Større arme


R.A.
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg faldt over denne artikel www.bodybuilding.com. det ser jo umiddelbart meget interessant, mn det bryder immervæk med princippet om at have nogle hvile dagen imellem træningsdagene. Godt nok står programmet kun på i 2 uger, men tro I det virker på muskelvæksten. Selvfølgelig foreskriver programmet at man ikke skal ramme failure, men alligevel - personligt tror jeg mest det vil øge styrken/udholdenheden, men tror I man kan få tilvækst på armene?

Giv jeres bud, samt begrundelse!

Link to comment
Share on other sites

der står at det er Pavel Tsatsouline der har udviklet programmet, som han ser ud på billede så virker det ikke som at han specielt store arme, jeg vil nærmest kalde ham en ”tynd arm” :lol: :lol:

Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme. Pavel går ind for functional strength all the way, men jeg er da overbevist om at han nok også har en anelse forstand på muskelvækst ;)

Pavels puny korpus har i øvrigt dødløftet 272,5kg raw :)

Jeg synes helt sikkert ideen med ekstremt høj frekvens er interessant, men man skal nu nok ikke forvente mirakler på 2 uger. Gentaget flere gange som beskrevet er det da muligt det er bedre end mange andre mere konventionelle programmer.

Link to comment
Share on other sites

Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme. Pavel går ind for functional strength all the way, men jeg er da overbevist om at han nok også har en anelse forstand på muskelvækst  ;)

Nu var R.A. spørgsmål om Pavels program gav store arme, og hvis selv samme Pavel køre det program, så vil jeg konkluder at det gør det ikke… ;)

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (MaxPower @ 18. Mar 2004, 14:08)

Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme. Pavel går ind for functional strength all the way, men jeg er da overbevist om at han nok også har en anelse forstand på muskelvækst 

Nu var R.A. spørgsmål om Pavels program gav store arme, og hvis selv samme Pavel køre det program, så vil jeg konkluder at det gør det ikke… 

Nu skriver Max P jo, som du selv quoter til, at Pavel ikke træner for at få store arme. Tror du så han kører et program, der er lavet til NETOP dette formål(altså at få store arme)? Nej vel?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jeg faldt over denne artikel www.bodybuilding.com. det ser jo umiddelbart meget interessant, mn det bryder immervæk med princippet om at have nogle hvile dagen imellem træningsdagene. Godt nok står programmet kun på i 2 uger, men tro I det virker på muskelvæksten. Selvfølgelig foreskriver programmet at man ikke skal ramme failure, men alligevel - personligt tror jeg mest det vil øge styrken/udholdenheden, men tror I man kan få tilvækst på armene?

Giv jeres bud, samt begrundelse!

På grund af øvelser på 2 sekunder op og 4 sekunder ned, bliver time under tension lang,

så det er anderledes end der sædvanlig anbefales her på MOL.

Jeg tror det går mere i musklerne end det eksplosive op, og lad falde ned, som styrkeløfterne bruger.

Det har også været diskuteret flere gange før her på MOL, at der er nogle, der er

meget stærke uden at være store.

Samtidig har det været oppe, at man godt kan træne hver dag, hvis bare man

tilpasser workloaden til det.

Og vægtene skal ikke være større end at man kan gøre øvelserne rigtigt.

Det er lidt min kæphest, det her, men måske ikke så godt et bevis, da jeg ikke er

speciel stor :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg har dog ikke det store tillid til programmet..

Jeg prøvede et lignende program i 2 uger, hvor det dog kun var 3 gange ugentligt, med 8 sæt bænk og 8 sæt chins..

Det havde ikke nogen positiv indflydelse på massen overhovedet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på grænsen til at kalde det en smule naivt, at forvente at der kan opbygges noget synderligt muskelmasse på en periode over 2 uger eller for den sags skyld en måned. Er man utrænet kommer de synlige resultater naturligvis hurtigere - men for en trænet må man som minimum forvente 3 måneder før der kan evalueres på noget afhængig af muskelgruppe. Samtidig er det en forudsætning at man også giver kroppen optimale forhold uden for træningsrummet - her tænkes der på kost, søvn osv.

Pointen er at jeg vil mene at man skal ind og ændre permanent i sit træningsprogram over en længere periode, hvis der skal synlige og solide resultater på bordet. Taler vi om større arme, som i tråden her, involverer det flere muskelgrupper (triceps, biceps og evt. underarm) hvilket yderligere sætter tingene i perspektiv i forhold til forventninger og tidslinje.

Med al respekt for Pavel (og det fortjener han) - så minder det lidt om slankekuren i damebladene : "Bliv slank på 2 uger!" ;)

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

På grund af øvelser på 2 sekunder op og 4 sekunder ned, bliver time under tension lang,

så det er anderledes end der sædvanlig anbefales her på MOL.

Jeg tror det går mere i musklerne end det eksplosive op, og lad falde ned, som styrkeløfterne bruger.

Det virker jo kun fordi Pavel anbefaler "high-tension techniques". Og en af de ting det indebærer er altid at køre med +80 % vægte. Dette betyder at stort set alle tilgængelige motoriske enheder er aktive. Derfor kan det være lige meget om man løfter langsomt eller eksplosivt. Det ændre intet ved aktiveringspotentialet. Hvis man kører med vægte under 80 %, så kan det være en rigtig god ide at sænke langsomt, men løfte eksplosivt, for at opnå fuld rekruttering.

Så grundlæggende har du misforstået noget her Henning. Langsomt går ikke nødvendigvis bedre i musklen. KUN, hvis vi snakker vægte over 80 % af max. Og så tungt træner du jo ikke ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

På grund af øvelser på 2 sekunder op og 4 sekunder ned, bliver time under tension lang,

så det er anderledes end der sædvanlig anbefales her på MOL.

Jeg tror det går mere i musklerne end det eksplosive op, og lad falde ned, som styrkeløfterne bruger.

Det virker jo kun fordi Pavel anbefaler "high-tension techniques". Og en af de ting det indebærer er altid at køre med +80 % vægte. Dette betyder at stort set alle tilgængelige motoriske enheder er aktive. Derfor kan det være lige meget om man løfter langsomt eller eksplosivt. Det ændre intet ved aktiveringspotentialet. Hvis man kører med vægte under 80 %, så kan det være en rigtig god ide at sænke langsomt, men løfte eksplosivt, for at opnå fuld rekruttering.

Så grundlæggende har du misforstået noget her Henning. Langsomt går ikke nødvendigvis bedre i musklen. KUN, hvis vi snakker vægte over 80 % af max. Og så tungt træner du jo ikke ;)

Thomas

Thomas_J -> Ja, jeg har misforstået noget. Der er ihvertfald noget jeg ikke har forstået.

Du skriver at kun hvis man kører med vægte under 80 % kan det være en god ide at sænke langsomt. Der er det jeg gør.

Men nederst skriver du at kun hvis jeg kører med over +80 % er langsomt en god ide.

Der er jeg i tvivl om hvad du mener.

Det kan vel ikke være langsom opad, du mener, for det er vel ikke mulig med så tung vægt ?

Jeg har taget tid på mine reps, siden jeg skrev mit sidste indlæg her, og har

indset at opad skal der fuld kraft og fart på, ellers får jeg ikke vægten op.

Det har du prøvet at forklare mig før, men jeg har ikke fattet det før, jeg selv fik prøvet efter :(

Og kun nedad er det muligt for mig at holde igen og bruge længere tid for at strække TUT.

Er det så ikke lige meget om det er med over eller under 80 % af min 1 rep max ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Essensen:

AS

QUOTE 

http://www.stephentakacs.com

Garanteret doping fri body builder 

Den sag har været diskuteret ivrigt på mange boards- også udenlandske! - manden er udviklingshæmmet, så synes ikke der er grund til at skulle more sig på hans bekostning!

Kunne ikke være mere enig, jeg har uendeligt meget respekt for den mand!

Har også læst mange tråde på udenlandske boards, hvor mange af de smålige halvhjernede krudthoveder har svinet ham ind af en kant (forhåbentligt vidste de ikke at han er handicappet). Svært at beskrive hvor harm det gør en. Der er vist sågar nogle der har mailet ham, svinet ham, og sagt at han burde hive hans billeder ned... :cry: :( :( :( :thumb_down: :angry:

Historien er at han er handicappet, træning & bodybuilding er hans liv, men mongoler (eller hvad han nu fejler) kan åbenbart ikke opbygge nævneværdig masse. Han får vist også lov at stille op til lokale shows, hvor de andre bodybuildere bakker ham op og støtter ham. Rigtig god stil.

Arnold>> Jeg ved ikke om din signatur er til for at gøre grin/hån eller ej, men jeg syntes at du burde fjerne den hvis det er for at svine ham.

PS. Det er ikke nogen sviner, for siden kan jo godt virke morsom hvis man ikke kender baggrunden :)

Ivørigt, undskyld for at spamme tråden :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har misforstået noget. Der er ihvertfald noget jeg ikke har forstået.

Du skriver at kun hvis man kører med vægte under 80 % kan det være en god ide at sænke langsomt. Der er det jeg gør.

Det skriver jeg jo lige netop IKKE. Jeg siger at træner man for hypertrofi, så bør man ALTID sænke vægten langsomt, da den eccentriske fase har stor betydning for muskeltilvækst. Men man bør ALDRIG løfte vægten langsomt, med mindre man træner med vægte over 80 % af max. Hvis man løfter vægten langsomt på den koncentriske fase, når man anvender vægte under 80 % af 1RM, så får man ikke fuld MU rekruttering. Det gør man tilgengæld hvis man løfter vægten eksplosivt. Så reglen er følgende:

1. Træner du med vægte under ca. 80 % af 1RM, så løft vægten eksplosivt, og sænk den langsomt.

2. Træner du med vægte over ca. 80 % af 1RM, så er der frit spil med hensyn til at løfte vægten, men igen bør man sænke den langsomt.

Men nederst skriver du at kun hvis jeg kører med over +80 % er langsomt en god ide.

Ja, på den koncentriske fase. Der er altså forskel på at sænke og løfte vægten, hvis det ikke er gået op for dig ;)

Det kan vel ikke være langsom opad, du mener, for det er vel ikke mulig med så tung vægt ?
Langsomt op af og tung vægt går vel nærmest hånd i hånd. Udførslen bliver jo altid langsommere jo tungere vægten bliver. Men det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om bevist at løfte eksplosivt, eller bevist løfte langsomt.
Og kun nedad er det muligt for mig at holde igen og bruge længere tid for at strække TUT.

Er det så ikke lige meget om det er med over eller under 80 % af min 1 rep max ?

Jo, altid langsomt ned af, og helst hurtigt op af. Men over 80 % KAN man godt løfte langsomt op af uden det går ud over MU rekrutteringen.

Hvad er det teoretiske grundlag for Pavels tension-techniques?

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du fisker efter, men grundlæggende så betyder stor spænding jo både fremgang i masse og styrke. Det er hele fundamentet i muskeltilpasninger. Jo større spænding musklen påføres, jo større (hvis bare TUT har en vis størrelse) og stærkere blive den.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

MaxP

Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme.

Folk kommer kun på den latterlige ide, når de har trænet forkert og uden resultater i flere år. Så er det man begynder at få underlige ideer. Jeg er fx også begyndt og sige nogen gange at jeg ikke har noget ønske om vildt vaskebræt! - bulshit, ren projektion/forsvarsmekanisme. B)

Link to comment
Share on other sites

MaxP
Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme.

Folk kommer kun på den latterlige ide, når de har trænet forkert og uden resultater i flere år. Så er det man begynder at få underlige ideer. Jeg er fx også begyndt og sige nogen gange at jeg ikke har noget ønske om vildt vaskebræt! - bulshit, ren projektion/forsvarsmekanisme. B)

Jeg ligner først og fremmest mig selv, men.......:

Jeg sværger hermed under ed: Kunne jeg vælge mellem selv at have en fysik som Pavels og en fysik som Arnolds - ja, da ville jeg vælge Pavels hver gang!

Link to comment
Share on other sites

MaxP -> det var delvist mest som joke og i alvor. Forstår da godt at alle ikke gider rende rundt med gunz på 50+, men ingen dreng kan bilde mig ind han ikke ønsker et par muskuløse, veltrænede arme. Jeg mener at have set en del eksempler på den form for selvbedrag gennem tiden. Flere af mine venner, der dropper styrketræningen helt med argument, at de hellere vil være gode til og løbe end at være muskuløse. Sjovt nok falder det ofte sammen med at de har trænet stort set resultatløst i flere år. Så ville jeg også finde mig en anden sport..

Link to comment
Share on other sites

folmand -> fair nok. Hvis jeg har jagtet et mål i flere år uden at kommen en millimeter tættere, ville jeg da nok også overveje at bruge min tid på noget andet. Naturligvis ville jeg i første omgang undersøge om min metode til at nå målet nu var i orden, men det kunne jo være jeg bare ikke havde talentet.

Jeg tror ikke jeg så ville "bilde mig selv ind" jeg alligevel ikke ønskede de store overarme eller hvad det nu var, men jeg må jo leve med ikke at have nået det.

Link to comment
Share on other sites

Og kun nedad er det muligt for mig at holde igen og bruge længere tid for at strække TUT.

Er det så ikke lige meget om det er med over eller under 80 % af min 1 rep max ?

Jo, altid langsomt ned af, og helst hurtigt op af. Men over 80 % KAN man godt løfte langsomt op af uden det går ud over MU rekrutteringen.

Thomas

TJ ->Tak for svarene, det glæder mig, at jeg er ved at have lært det rigtige, og træner efter det nu.

Henning :pumpin:

MaxP
Havde du overvejet at det kunne være han slet ikke havde LYST til at have store arme.

Folk kommer kun på den latterlige ide, når de har trænet forkert og uden resultater i flere år. Så er det man begynder at få underlige ideer. Jeg er fx også begyndt og sige nogen gange at jeg ikke har noget ønske om vildt vaskebræt! - bulshit, ren projektion/forsvarsmekanisme. B)

Jeg ligner først og fremmest mig selv, men.......:

Jeg sværger hermed under ed: Kunne jeg vælge mellem selv at have en fysik som Pavels og en fysik som Arnolds - ja, da ville jeg vælge Pavels hver gang!

OK, men nu handler denne tråd om større arme, og det går jeg absolut ind for hurtigst muligt.

Det er jo sommer lige om lidt :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share