Søvn, hvor meget mister man uden?


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Har kørt en uges tid, hvor jeg ikke har fået sovet alt for meget, dvs under 5 timer i snit, små mini powernaps på gym i timerne holder snittet oppe ;) , måske endnu være, kunne godt mærke idag at jeg ikke løftede helt optimalt, men så er mit spørgsmål: Hvor meget mister man ved ikke at få sovet nok, styrkemæssigt, massemæssigt, sundhedsmæssigt....

Og hvor meget er det nødvendigt at sove?

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Det er meget nemt når vi skal se en film fx, der kan du jo ligge dig op i vinduekarmen, jeps det var der en fra min klasse der gjorde sidst vi så film, vi, venlige som vi er kastede en papirskugle i kraniet på ham når han snorkede for meget, men ellers gik, 1½ søvn, læreren fattede nada, men hun er så heller ikke den hurtigste knallert på havnen...men i under normale omstændigheder:

Husk altid at sidde nede bag i klassen!

Så gælder det vel også om at kunne sit shit, det er ligesom lidt nemmere at komme ind i kampen fra en snorker, hvis man kan det...

Og sidst men ikke mindst, jeg er nødt til det, drikker ikke kaffe...

Og som man siger; nød lærer blind mand at spinne garn til uldtrøjer... eller sådan noget....

Hygge, og sov godt....

Link to comment
Share on other sites

Og hvor meget er det nødvendigt at sove?

Indtil du er frisk. Søvnbehov er meget forskellig fra person til person, normalen ligger mellem 5-9 timer. Ens søvnbehov kan man delvist selv reducere, ved at følge nogle gode søvnvaner. Dvs. at man gør søvnen mere effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Alt om søvn her;

http://www.dr.dk/videnskab/principia/old/1...prin_arkiv.html

Lidt info om programmet;

Søvnforskning internationalt og i Danmark. Søvnens faser registreret ved brug af EEG-teknik. REM. Ændring af søvnmønstret med alderen. Hvor meget har vi brug for at sove? Er søvnbehovet mindre hos nogen end hos andre? Hvad er den normale reaktion på for lidt søvn? Har alle et naturligt, fastlagt søvnbehov, og kan man træne sig til at sove mere eller mindre? Forsøg med ophævelse af døgnrytmen. Hvad er søvnighed egentlig? Dyrs søvn. Hvordan reagerer kroppen under REM-søvn? Er drømme tilfældig hjerneaktivitet? Hjernens funktion under søvn. Hvad er formålet med at sove? Søvnrelaterede sygdomme - narkolepsi og specielt søvnapnø. Søvnløshed: Hvorfor virker sovemidler ikke? Gode råd til de søvnløse.

Værter: Jørn Madsen og Steffen Birk.

Medvirkende:

Afdelingslæge ved Rigshospitalet Gordon Wildschiødtz er gæst i studiet og fortæller bl.a. om søvnens forskellige faser og vores behov for at sove. Sidst i temaet giver han også gode råd til de søvnløse.

Reservelæge dr.med. Peter Lund Madsen, der fortæller om de fysiologiske forandringer under REM-søvn, ændringer i hjernens funktion i de forskellige søvnfaser og selve formålet med at sove.

1. reservelæge, ph.d. Pia Würtzen Norup, som forklarer, hvad søvnapnø er, og hvad der kan gøres ved det.

Tilrettelæggelse: Ulrik Brandt.

Hr. Kirchebrandt - Al magt til P1

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg sover 6 timer i snit hver nat..

Kunne sagtens sove mere, men problemet er at jeg skal op kl. 6.. Dvs hvis jeg ville have 8 timer skulle jeg allerede gå i seng kl. 22, og det er altså for tidligt for mig..

I ferierne sover jeg typisk 10 timer pr. nat, hvilket gør at jeg er vældig frisk.. Optimalt for mig er 8-10 timer, helst 10..

Jeg er også vældig gode venner med kaffeautomaten her på skolen, og jeg er også vældig gode venner med et bord på bagerste række i klassen :lol:

Det er intet problem for mig at sove ½-1 time i en lektion hvor det hele alligevel bare er mundtligt..

Ude på gangene har vi sådan nogle sofaer, som man ligger ganske udmærket på.. :)

Der kan man altid lige nappe i frikvarteret, eller snige sig ud og sove ½delen af en lektion :D

Det er ret usundt at sove for lidt, da søvn har meget stor sundhedsmæssig betydning for velvære osv.. Massemæssigt tror jeg ikke det betyder voldsomt meget, men styrkemæssigt betyder det en del hvor meget du har sovet om natten.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share