Trapezius


John Kimble
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået meget op i min skulder træning de sidste par måneder men mine trapez muskler vokser hurtigere end mine delts, så de er unarturligt store p.t. i forhold til mine delts..! Er der nogen øvelser hvor jeg mest muligt undgår trapez men træner delts, eller skal jeg holde mig til de store øvelser..??

Link to comment
Share on other sites

Det har været oppe et par gange, og vi kom frem til:

Brug dumbells til bent over rowing, så du kan holde dig foroverbøjet.

Pas på med dødløften, det kan godt give megt i Trappen.

kan ikke lige huske mere.

Søg under trapezius eller tyrenakke, så kommer der noget.

Link to comment
Share on other sites

Takker for velkomsten! :lol:

Jeg har søgt lidt rundt, jeg tror jeg skal lægge mere vægt på mine dumbbells, ska også ha styrket pecs, så tak for rådet venaN!

devito>> jeg laver mest laterals på kablet + flyers og pressen (er dog trappet lidt ned med skulderpres pga. trapezen...) Jeg tager glad imod forslag :bigsmile:

Problemet er faktisk ikke at trapezen er for stor, men de skal holdes lidt tilbage mens resten følger med..!

Link to comment
Share on other sites

devito>> jeg laver mest laterals på kablet + flyers og pressen (er dog trappet lidt ned med skulderpres pga. trapezen...) Jeg tager glad imod forslag :bigsmile:

Det er lidt svært at bedømme uden at se alle dine øvelser så kan du ikke lige poste dit program...

laterals i kabel :thumb_down: trækker du bagom eller foran? egt. oz ligemeget den skal du skille dig af med(min mening)

flyers, hmm det er jo ik lige den ultimative delt øvelse...

pressen er det bænk?

front raiseeller (Arnold) pres til fronten

Db lateralstil midten (kun til vandret, og hold 90grader i albuen)

Til det bagerste evt siddende den her: link eller den her

Som du kan se er der meget at vælge imellem ;)

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Tak for linksene!
your welcome :) husk mol's øvelsesbibliotek og så er der bl.a også getbigs "anatomi mand som direkte går over i øvelser....
jeps jeg laver skulderpres med stang. Jeg står op når jeg laver den. Er det bedre at sidde? Og er den så fokuseret på trapez som jeg tror..?

I øvelser hvor du med armene trækker/presser vægte væk fra jorden vil du ikke kunne undgå at trapz er akt. Du kan gå ind og se på om de er statisk eller koncentrisk aktive...

Fx hvis du står og curler så er trapz jo oz i pænt statisk arbejde eller ville din arm hænge helt død langs siden..

Der hvor de så bliver laver koncentrisk vil lfx være hvis du kører DB laterals over vandret eller en stående skulderpress, da du der står helt lodret...

en bænk lidt fra lodret ville aflaste trapz, men stadig kun aflaste... Og jo længere ned du kommer i grader jo mere kommer du væk fra delts

Traps holder dine arme oppe og er dermed ikke lige sådan at undgå i øvelser....

DEvito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Sående skulderpres?

Det tror jeg ikke ryggen har godt af, jeg vil nok foreslå Military press

:blink: øøøh Venan, milli er en stående øvelse... ;)

og exrx sgu da gerne være den her ;)

your welcome  husk mol's øvelsesbibliotek og så er der bl.a også getbigs "anatomi mand som direkte går over i øvelser....

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

QUOTE (venaN @ 12. Mar 2004, 23:44)

Sående skulderpres?

Det tror jeg ikke ryggen har godt af, jeg vil nok foreslå Military press 

øøøh Venan, milli er en stående øvelse... 

jaja. Jeg foreslår bare military hvis han vil stå op, for jeg for ondt i ryggen af at lave stående skulderpres.

Håber det er mere tydeligt nu :)

Link to comment
Share on other sites

jaja. Jeg foreslår bare military hvis han vil stå op, for jeg for ondt i ryggen af at lave stående skulderpres.

Håber det er mere tydeligt nu :)

øhhh

Milli ér en stående skulder press...

Mener du med DB? har aldrig set nogen lave stående DB shoulder press.

Devito

Link to comment
Share on other sites

Så tror jeg stadig du misforstår, eller også gør jeg.

Når jeg mener stående skulderpres, mener jeg bag hovedet, hvor military er foran hovedet.

Og bag hovedet stående for jeg ondt i ryggen af det.

Forstået? :)

Aaaaaaaah, du snakker om bag nakke pres/behind the neck press.

Den har jeg nu aldrig hørt om stående, lyder lidt nasty.

tror de generelle navne er:

skulderpress er siddende enten med DB elle BB

milli er jo stående

og man man lave en behind the neck press siddende.

DIn stående udgave hvor har du den fra?

Devito :)

Link to comment
Share on other sites

Har tit lavet behind the neck skulderpres, det tager lidt "getting used to" for at undgå rygsmerter, men det kan lade sig gøre..! Har dog ikk tænkt mig at fortsætte da den aktiverer trappen mere end jeg har brug for p.t.

Hvorfor overhovedet lave noget bag nakke... den er efter min mening ligeså tumpet som træk til nakke... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har tit lavet behind the neck skulderpres, det tager lidt "getting used to" for at undgå rygsmerter, men det kan lade sig gøre..!
Du skal nok ikke lave øvelser hvis du kan mærke rygsmerter. Det bedste er at lytte til sin krop.
Har dog ikk tænkt mig at fortsætte da den aktiverer trappen mere end jeg har brug for p.t.

Mener ikke skulderpres er noget der giver voldsom i trappen.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har problemer med at dine traps responderer på din skuldertræning, kan det være et tegn på at du bruger for høj vægt i fx. lateral raises. Som flere andre har været inde på, vil enhver øvelse hvor, du holder en vægt ud fra kroppen involvere dine trapz'. Et trick kan være at køre lateral raises, én side af gangen, samtidig med at du holder fast i ex. en ribbe og læner dig ud fra denne. Det vil "pille" trapz' ud af øvelsen ( ikke helt, men næsten). Koncentrer dig desuden om IKKe at bruge dine trapz' under træningen (hvem sagde, at styrketræning ikke kræver hjerneceller :tongue: )...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share