Kan ikke tage på ?!


Orbital
 Share

Recommended Posts

Jeg har en diskussion kørende med en der hævder at hun simpelthen ikke kan tage på til trods for at være blevet undersøgt af læger. Umiddelbart ville jeg mene at det er et simpelt spørgsmål om at indtage mere end hun forbrænder, men jeg skal ikke kunne afslå at der findes medicinske tilfælde hvor reglen om indtag - forbrænding = vægttag/vægtstigning ikke gælder.

Er der nogen derude der ved noget eller har kendskab til det ?

Link to comment
Share on other sites

Sådan har jeg også haft det i perioder. Jeg troede jeg kunne spise hvad som helst uden at tage på. Sagen var bare den at jeg har/havde en effektiv appetitregulering.

Løsningen: tæl kalorier, og stiger vægten ikke efter 1-2 uger, så smid 500kcal oveni det daglige indtag. Gentag om nødvendigt indtil vægten stiger.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det jo ikke mig der fremførte at det skulle kunne være umuligt ?

MaxPower ..

Det var også mit forslag ca. men jeg var nysgerrig efter om der fandtes en medicinsk tilstand der måske på en måde gjorde optagelse af næringsstoffer umulig .. ?? .. jeg har faktisk ingen anelse om hvad det skulle være og det er så derfor jeg spørger :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt have en sygdom hvor absorptionen er meget dårlig (malabsorption), men så er man syg, så det burde kunne udelukkes når hun er undersøgt at læger.

Ligeledes kan man have stofskiftesygdomme, men igen -- syg -- læge.

Hvis det er en medicinsk tistand der er skyld i det, er hun syg og lægen har ikke undersøgt godt nok.

Hvis ikke er det som MaxP siger at hun tror hun spiser en masse, men faktisk ikke gør det hvis man tæller Kj.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen: tæl kalorier, og stiger vægten ikke efter 1-2 uger, så smid 500kcal oveni det daglige indtag. Gentag om nødvendigt indtil vægten stiger.

Det lyder som den rigtige løsning, men Orbital, det kunne være rigtig spændende om din bekendte gjorde forsøget med at tælle Kcal som MaxP foreslår og du/hun så vender tilbage med et lille beretning om hvordan det går. En Kcal-tæller kan evt. findes HER.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt have en sygdom hvor absorptionen er meget dårlig (malabsorption), men så er man syg, så det burde kunne udelukkes når hun er undersøgt at læger.

Ligeledes kan man have stofskiftesygdomme, men igen -- syg -- læge.

Hedder selve sygdommen "malabsorption" ? ...

Gør den i så tilfælde at kroppen simpelthen ikke er i stand til at optage næringsstofferne fra maden og bare udskiller dem med afføringen ?

Stofskiftesygdomme ... gør de at stofskiftet svinger helt ukontrollabelt fra uge til uge eller er det så permanent op eller nedreguleret ??

Hvis det sidste er tilfældet burde man vel kunne spise ud fra det og stadig tage på ..

Det jeg leder efter er i det hele taget tilfælde hvor reglen om at Indtag - forbrænding = vægtændring er sat ud af spillet ...

Tak til de gode inputs foreløbigt .. :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg leder efter er i det hele taget tilfælde hvor reglen om at Indtag - forbrænding = vægtændring er sat ud af spillet ...

Den eneste måde den regel kan sættes ud af spillet er hvis man ikke optager føden, ellers ville det være en overtrædelse af energibevarelsessætningen som en en af de mest grunlæggende naturlove.

bændelorme kunne være en mulighed for at man ikke udnytter føden så godt :unsure:

Det mest sansynlige er dog at hun bare har en effektiv appetitregulering som MaxPower skriver. Det er ikke noget man selv lægger mærke til, bortset fra at ens vægt ikke svinger ret meget. Uden at skulle spille alt for klog så vil jeg tro at de fleste tilstande hvor man ikke optager føden ordenligt vil medfører at man meget nemt kommer til at tabe sig yderligere.

Min egen erfaring er at det heller ikke hjælper atændre fedtprocenten i maden, det kan måske narre folk med dårlig appetitregulering, men det har ingen effekt på en toptunet regulering. Jeg har faktisk lige besluttet mig for at gå igang med at tælle kalorier for at tage nogle kilo på. (Jeg prøver at bruge Rønnes kalorietæller, tak for linket)

Link to comment
Share on other sites

Løsningen: tæl kalorier, og stiger vægten ikke efter 1-2 uger, så smid 500kcal oveni det daglige indtag. Gentag om nødvendigt indtil vægten stiger.

Det lyder som den rigtige løsning, men Orbital, det kunne være rigtig spændende om din bekendte gjorde forsøget med at tælle Kcal som MaxP foreslår og du/hun så vender tilbage med et lille beretning om hvordan det går. En Kcal-tæller kan evt. findes HER.

Tak for linket... ;)

Jeg gik straks i gang med at ligge min kost i skema, men der er lige en ting jeg er i tvivl om - håber nogen kan hjælpe!? Der står:

Vælg fødevare og mængde [g ell. stk]

Men hvis jeg f.eks. skriver mælk i et felt, og 400 i mængden, så står der at der er 48g. protein i - hvordan får jeg den til at skelne mellem g. og stk.? For hvis jeg skriver 0,5 (som 0,5 l.), er resultatet endnu mere forkert... <_<

Link to comment
Share on other sites

Den hiver jo data ud fra fødevaretabellen, så hvis du vil angive i stk i stedet for gram, så skal du skrive næringsindholdet pr. stk ind i fødevaretabellen. Jeg vil råde dig til at køre det pr. gram, det er nemmere at styre.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg leder efter er i det hele taget tilfælde hvor reglen om at Indtag - forbrænding = vægtændring er sat ud af spillet ...
Den eneste måde den regel kan sættes ud af spillet er hvis man ikke optager føden, ellers ville det være en overtrædelse af energibevarelsessætningen som en en af de mest grunlæggende naturlove.

Reglen hedder mere præcist absorberet indtag-forbrænding=vægtændring og kan ikke sættes ud af spillet uden at man er syg.

Normalt er "absorberet indtag" tæt på "indtag" og man bruger derfor det udtryk.

Hedder selve sygdommen "malabsorption" ? ...
Malabsorption dækker over flere forskellige sygdomme med det tilfælles at nogle bestemte eller flere forskellige næringsstoffer ikke optages eller optages dårligt.
Stofskiftesygdomme ... gør de at stofskiftet svinger helt ukontrollabelt fra uge til uge eller er det så permanent op eller nedreguleret ??

Hvis det sidste er tilfældet burde man vel kunne spise ud fra det og stadig tage på ..

Det er som regel rimeligt permanent. Det kan være så slemt at man ikke bare kan spise sig fra det.

Diabetes hvor man udskiller glukose i urinen. Glukosen vil være energi der forsvinder.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

og der er næppe indtastet en varer, som "bare" hedder mælk. Hvis den ikke kan finde det præcise navn, tager den det nærmeste i tabellen, og det er sandsynligvis helt forkert :)

Brug derfor altid rullepanelet ud for hver fødevarer.

Når jeg trykker på den pil der peger nedad, sker der intet. Og hvor ligger den fødevaretabel?

Update: Har fundet den... ;)

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Det mest sansynlige er dog at hun bare har en effektiv appetitregulering

Kost er ikke min stærke side så vil du eller en anden være venlig at uddybe lidt omkring appetitregulering ?

Umiddelbart lyder det bare som selve appetitten der ændres men følger der så en ændring i selve stofskiftet fordi kroppen pludseligt skal vænne sig til udføre samme mængde arbejde på mindre næring ?

Link to comment
Share on other sites

Malabsorption dækker over flere forskellige sygdomme med det tilfælles at nogle bestemte eller flere forskellige næringsstoffer ikke optages eller optages dårligt.
Stofskiftesygdomme ... gør de at stofskiftet svinger helt ukontrollabelt fra uge til uge eller er det så permanent op eller nedreguleret ??

Det er som regel rimeligt permanent. Det kan være så slemt at man ikke bare kan spise sig fra det.

Diabetes hvor man udskiller glukose i urinen. Glukosen vil være energi der forsvinder.

hvis man lider under malabsorption så må man vel kunne teste sig frem til hvilke fødevarer man ikke kan optage og derved tilrettelægge sin kost efter at få kalorier fra andre ting ? ...

Derudover må man da komme i en uheldig balance hvis man for eksempel har svært ved at optage kulhydrater ? ... hvordan behandler man så for det ? ... Beklager hvis det er udenfor dit felt :)

Selv med et voldsomt opreguleret stofskifte så kan man vel teknisk set spise sig fra det ? ... bemærk at kodeordet er "teknisk set" :)

Mht. sukkersyge .. dvs. at glukose simpelthen ikke kan optages og automatisk bliver udskilt .. ? ... hvad gør kroppen så når den simpelthen ikke kan optage glukose ?

Jeg var egentligt at den opfattelse at diabetes patienter ikke kunne tåle sukker .. ? .. er der nogen der kan forklare sammenhængen :)

Link to comment
Share on other sites

Det mest sansynlige er dog at hun bare har en effektiv appetitregulering

Kost er ikke min stærke side så vil du eller en anden være venlig at uddybe lidt omkring appetitregulering ?

Umiddelbart lyder det bare som selve appetitten der ændres men følger der så en ændring i selve stofskiftet fordi kroppen pludseligt skal vænne sig til udføre samme mængde arbejde på mindre næring ?

Nej appetiten bliver netop reguleret for at undgå at ændre på stofskiftet, det er kun hvis den ikke fungere eller man med vilje ignorere den (diet) at stofskiftet kan ændre sig.

Mht. sukkersyge .. dvs. at glukose simpelthen ikke kan optages og automatisk bliver udskilt .. ? ... hvad gør kroppen så når den simpelthen ikke kan optage glukose ?

Jeg var egentligt at den opfattelse at diabetes patienter ikke kunne tåle sukker .. ? .. er der nogen der kan forklare sammenhængen 

Sukkersyge skyldes at man enten ikke producere nok insulin eller er resistent overfor insulin. Det gør at man har problemer med at regulere blodsukkeret, hvilket er meget farligt. Hvis man er resistent overfor insulin må man sørge for at få en kost der ikke indeholder for meget sukker. Hvis man derimod ikke producere nok insulin kan man få en sprøjte med extra insulin og dermed justere insulinet i blodet.

Hmm håber det er helt korrekt det er efterhånden nogle år siden jeg har haft biokemi, men eller er der nok nogen der skal rette mig.

Link to comment
Share on other sites

og der er næppe indtastet en varer, som "bare" hedder mælk. Hvis den ikke kan finde det præcise navn, tager den det nærmeste i tabellen, og det er sandsynligvis helt forkert :)

Brug derfor altid rullepanelet ud for hver fødevarer.

Når jeg trykker på den pil der peger nedad, sker der intet. Og hvor ligger den fødevaretabel?

Update: Har fundet den... ;)

Grunden til, at der ikke sker noget, når du trykker på pilen, er fordi du ikke har slået makroer til. Gå ind under fuktioner--> indstillinger-->sikkerhedsniveau, og sæt den på mellem eller minimum.

Link to comment
Share on other sites

hvis man lider under malabsorption så må man vel kunne teste sig frem til hvilke fødevarer man ikke kan optage og derved tilrettelægge sin kost efter at få kalorier fra andre ting ? ...
Ja, i de tilfælde det er en fødevare man ikke kan optage, det er sværere i de tilfælde hvor det er et næringsstof man ikke kan optage.
Derudover må man da komme i en uheldig balance hvis man for eksempel har svært ved at optage kulhydrater ? ... hvordan behandler man så for det ? ... Beklager hvis det er udenfor dit felt  :)

Det er mit felt.

Hvis man har svært ved at optage nogle af de essentielle makro/mikronæringsstoffer er det selvfølgelig skidt da det kan have negative helbredskonsekvenser.

Det kan også være ikke essentielle stoffer som ved laktoseintolerens. Der er problemet ikke helbredsmæssigt med "bare" ret irriterende at leve med.

Behandlingen er alt efter hvad problemet er. Det kan være tilskud af nogle stoffer og kostomlægning til operation.

Men ved de fleste typer af malabsortion vil man have andre "problemer", som lægen vil opdage eller som er grunden til at man opsøger lægen. Dårligt helbred, hyppig diarre, unormal træthed osv.

Selv med et voldsomt opreguleret stofskifte så kan man vel teknisk set spise sig fra det ? ... bemærk at kodeordet er "teknisk set"  :)

Ja teknisk set.

Man skal bare drikke en masse piskefløde i løbet af dagen.

Diabetes link

Generelt om diabetes.

Link to comment
Share on other sites

Ja teknisk set.

Man skal bare drikke en masse piskefløde i løbet af dagen.

Hej, jeg vil gerne lige have uddybet den med at "drikke en masse piskefløde i løbet af dagen" for jeg har selv for ca. 2-3 år siden, gjort det samme: jeg kom ren piskefløde i morgenmad, i mit glas mælk, i sovsen til aftensmad o.s.v. og i løbet af ca. 1-2 måneder tog jeg 10 kg. på, hvilket jeg var glad for, da det jo var målet med "kuren".

Jeg vil nu igang med at tage på igen da jeg stadig ikke har den samme kropsbygning/fedt/vægt som en person på min alder(26år) normalt har, og jeg vil derfor prøve at gøre som sidste gang: at komme piskefløde i alt hvad jeg spiser og drikker i løbet af dagen.

Kan I ellers anbefale mig at gøre noget ekstra for at tage mere på udover at bruge "piskefløde-tricket"?

Jeg er som sagt 26 år, og har tænkt på om jeg i en given alder måske mister evnen til at tage på, så jeg har tænkt mig at tage på inden jeg måske mister denne mulighed, eftersom jeg bliver ældre...er der noget om at man skal tage på inden man bliver en hvis alder? f.eks. 30/40/50 år?

Mvh.

"tagepå"

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at være bange for at du bliver for gammel til at tage på, efter hvad jeg har set på min familie (som alle er ret spinkle) så kommer der gerne 10kg ekstra mellem 40 og 50år.

Hvad angår gode råd til at tage på så er jeg igang med at afprøve ABCDE diæten og indtil vidre har jeg taget 3kg på. Indtil vidre har jeg kun været i gang 3 dage så det er lidt for tidligt at sige hvordan det går på længere sigt men du kan jo følge med i min log.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at være bange for at du bliver for gammel til at tage på, efter hvad jeg har set på min familie (som alle er ret spinkle) så kommer der gerne 10kg ekstra mellem 40 og 50år.

Hvad angår gode råd til at tage på så er jeg igang med at afprøve ABCDE diæten og indtil vidre har jeg taget 3kg på. Indtil vidre har jeg kun været i gang 3 dage så det er lidt for tidligt at sige hvordan det går på længere sigt men du kan jo følge med i min log.

Hej...hvad er ABCDE diæten - kender den ikke...er den specielt rettet mod at man skal tage på? Vil gerne høre mere om den!

Mvh.

"tagepå"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu læst lidt om ABCDE diæten, og hvis jeg skulle bruge den til at tage mere fedt på, så ville jeg vel kunne gøre det sådan her, ikke?:

Hvis jeg nu følger dens anvisninger om at tage på i starten og når diæten så vil have at jeg skal smide den ekstra fedt jeg taget på, så kan jeg bare springe det over, så jeg beholder det jeg har taget på i fedt, ikke?

"tagepå"

Link to comment
Share on other sites

Først lige et link så alle kan følge med:

ABCDE diæten

Pointen med slankeperioderne er både at komme af med noget af fedtet men også at få kroppen til at tro at der er fødevaremangel så den er nød til at opbygge depoter. Så det kan godt være at kiloene ikke hænger helt så godt ved hvis du skipper den periode.

Med 3 dages erfaring vil jeg dog meget nødig udråbe mig selv til ekspert på området :D

Hvis du kan tage på med ren muskelmasse er det så nødvendigvis en dårlig ting??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share