Isoleret brystøvelse...


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Mange vil jo nok sige "back to basics" - benchpress.

I så fald syntes jeg bestemt du skal lave den incline, da det giver et pænere bryst!

Incline flyes og dumbbell press er jeg selv meget glade for. Jeg syntes de giver brystet en god træning all-over. Så supplerer jeg ofte med diverse isoleringsøvelser for at ramme bestemte steder i brystet f.eks. toppen.

Jakkedrengen

Link to comment
Share on other sites

Incline flyes og dumbbell press er jeg selv meget glade for. Jeg syntes de giver brystet en god træning all-over. Så supplerer jeg ofte med diverse isoleringsøvelser for at ramme bestemte steder i brystet f.eks. toppen.

Incline fokuserer da netop på den øverste del af brystet

Link to comment
Share on other sites

Så supplerer jeg ofte med diverse isoleringsøvelser for at ramme bestemte steder i brystet f.eks. toppen.

Afhængig af øvelsen du laver (decline, flat, incline eller andre) kan du forskyde en smule hvilke fibre i pectoralis som aktiveres mest, men du kan ikke isolere bestemte dele, dvs den øverste del ift nederste eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror 'isoleret' som det fremgår af overskriften er blevet lidt misforstået..

Drejer spm sig ikke bare om hviklen øvelse, der i al almindelighed er den bedste til at øge patte-massen? Altså isoleret i forhold til gains (læs: en bestemt muskel), men ikke i forhold til belastning... sig til, hvis jeg vrøvler :blink:

I så tilfælde er det vel bare at kaste sig over de frie vægte; bænk eller dumbells - og se hvad der sker :w00t: Jeg giver ihvertfald ikke meget for peck deck eller andre syge maskin-øvelser :thumb_down:

Med andre ord, hvis man isoleret set gerne vil have masse på brystet skal man paradoksalt nok køre øvelser, der egentlig ikke belaster brystet specielt isoleret - såsom bænk, der jo belaster skulder og triceps en del.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at mit bryst ikke følger ordentlig med mine andre musklers vækst, tænkte at en isoleret øvelse var vejen frem, men hvis det ikke er, så er det ikke det jeg leder efter...

Her er det program jeg kører ligenu, har kørt dette i snart 2 måneder:

Del A:

Mave:

Mavebøjninger med fødderne låst i en rippe 3x15

Torso maskine 3x15+15

Skråt underlag, liggende, hævninger af strakte ben

Lår:

Squat 3x10

Knæ-ekstension 3x10

Knæ-fleksion (hase curl) 3x10

skulder:

En maskine der skulle give godt bag på skulderen, ved ikke hvad den hedder. 3x10

Har siden 7 marts kørt ekstra bryst her:

BP 3*10

Skrå BP med dumpells 3*10

Vinge:

Endnu en maskine jeg ikke kan navnet på 3x10... hive ned i et par håndtag

Cable tower, kender ikke navnet 3x10

Biceps:

Stående med stang 3x10

Siddene med håndvægte, en af gangen 3x10+10

Del B:

Ryg:

Rygstrækninger i en eller anden form for bænk, med benene hængende udover 3x15

DL 3*10

Læg:

Lægpres 3*10

Læg siddende 3*10

Bryst:

Skrå bænk 3x10

Endnu en maskine uden navn, men jeg vil tro at det er standard bryst maskine, den hvor man klapper to ting sammen foran sig 3x10

Skulder:

Skulderpres 3x10

Stående, hivende en dims op, trapezius øvelse... 3x10

Triceps:

Dips 3x10

French press 3x10

Træner man/ons/fre

Håber dette gør det nemmere at svare på mit spørgsmål, og forresten, tak for alle svarene....

Men nu når vi er ved brystet, tror i så denne her HST kombination ville give den ekstra masse som jeg eftersøger til brystet:

Bryst:

BP 2 sæt

Skrå BP 2 sæt

Triceps:

Dips 2 sæt

Biceps:

Curls med stang 2 sæt

Pullups 1 sæt

Skulder:

Lateral raises 2 sæt

Vinge:

Rows 2 sæt

Læg:

Standing Calfraises 1 sæt

Seated 1 sæt

Lår:

Squat 2 sæt

(både læg og lår får også lidt gennem mit springgymnastik, og er rimelig veludviklede i forhold til resten af min krop)

Ryg:

Dødløft 2 sæt

Mave:

En øvelse til de skrå mave muskler 2 sæt

Nogle klassiske maverullere med vægt 2 sæt

Regner med at lave det i denne rækkefølge, det må der også gerne kommenteres på:

Rækkefølge:

klassiske maverullere

SQ

Torsomaskinen

DL

Standing Calfraises

BP

Skulderpres med håndvægte

Skrå BP

Pullups

Dips

Vinge

Curls med stang

Ups... nu er jeg vist kommet til at lave et marathon indlæg igen, men hvis i har noget at sige, så kast det endelig ind i kampen ;)

Hygge

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Max>> Tak for den tekniske udlægning. Det var samme proces jeg refererede til ;)

TCO>> Enig, men når brystet ikke er flexet "hænger" det jo mere. Derfor mener jeg det giver et pænere bryst når man fokuserer mere på den øvre del. Jeg syntes også det ser mærkeligt ud hvis brystet er for "dråbeformet" :unsure:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have gang i musklerne ved at træne dem hyppigere er det en god idé at variere antallet af reps fra gang til gang.

F.eks. 3x12 hver anden gang og 4-5x5 hver anden gang.

Dette gøres for at stimulere forskellige typer af muskelfibre og for at ændre fokus imellem sarcoplasmatisk hypertrofi og myofibrillar hypertrofi, og undgå overtræning.

Håber det hjælper :D Patter det skal man da ha!

Ellers chek denne artikkel: 100 reps to bigger muscles

Link to comment
Share on other sites

Chest

Dumbbell Bench Press (flat or inclined)

Push-ups

^Fra artiklen^

Har ingen vægte herhjemme så den første er ikke en mulighed...

Push-ups, er det med bred armstilling eller smal armstilling (går udfra at det er armstrækkere der omtales)

Det må da prøves ;)... så skall jeg bare huske at tælle de armstrækkere jeg tager til gymnastik, man skulle jo nødigt tage for mange :lol: ....

Vent lige lidt, skal jeg kun lave den ene af øvelserne 100 gange pr dag på ikke bryst dage???, er det rigtig forstået, for så kan jeg jo godt :)

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Vent lige lidt, skal jeg kun lave den ene af øvelserne 100 gange pr dag på ikke bryst dage???, er det rigtig forstået, for så kan jeg jo godt
Ja håbede den ikke var for teknisk artiklen.

Grundregler: 100 reps pr dag

Aldrig til failure!!!!!!

Kun en lille eller 2 små muskelgrupper!

Øg evt belastningen senere, men husk målet er forbedret restitution og øget karforsyning igennem udholdenhedstræning. Du skal ikke presse dig!

Jeg syntes dog stadig du skulle:

Hvis du vil have gang i musklerne ved at træne dem hyppigere er det en god idé at variere antallet af reps fra gang til gang.  F.eks. 3x12 hver anden gang og 4-5x5 hver anden gang.

Sarcoplasmatisk hypertrofi refererer til hypertrofi hvor styrken ikke følger med (body building træning med høje reps korte pauser). Den menes at opstå som en følge af vækst af sarcoplasmaet (sustans imellem muskelfibrerne), og ikke kontraktilt proteiner.

Myofibrillar hypertrofi refererer til vækst igennem øget mængde af kontraktile elementer (myosin/aktin), og en tættere "pakning" af muskelfibrerne (mere præcist: muskel fibrerne skråtstilles mere i forhold til musklens kontraktions retning og kan derfor pakkes tættere).

Dette kan være noget af forklaringen på, at styrkeløftere/vægtløftere kan være meget stærkere end bodybuildere med muskler med langt større tværsnitsareal.

et eksempel er Jonathan Edwards der ifølge sin coach lavede råtræk med 170kg, ved en kropsvægt på kun 74 kg, kort inden han satte verdensrekord i trespring. Imponerende med de tynde lemmer :o

jonathan_edwards08.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share