bænkpres


Kluns
 Share

Recommended Posts

Hep hey!

Ja nu kommer der et spørgsmål som jeg næsten er 100% sikker på har været stillet før, men jeg har altså kunne ikke finde tråden, dumme dumme søgemaskine! :D

Men nu ligger landet sådan at jeg kører bænkpres normalt, og så sent som idag tog jeg 6x80 kg.

Men så prøvede jeg Decline bænkpres, og det blev til 8x80 (slet ikke max, da jeg var alene, og jeg sådan set bare lige ville prøve). Det sjove er jo så netop nu at jeg ikke har trænet den mere end 4-5 gange i løbet af de 9 måneder jeg har trænet, hvordan pokker kan det så lade sig gøre jeg er stærkere i decline?

Er det et udtryk for at jeg er stærkere i brystet end i triceps? eller hvad?

ps: hvilke gode triceps øvelser er bedst at bruge udover dips som jeg allerede kører?

Edited by Klaus_s
Link to comment
Share on other sites

Klaus_s --> Det er sikkert fordi, du ikke skal løfte vægtstangen lige så langt som ved alm bænk! Derfor vil man ofte kunne løfte mere. Man kan måske sammenligne det med den måde styrkeløftere spænder op på!?

Gode triceps øvelser: DIPS

Link to comment
Share on other sites

Jo mere decline du er placeret i forhold til stangen desto mere kan du teoretisk set løfte. Du kan prøve at krumme ryggen opad på den alm. bænk og på denne måde "fake" en decline press der giver det ekstra lille skub når du løfter max. :)

Det skyldes til dels at pectroralis major hovedsageligt fæstner i bunden af brystet og dermed har mest ydeevne her.

God tricepsøvelse (udover dips) :bigsmile: : Cable pushdown evt. med reb.

Edited by John Kimble
Link to comment
Share on other sites

Nu er en diff på 2rep jo heller ik lige alverden....

- ROM'en kunne som sagt være en faktor

- Hvad med din styrke i forreste skulder? hvis den ik er så god ku det måske være derfor flad bænk synes sværere...

NU er der jo alle disse EMG målinger osv. men pecs(undtagen delen fra kravebenet) trækker nedad og indad....

Men stadig, ud fra 2reps diff, nahh.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Når du bænkpresser i decline-position aktiverer man simpelthen flest at p. majors (den store brystmuskels) muskelfibre (mere end 95%), det er svaret!

Således er den mest effektive brystøvelse (umiddelbart) "decline dumbbell press" (decline med frie håndvægte), da du udover p. major også får trænet støttemuskulaturet særdeles effektivt.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at få aktiveret og isoleret p. majors fibre på forskellige måder, så man ikke får en 80'er brystkasse (går mest ud fornede)!

Rasmus, Instruktør

Edited by flopstar
Link to comment
Share on other sites

Uh, en instruktør.

Det er sørme dejligt, når folk vil skrive at de er instruktører. Så ved vi nemlig hvem der har mest i hatten.

:lol: Tag ikke indlæg fra ikke-instruktører for gode varer :chicken:

Krea - tidligere instruktør i Egense / Rantzausminde Idrætsforenings motionscenter - Better back da' fuck up :lol:

Edited by Kreasvin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share