Cykelsko


TonyAdams
 Share

Recommended Posts

Har nu købt mig et par cykelsko med tilhørende klamper til brug for spinning, men er lidt i tvivl om, hvordan de skal skues på. Hvor langt fremme skal de sidde (jeg har muligheden for at "rykke" dem cirka 2 cm)? I hvilken vinkel skal de sidde - Parallelt med hælen? Eller skal de følge den bue, skoen følger?

Link to comment
Share on other sites

Det er muligvis rigtigt, det Arne har linket til. Men jeg fatter altså ikke en radisse. Tjek det her:

Nu skal du måle fodens vinkel i forhold til underbenet. Dette gøres ved at lade benet hænge frit ud fra en bordplade eller lignende. Det er vigtigt at lårbenet er vinkelret på pladens kant. Nu holdes en vinkel op mod skoen på det sted der er tættest på vinklen. Så skal du alliere dig med en hjælper der kan måle afstanden fra hælen til vinklen. Denne afstand noteres, og proceduren gentages for det andet ben.

Og det bliver ikke meget mindre indviklet , hvis man læser resten af "vejledningen" - en video om emnet kunne måske kaste lidt lys over landet :unsure:

Men så er det altså heller ikke sværere! :devil:

Jeg ville i stedet for prøve mig frem ud fra den tommelfingerregel, at fødderne skal sidde nogenlunde i samme vinkel når de er klikket i pedalen, som når når de hænger frit. Tjek vinklen ved at sidde på et bord med benene dinglende i luften. Hvorvidt klampen skal lidt frem eller tilbage, ja, der må man prøve sig frem. Tag en skruetrækker med til spinning og kom i god tid.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

De sko jeg kører med nu, fik jeg tilbage i oktober måned. Dengang satte jeg beslagene på, spændte dem fast og begyndte at køre. Det har jeg gjort lige siden. Morale: Skru dem fast. Prøv. Ret evt. til. Keine Hexerei, nur behändichkeit. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det er en god ide at sætte skruerne i midten. ( Både på langs og på tværs ) Så kan det ikke gå helt galt da du har en hvis fri bevægelighed mellem sko og pedal. God fornøjelse.

Hilsen Per Kyneb

:bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike: :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilskriver mig Ziggymunds anbefaling:

"Fødderne skal sidde nogenlunde i samme vinkel når de er klikket i pedalen, som når når de hænger frit."

Mht hvor langt frem eller tilbage klampen skal sidde på skoen:

På indersiden af foden sidder der et lille knoglefremspring "ved bunden af storetåen" det skal ca. sidde ud for centrum af pedalakslen. Derfra kan man så skubbe klamperne en smule frem eller tilbage efter behag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share