyver :) for nu at sætte tingene på spidsen.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig ikke, også derfor jeg i bedste videnskabelige tradition nævnte kilden ;)

Henning> fordi programmet først og fremmest er underholdning, betyder det ikke automatisk, at Danmarks førende ekspert inden for imunforsvarsforskning lyver :) for nu at sætte tingene på spidsen.

Nej, selvfølgelig lyver hun ikke, når hun siger at hun ikke kender til

undersøgelser...

men vi, der modtager sådan info, skal bare ikke tro at immunforsvaret

ikke påvirkes, fordi hun ikke kender...osv. vi skal selvfølgelig bruge

vores erfaring, når vi har oplevet det, som TJ beskriver i sit indlæg.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Fordi det bliver sagt i Lægens Bord, så behøver det vel ikke nødvendigvis være korrekt ??

Jeg vil prøve at undersøge sagerne når jeg får tid. Med mindre andre når det før mig ;)

Thomas

Hvorfor vil du det ?

Kan det ikke være lige meget, hvor det står og hvem, der har skrevet det ?

For nu har du jo skrevet det.

Så kan videnskaben bare kigge her :) :) :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at kunne erindre undersøgelser som har vist forbedre immunfuktion, ved indtagelser af anti-oxidanter ??

Jeg har set eksempler på folk som indtager 250mg Vitamin C umiddelbart før og efter træning i forbindelse med deres pre/post shake. Om det har har en immunforbedrende effekt må stå hen i det uvisse.

Det nærmeste jeg har kunne komme er denne undersøgelse, som dog mere går på præstationsevne.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share