Sukkers Betydning


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Tja, din krop skal have godt med energi for at opbygge muskler - det går i hvert fald sandsynligvis hurtigere.

Sukker(glukose) øger desuden mængden af insulin i blodet, som så øger optagelsen af aminosyrer i cellerne.

Kroppen har brug for brændstof, som enten tages fra fedt, sukker eller protein. Hvis den mangler sukker, vil den begynde at forbrænde aminosyrer i en vis udstrækning.

Proteiner er generelt dyrere end sukkerstoffer, så det er smartest at forbrænde sukker til "energi" og "spare" aminosyrerne til muskelopbygning.

Derudover kan det tænkes at nedbrydning af store mængder aminosyrer tærer på leveren og nyrerne og evt. har en kræftfremkaldende effekt, så igen er det smartest at forbrænde sukker.

Hvor meget du skal indtage kan jeg ikke svare sikkert på, men 100g burde kunne dække dit umiddelbare forbrug under træning. Tag evt. halvdelen før træning og resten efter.

Det er også smart at indtage nogle proteiner, helst før, men nogle får kvalme og andre ubehageligheder af at tage protein før træning, så må du indtage det efter.

Hvis du mener konditionstræning, er det smartest at indtage komplekse kulhydrater(fx. pasta) 30min før træning.

Derved øges din udholdenhed mens din maksimale ydeevne er uændret.

Ok, det var hvad jeg lige kunne komme på.

Lidt for basalt måske, men der er altid nogle nybegyndere der læser med :)

Link to comment
Share on other sites

tja, det kommer jo an på, hvordan og hvorfor du træner.

Hvis du træner hård styrketræning i en time og derefter 30min på cykel/step/whatever skal du jo nok have forbrændt min. 1000-1500kJ, hvilket passer nogenlunde med 100g kulhydrat(1600kJ).

Hvis du så også indtager protein burde du have nok energi til at opbygge muskler med.

Men det hele kommer an på din træning og hvad dit mål er - tabe dig eller bygge op?

Link to comment
Share on other sites

Måske lidt for basalt.

Umiddelbart vil jeg ikke tro, at det nødvendigvis er en god ide, med sukkervand før eller efter træning.

Sukker er et disakkerid der består af glukose og fruktose.

Man har lavet forsøg på dyr, hvor det ene hold blev fodret med glucose, det andet med fruktose. Her viste forsøget, at dem der blev fodret med glukose fik gendannet glykogenlagrene hurtigere, end dem der fik fruktose.

Her kunne det være interessant med kombineret glukose og fruktose.

Jeg har på desværre ikke nogen referencer.

Dette skyldes formenteligt, at fruktose er bedre til at fylde glykogenlagrene op i leveren end glukose. Når det er sket, vil resten (måske) omdannes til fedt, uden nødvendigvis at muskel depoterne er fyldte. Jeg er kender desværre ikke grunden, eller nogen egentelige undersøgelser.

Om det er godt før træning, er også et godt spørgsmål.

Hvis der kommer for meget sukker, vil det måske give et for stort insulin respons. Dette gør at kroppen frigiver, så at sige for meget insulin, så man rent faktisk ender op med at have lavere blodsukker.

En anden ting der MÅSKE kan ske, er at kroppen ikke kan nå at få omdannet alt sukkeret, og derved bliver nød til at omdanne det til fedt, denne påstand (som alt det andet) skal tages med et vist forbehold.

Håber det fik nuanceret problemstillingen lidt, unden at skabe for meget forviring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede faktisk at tydeliggøre, at det var glukose jeg snakkede om:      "Sukker(glukose)"

glukose er jo også et sukkerstof, ligesom salt også kun er et salt.

Fruktose giver langsommere/mindre stigning i insulin delvist pga. nedsat mavetarmhormoner til bugspytkirtelen.

Det skal formodenlig også omdannes til glukose i leveren før evt. muskeldeponering.

Så ja, glukose er hurtigst til at fylde muskelglykogendepoterne.

Men jeg kan ikke se grundlaget for, at man skulle tage mere på af fruktose, faktisk burde det være lige omvendt.

Mht. om det er smart at indtage kulhydrater(fx. glukose).

Hvad er grundlaget for at ige, at insulinresponset bliver for stort? Det er en almindelig måde at argumentere på, men beviserne og teorierne halter da vist lidt.

Man kan tage på af kulhydratindtag i forbindelse med træning?

Ja, det kan da ske hvis man indtager alt for meget.

Men sådan er det jo altid. Hvis man indtager for meget sætter det sig. Nu er 100g kulhydrat jo ikke alverden, men det skal selvfølgelig afbalanceres efter ens træning.

Hvis man derimod ikke indtager energi, bliver man træt i længere tid, man nedbryder ens muskler - overtræner meget let, sulten nager og lækkersulten trænger sig på med risiko for, at man falder i.

Hvad/hvornår indtager du selv energi i forbindelse med træning, helix?

Svaret er formodenlig komplekse kulhydrater sammen med protein efter træning.

Problemet er bare, at indtag før træning har vist sig, at øge muskelvækst og udholdenhed.

Har du nogen sinde benyttet energidrikke? De er jo netop loaded med glukose og evt. AA.

Jeg bruger ikke selv energidrikke eller går særlig meget op i hvornår jeg spiser osv., men hvis tanken går på hurtig vækst eller øget udholdenhed kan man vinde noget ved at tænke i de ovenfor nævnte baner.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt sikker i denne her sag.

Men prøv at læse denne her "artikkel":

Carbohydrates, Insulin And The Glycemic Index

Og denne her side:

Det glykæmiske indeks side 3

Ang. insulinrespons tror jeg nok også du har ret, hvorfor jeg skev "måske", jeg er bare stødt på det flere gange, hvilket dog ikke er noget bevis.

Man kan jo ikke undgå fruktose hvis man spiser normalt sukker, i dette her tilfælde sukkervand.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg har også en indrømmelse...

.....jeg gider ikke læse den lange artikel :D

Det er tæt på min sidste eksamen, og jeg har SÅ lidt lyst til at læse noget, som ikke er strengt nødvendigt. :)

kan du ikke give et par quotes fra artiklen, hvis du mener det er vigtigt? :)

Da Don skrev sukkervand, tænkte jeg kulhydrater.

For ikke at køre alt for meget rundt i det skrev jeg "sukker(glukose)", hvor jeg måske burde have forklaret lidt mere tydeligt, at jeg mente glukose.

For ja, der er forskel på glukose og fruktose, og nej, man kan ikke undgå fruktose, hvis man spiser "normal sukker".

Der er i det hele taget alt for mange udtryk, som er ophav til problemer. Det hedder fx. blodsukker, selv om der ikke er tale om det, som folk normalt forbinder med sukker.

Vi har bare misforstået hinanden.

Jeg mente, at det var klart, at jeg mente glukose.

Egenligt er der ikke noget problem i at spise "normal sukker" til træning. Det er bare ikke det mest optimale.

Men hvis man ikke træner alt for hårdt og seriøst, så er det såmænd så godt som lige meget, eftersom man ikke tømmer sine depoter alligevel ved let træning. Desuden er "normal sukker" billigere end andre sukkerstoffer(læs: glukose, maltodextrin osv.)

Link to comment
Share on other sites

Claus B -> Det er en god artikkel du henviser til :thumbs-up:, hvorfor kunne jeg ikke finde den ? :cries:

Den dementerer nogle påstande fra min første henvisning, hvorfor jeg finder det unødvendigt at citere den.... :yawn:

Jeg var dog ikke uenig i dine første indlæg, jeg syntes bare at det kunne være lærerigt/sjovt at bringe fruktose på banen.

Vi har nok bare misforstået hinanden, det er desværre set før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share