kvinde konkurerer blandt mænd


TF vol. II
 Share

Recommended Posts

Endnu et friskt initiativ - og denne gang er det ikke så teknikpræget som

f. eks. i golf. Det er sakset fra DRs TTV

SVENSK KVINDERYTTER UDFORDRER MÆNDENE 

                                       

Svenskeren Susanne Ljungskog udfordrer

sine mandlige kolleger. Hun stiller op

i det 197 km lange Scandinavian Open 8.

august, der foregår i hendes hjemland.

                                       

Susanne Ljungskog kører for det danske

prof-hold Team S.A.T.S. Målsætningen er

at komme med hovedfeltet hjem...     

                                       

-Jeg vil være i mit livs form, bebuder

Susanne Ljungskog, der benytter løbet 

til en sidste form-afpudsning før OL. 

                                       

Løbsarrangørerne arbejder på at få de 

bedste svenske mandlige ryttere med i 

løbet. Det vil sige, at Ljungskog kan 

komme i direkte konkurrence med bl.a. 

Marcus Ljungqvist og Magnus Bæckstedt.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Jamen hvorfor skulle kvinder være ringere til at cykle end mænd. Har de ikke netop større udholdenhed???

Jeg synes det er helt fint.

Dvs kvinderne burde også være ligeså hurtige i marathon? ;)

Det er de jo netop ikke, og generelt er mænd bedre i stor set alle former for sport.

Jeg synes egentlig det er tåbeligt at blande alt for meget sammen på mænd og kvinder i sport. På topplan har kvinderne ikke en chance - selv ikke i golf som er utrolig teknik-præget. Fint nok de bedste kvinder træner med mænd hvis der ikke er så mange kvinder på deres niveau, men jeg synes kun de bliver til grin i konkurrence-sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Tror der er mange der er utilfreds med det.

Mange vil ikke være for glade for, at der er en chance for de for røv aa en tøs.

Selv om folk ikke vil indrømme det, tror jeg der ligger lidt manchovonistisk (staveplade) hos mange mænd selv i de moderne tider.

Tror også jeg ville være lidt småirreteret over at tabe til en pige, i en sportsgren jeg selv mente jeg var godt til.

Link to comment
Share on other sites

Tror der er mange der er utilfreds med det.

Mange vil ikke være for glade for, at der er en chance for de for røv aa en tøs.

Selv om folk ikke vil indrømme det, tror jeg der ligger lidt manchovonistisk (staveplade) hos mange mænd selv i de moderne tider.

Tror også jeg ville være lidt småirreteret over at tabe til en pige, i en sportsgren jeg selv mente jeg var godt til.

Det kunne jo også være fordi kvinder generelt altid har klaret sig dårligt mod mænd i konkurrencer. Det er alment kendt, og derfor må en mand der taber til en kvinde pr. definition være en "svækling". Intet chauvenistisk i det :)

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo også være fordi kvinder generelt altid har klaret sig dårligt mod mænd i konkurrencer. Det er alment kendt, og derfor må en mand der taber til en kvinde pr. definition være en "svækling". Intet chauvenistisk i det 

Kan du på sin vis godt have ret i.

Men vil stadig mene det er chauvenistisk (går ud ra du har stavet det rigtigt), at sige til en kvinde, "du kan ikke være med her, du er for dårlig", selv om det så er af skræk for at tabe til det modsatte køn.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Dvs kvinderne burde også være ligeså hurtige i marathon?

Læste for et par år siden om en undersøgelse, der viste at kvinder klare sig bedre end mænd på ekstremt lange løbe-distancer (over 90 km. tror jeg det var)

Så vidt jeg ved er der "masser" af ekstremløb rundt omkring, så det burde være en smal sag at finde resultater hvor kvinderne klarer sig bedre. Så også engang et program om at kvinder var bedre "udstyret" til svømning i ekstremt koldt vand.

Men det er ikke den primære pointe, at der skulle være enkelte discipliner hvor kvinder enten er bedre eller lige så gode som mænd, for det er der givetvis. Min pointe er at det er formålsløst at blande mænd og kvinder i konkurrencer hvor der er åbenlyse forskelle, og de bedste kvinder under optimale opstændigheder kan håbe på at placere sig middelmådigt. Det tror jeg heller ikke kvinderne ønsker. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke den primære pointe, at der skulle være enkelte discipliner hvor kvinder enten er bedre eller lige så gode som mænd, for det er der givetvis. Min pointe er at det er formålsløst at blande mænd og kvinder i konkurrencer hvor der er åbenlyse forskelle, og de bedste kvinder under optimale opstændigheder kan håbe på at placere sig middelmådigt. Det tror jeg heller ikke kvinderne ønsker.

Tja. Der er hvert år massere af ryttere, der stiller op til Tour de France uden realistisk mulighed for at udrette noget som helst. Skulle de blive hjemme? Skal man generelt holde sig fra konkurrencer hvis man ikke er favorit? :-)

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke den primære pointe, at der skulle være enkelte discipliner hvor kvinder enten er bedre eller lige så gode som mænd, for det er der givetvis. Min pointe er at det er formålsløst at blande mænd og kvinder i konkurrencer hvor der er åbenlyse forskelle, og de bedste kvinder under optimale opstændigheder kan håbe på at placere sig middelmådigt. Det tror jeg heller ikke kvinderne ønsker.

Tja. Der er hvert år massere af ryttere, der stiller op til Tour de France uden realistisk mulighed for at udrette noget som helst. Skulle de blive hjemme? Skal man generelt holde sig fra konkurrencer hvis man ikke er favorit? :-)

tja, en ekstra rytter på et hold er vel aldrig helt spildt, og der er altid den lille chance for at slippe afsted med et udbrud.

Det er da klart man godt kan stille op selvom man ikke umiddelbart har mulighed for at vinde eller hive medaljer hjem, men det vi snakker om er vel om kvinder skal have mulighed for at konkurrere sammen med mænd i konkurrencer de ikke har en chance for at vinde - og aldrig vil have. Selv de bedste har prøvet at tabe på et tidspunkt og det giver altíd erfaring at være med.

Hvis du er verdens bedste kvinde i en sport tvivler jeg på det hjælper meget på gejsten at placere sig middelmådigt i konkurrence blandt mænd. Måske kan det tænkes du bliver bedre på andre punkter, men er det specielt fair eller gavligt for sporten, hvis hun i forvejen var verdens bedste?

Link to comment
Share on other sites

Den der med piger er mere udholdende holder rimeligt stand. På vores svømmehold kan pigerne bare blive ved og ved. De svømmer også procentvis tættere på deres pr igen og igen til træningen. Man skulle tro at de ikke kan mærke syreren eller sådan noget :unsure:. Måske er det noget psykisk.

Jeg kan ligge og få smader af piger som vejer omkring 20 kg mindre men sikkert alligevel har en større fedt procent, mens til stævner for de så også høvl.

Link to comment
Share on other sites

Den her tråd kan jeg ikke holde min kæft i...

Så en kort bemærkning til MaxP:

Jeg vil mene at du dårligt kan tale om hvad kvinder generelt måtte være interesseret i, med mindre du kan citere nogen, - ja altså helst flere. Tråden har tager jo netop udgangspunkt at en enkelt kvinde har en konkret og begrundet interesse i at stille op mod mænd: hun kan i mændenes felt blive presset mere end hun ellers ville!

Selvom mænd generelt er bedre sportsudøvere end kvinder, så er det vel ikke nogen hemmelighed at NOGLE kvinder er bedre end NOGLE mænd. Så hvorfor skal de kvinder det drejer sig om ikke have muligheder for noget hårdere konkurrence?

Jeg kan ikke fatte (det har været oppe før på MOL) hvorfor det gør så :devil: ondt på en mand at blive overhalet af en kvinde? Er der nogen (mænd) der har gjort sig tanker om det?

P.S. Kan godt se det på et principielt plan - for det er jo ikke sådan at den svenske cykelrytter-pige kører efter medaljer i konkurrence med mænd til OL. Men ville bare lige vende nogle ting på hovedet, og hjælpe andre til at skille skidt fra snot... :lol: :tongue:

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte (det har været oppe før på MOL) hvorfor det gør så :devil: ondt på en mand at blive overhalet af en kvinde? Er der nogen (mænd) der har gjort sig tanker om det?

Det giver Jørgen L godt bud på her -->"Det kunne jo også være fordi kvinder generelt altid har klaret sig dårligt mod mænd i konkurrencer. Det er alment kendt, og derfor må en mand der taber til en kvinde pr. definition være en "svækling". Intet chauvenistisk i det "

Link to comment
Share on other sites

tja, en ekstra rytter på et hold er vel aldrig helt spildt, og der er altid den lille chance for at slippe afsted med et udbrud.
Ja, men ikke hvis det er en kvinde?
Det er da klart man godt kan stille op selvom man ikke umiddelbart har mulighed for at vinde eller hive medaljer hjem, men det vi snakker om er vel om kvinder skal have mulighed for at konkurrere sammen med mænd i konkurrencer de ikke har en chance for at vinde - og aldrig vil have.

Nu er det konkrete eksempel netop cykling.

Hvis du er verdens bedste kvinde i en sport tvivler jeg på det hjælper meget på gejsten at placere sig middelmådigt i konkurrence blandt mænd. Måske kan det tænkes du bliver bedre på andre punkter, men er det specielt fair eller gavligt for sporten, hvis hun i forvejen var verdens bedste?

Hvis man er verdens bedste kvinde inden for en idrætsgren, så må der da netop ligge en udfodring i at se hvor langt evnerne rækker på et endnu højere niveau (afhængigt af sportens karakter selvfølgelig, det er nok ikke så fedt inden for f.eks. boksning :) )

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo netop chauvinistisk (som betyder overlegent)! For han føler sig som en svækling fordi han har fået banket ind i hovedet at kvinder per definition skal være svage.

Når så han møder en som ikke er det, så har han ikke en kasse han kan putte hende i... Stakkel :lol: !

Mandschauvinisme er når mænd udtrykker sig som overlegne ift. kvinder. Der er ingen tvivl om at NOGLE mænd er NOGLE kvinder overlegne, men ikke alle! Og så skal de kvinder som måtte være mænd overlegne lide under generaliseringen, bare fordi de er i mindretal?

Jeg forstår godt den psykiske mekanisme - kan heller ikke lide når mænd har bedre hukommelse end jeg! Men det er altid godt at få sat ord på sine usikkerheder! Så bliver man stærkere... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Den her tråd kan jeg ikke holde min kæft i...

Så en kort bemærkning til MaxP:

Jeg vil mene at du dårligt kan tale om hvad kvinder generelt måtte være interesseret i, med mindre du kan citere nogen, - ja altså helst flere. Tråden har tager jo netop udgangspunkt at en enkelt kvinde har en konkret og begrundet interesse i at stille op mod mænd: hun kan i mændenes felt blive presset mere end hun ellers ville!

Fair nok - nu er der jo heller ikke så mange eksempler at trække på endnu.

Jeg har ikke lige nogle citater, men hvis jeg husker ret så var det i hvert fald konklusionen for hende der konkurrerede mod mænd i golf.

Selvom mæd generelt er bedre sportsudøvere end kvinder, så er det vel ikke nogen hemmelighed at NOGLE kvinder er bedre end NOGLE mænd. Så hvorfor skal de kvinder det drejer sig om ikke have muligheder for noget hårdere konkurrence?
Naturligvis - derfor foreslog jeg også at kvinder kunne træne med mænd, hvis de har problemer med at finde ligeværdige kvinder i omegnen. I konkurrencer synes jeg bare det er en dårlig ide.

I enkeltstående tilfælde er jeg da helt enig, at det er en enorm og formentlig lærerig udfordring for at kvinde at dyste mod mænd, men generelt (f.eks. hvis den kvindelige cykelrytter skulle køre en hel sæson imod mænd) mener jeg ikke det ville være en god ide.

Men det kunne da være interessant at se det i praksis og hvad der kommer ud af det. :)

Jeg kan ikke fatte (det har været oppe før på MOL) hvorfor det gør så :devil: ondt på en mand at blive overhalet af en kvinde? Er der nogen (mænd) der har gjort sig tanker om det?
Det er urinstinkterne der er på spil her. Manden er overhovedet, jægeren, beskytteren. Hvis han bliver overgået af en kvinde er han ikke god nok til sit "arbejde". ;)

Måske har opvæksten også meget at sige, fordi drenge "normalt" vil opleve at de er bedre, hurtigere osv end pigerne - naturligvis generelt set.

Personligt tror jeg nu nok jeg kunne klare at tabe til en kvinde som var bedre end mig... HVIS hun findes :lol:

DET' GAZZZ

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo netop chauvinistisk (som betyder overlegent)! For han føler sig som en svækling fordi han har fået banket ind i hovedet at kvinder per definition skal være svage.

når det kommer til det fysiske er mænd generelt stærkere og klarer sig bedre i konkurrencer indefor sport, og det kan vi nok ikke komme uden om. Så lige netop hvis man for bank af en kvinde i noget der involvere sport og andet fysisk arbejde så er det banket ind at man er en svækling.

Men noget som kun involvere hjerne aktivitet kan jeg da ikke se hvorfor man skulle føle sig som en svækling hvis man blev nakket af en kvinde. Hvis regnskabet skulle blive lige så skulle kvinder vel næsten være mere intelligente generelt for at kompensere for det manglende fysiske aspekt...men er de det? ej nu skal jeg være sød :tongue:

Edited by Blitzer
Link to comment
Share on other sites

:) MaxP> Jeg er heller ikke uenig... Og der er klart forskel på eliteplan og motionsplan. Du ville 100 slå mig i armstrækkere, men jeg har en lille idé om at jeg nok kunne løbe fra dig på 5 km... B)

Men jeg synes det er vigtigt at synliggøre hvorfor det er usmart, nemlig pga. at det modsatte ikke er fornuftigt, - mænd skal jo ikke have lov til at stille op i kvindernes konkurrencer... Så er det ikke muligt for kvinder at opretholde en elite. Men der kan stadig ske en udvikling på det her punkt. Hvis piger fra de er små generelt får lige så gode træningsvilkår som drenge, så tror jeg stadig der kan ske meget mere...

By the way, - er der nogen sportsgrene som ikke er kønsopdelte? Jeg tænker på skak, fx?

Det kunne også være sjovt om man lavede en 2x100 m stafet, hvor holdet bestod af en mand og en kvinde. Det burde være en ny olympisk disciplin! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share