Squat VS Benpres


Recommended Posts

Squat er en langt bedre øvelse end benpres. Den funktionelle styrke trænes langt bedre end i benpres. Desuden indgår langt flere muskelgrupper som enten hjælpere eller stabilisatorer til udførelsen.

Benpres er ikke en dårlig øvelse - langt fra. Men squat er bare langt bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

Squat er en langt bedre øvelse end benpres. Den funktionelle styrke trænes langt bedre end i benpres. Desuden indgår langt flere muskelgrupper som enten hjælpere eller stabilisatorer til udførelsen.

Benpres er ikke en dårlig øvelse - langt fra. Men squat er bare langt bedre. :)

Det har du nok ret i......men synes den er ret belastende for kroppen/ryggen/knæ imodsætning til benpres......men det er seævfølgelig osse teknik......mit problem er stilen i Squat.......at få bagdelen langt nok tilbage samtidig med kroppen holdes oprejst.......det er nærmest naturstridigt ....men nogle kan! ;(

Link to comment
Share on other sites

well, jo mindre knævandringen desto bedre :)

dvs. du skal arbejde på at få så lille en kvævandring som muligt når du øver din teknik :)

det er klart at squat er hård - den rammer jo næsten hele kroppen imodsætning til benpress.

du skal ikke at holde kroppen 100% oprejst. bare du bevare dit opspænd dvs. du skal ikke klappe sammen i bunden af løftet. hvis du har problemer med balancen kan du også prøve at varierer hvor bredt du står.

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

Squat er en langt bedre øvelse end benpres. Den funktionelle styrke trænes langt bedre end i benpres. Desuden indgår langt flere muskelgrupper som enten hjælpere eller stabilisatorer til udførelsen.

Benpres er ikke en dårlig øvelse - langt fra. Men squat er bare langt bedre. :)

Det har du nok ret i......men synes den er ret belastende for kroppen/ryggen/knæ imodsætning til benpres......men det er seævfølgelig osse teknik......mit problem er stilen i Squat.......at få bagdelen langt nok tilbage samtidig med kroppen holdes oprejst.......det er nærmest naturstridigt ....men nogle kan! ;(

Træn med medium intensitet for at træne teknik i squat.

Hvis du træner teknik i squat med for lille intensitet, så føles det forkert

Hvis du træner teknik i squat med stor intensitet, så kan du sikkert ikke koncentrerer dig om teknikken.

Så vælg en intensitet, hvor det føles "lidt tungt", men hvor du stadig har masser af guf i benene selvom du har taget f.eks. 10 reps.

Teknikken.

Hele hemmeligheden ligger i bagdelen. Det er her fokus skal ligge i begyndelsen. Den skal bagud og nedaf. Måske har du hørt det før, men det skal altså mest minde om/føles som om du er ved at sætte dig ned på en lav stol eller ligende. Ikke noget med at sætte sig som hvis man "sætter sig i hug". Dette er ikke helt nemt. Men koncentrerer man sig om det så burde det kunne læres indenfor f.eks. 5-10 træningspas (ofte hurtigere).

Når dette er på plads, så er det ryggens tur. Ryggen må godt "ændre vinkel". Men man skal ikke gå ned "for vandret" med ryggen, så føles det simpelthen for tungt. Prøv blot at hold ryggen så "lodret" som muligt uden at det hæmmer resten af kroppens bevægemønster i øvelsen. Ryggen skal under hele øvelsen vare spændt som en flitsbue, måske endog med et lillebitte smule svaj i ryggen.

Knæene.

Udføres squat korrekt (sætte sig som på en lav stol el.) så er belastningen på knæene ret lav. Vandringen udaf vil i dette tilfælde minimeres. Faktisk er korrekt udført squatstil mindre belastende end benpres.

Og så er det bare at træne til den sidder der. Når først du har lært squat, så vil du elske øvelsen forever. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu ret glad for begge øvelser.

Ifølge exrx anvender man præcis de samme muskelgrupper aktivt, eneste forskel er at man i squat bruger erector gruppen og maven til en solid omgang stabiliserende træning. Men det er bare noget helt andet at skulle stå med vægten frit, i modsætning til benpres hvor du enten sidder eller ligger ned.

Jeg har ofte brugt benpres som alternativ til squat i perioder hvor min lænd ikke var helt på toppen, og det gav mig mulighed for at få brændt lårbasserne godt igennem uden at bruge/belaste lænden.

Link to comment
Share on other sites

Att: MaxPower

hvad sagde knæbasserne til det? jeg er noget forsigtig med at bruge benpress da en af mine mates har fucket sit knæ up ved for tung benpres. han kan have kørt forkert men er det generelt ikke hårdt for knæet?

ps. jeg kan nu også sagtens mærke det i trapz når vægten bliver tung - hvis ikke jeg spænder op synes jeg den gnaver rimeligt godt i skindet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg placerer altid fødderne så højt og bredt på pladen som muligt, både for at knævandringen ikke bliver for voldsom og for at få en rimelig ROM mens hælene stadig er i kontakt med pladen.

Jeg har aldrig haft knæproblemer og jeg tror ikke min knævandring er meget større end squat, men jeg er ikke sikker ;)

Link to comment
Share on other sites

Træn med medium intensitet for at træne teknik i squat.

Hvis du træner teknik i squat med for lille intensitet, så føles det forkert

Hvis du træner teknik i squat med stor intensitet, så kan du sikkert ikke koncentrerer dig om teknikken.

Så vælg en intensitet, hvor det føles "lidt tungt", men hvor du stadig har masser af guf i benene selvom du har taget f.eks. 10 reps.

Teknikken.

Hele hemmeligheden ligger i bagdelen. Det er her fokus skal ligge i begyndelsen. Den skal bagud og nedaf. Måske har du hørt det før, men det skal altså mest minde om/føles som om du er ved at sætte dig ned på en lav stol eller ligende. Ikke noget med at sætte sig som hvis man "sætter sig i hug". Dette er ikke helt nemt. Men koncentrerer man sig om det så burde det kunne læres indenfor f.eks. 5-10 træningspas (ofte hurtigere).

Når dette er på plads, så er det ryggens tur. Ryggen må godt "ændre vinkel". Men man skal ikke gå ned "for vandret" med ryggen, så føles det simpelthen for tungt. Prøv blot at hold ryggen så "lodret" som muligt uden at det hæmmer resten af kroppens bevægemønster i øvelsen. Ryggen skal under hele øvelsen vare spændt som en flitsbue, måske endog med et lillebitte smule svaj i ryggen.

Knæene.

Udføres squat korrekt (sætte sig som på en lav stol el.) så er belastningen på knæene ret lav. Vandringen udaf vil i dette tilfælde minimeres. Faktisk er korrekt udført squatstil mindre belastende end benpres.

Og så er det bare at træne til den sidder der. Når først du har lært squat, så vil du elske øvelsen forever. 

Er der ikke noget med at stangen skal ligge lidt nede på ryggen???

Når jeg træner squat ligger stangen på skulderbladene, så det forfra ser ud som om stangen går igennem mine skulder......

Jeg synes det giver mig en bedre balance og mindre vadring i knæet.....

Er jeg helt galt på den????

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke noget med at stangen skal ligge lidt nede på ryggen???

Når jeg træner squat ligger stangen på skulderbladene, så det forfra ser ud som om stangen går igennem mine skulder......

Jeps, det er rigtigt.

Der er andre stangplaceringer (f.eks. i power-squat), men i traditionel squat er det en fornuftig placering. :)

Link to comment
Share on other sites

Super...gode svar ;)

Men hvad siger i til, at man bruger en bæk som støtte/mål....altså man sætter sig næsten på den og så op igen...skulle det ikke være den bedste måde at lære korrekt Squat???

Maxpower: Kan jeg ikke få et måneds prøvetræning der hvor du træner??? *GG* (nåhh nej man skal være total nørd for det...trist...ville gerne slippe for at betale en formue for at bruge lidt vægte og nogle stænger)

Link to comment
Share on other sites

Men pas for helvede på når du squatter. Jeg har ikke trænet i snart 2 uger fordi jeg fik kørt dårlig stil. Det kan give dig nogen heftige rygproblemer.

Ok, nu er det påske, så det er naturligvis også en ekstra grund tila t holde pause. :beerchug::beerchug::beerchug:

Jeg gider sgu ikke squatte for nu.

Link to comment
Share on other sites

Men pas for helvede på når du squatter. Jeg har ikke trænet i snart 2 uger fordi jeg fik kørt dårlig stil. Det kan give dig nogen heftige rygproblemer.

Ok, nu er det påske, så det er naturligvis også en ekstra grund tila t holde pause. :beerchug::beerchug::beerchug:

Jeg gider sgu ikke squatte for nu.

Jeg ved......fik selv smadret min ryg i går pga. at min stil ikke er oprejst nok........jeg synes sq det er svært!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bænk:

Jeg har brugt en bænk som støtte, det har virket godt for mig. Du skal bare finde en der er lav nok. Det kan godt være et problem.

Benpres:

Jeg har kørt meget benpres og sungt, jeg har aldrig haft nogle problemer med mine knæ pga det.

Bare pas på man ikke overstrækker i knæene, når benene er strakt. Gå ikke meget længere ned end der er 90 grader i knæet.

Link to comment
Share on other sites

Mht funktionaliteten af de 2 øvelser har jeg set research i Journal of applied physiology der viste at en forøgelse i benpres ikke gav en fremgang i 100m tider eller i springhøjde, hvorimod squat træning med samme volumen/varighed gav en god fremgang i begge dele.

Nej jeg har ikke linket så i må stole på mig ;)

Dvs. squat giver dig præstationsfremgan i idræt hvor det måske ikke er tilfældet for benpres.

Hvis vi snakker den anden form for funktion (strand funktionalitet ;) ) er benpres sikkert et godt alternativ :D

Mht. legpress: sørg for ikke at bøje så meget i knæene/komme så tæt på fod pladen, at lænden/røven vandrer væk fra rygpladen: det er en ægte "lænde dræber".

Det lyder på mig som du mangler god tekniktræning i squatten! Til det kan en bænk være en god hjælp. Din fodposition skal også være korrekt. Et godt billede af en flot bodybuilder squat kan du se her:

147a.jpg

147b.jpg

147c.jpg

Hvilke ting er vigtigest?

1: se lige frem eller en anelse op.

2: fødder skulderbredde pejende 15-45 grader ud af.

3: hold hænderne smalt på stangen og pres albuerne frem. Albuerne skal ikke være bagud og presse stangen ind i nakken på dig!

4: hold brystet højt og svaj i lænden.

5: få røven tilbage (evt tilbage imod en bænk som du rammer let, dette er et godt teknik værktøj).

Det det er grundlæggende for dig, er at lære at mærke om du runder eller svajer i din lænd under squatten. Når du har det på plads kan du squatte smertefrit.

Grundlæggende set mener jeg, at alle mennesker skal lære at squatte og dødløfte, da det er helt basale bevægelser vi som mennesker skal kunne udføre korrekt for ikke at ødelægge vores ryg i dagligdags løft og bevægelser.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Att: No Body is perfect

holdte dit opspænd ikke eller? klappede du sammen i bunden?

har du fået en skade eller er ryggen bare øm - og hvor?

Hej

Jeg lavede øvelsen og det gik "fint" altså stadig for meget klappet sammen.....eller ikke oprejst nok! Det er en svaghed jeg arbejder på...måske er jeg bare for stiv de forkerte steder...men mangler sølfølgelig osse noget efaring og teknik.

Rygen har det som om den er blevet kørt over af en lastbil *G*.......normalt plejer jeg at ha det sådan, at min ryg er spændt på en fed måde...når jeg har trænet rigtigt. Men det er første gang det er så slemt.....ved egentlig godt, at jeg har udført Squat-øvelsen forkert.

Problem:

Jeg har stangen på rygen........når jeg begynder at bøje ned i knæ.....så trykker jeg bagdelen så meget tilbage som muligt...for at undgå at mine knæ kommer ud over tåspidserne.....men når jeg trykker bagdelen tilbage....så skuppes ryggen automatisk frem, så den bliver mere vandret....ellers ville jeg midste balancen og falde bagover.

.......................

har prøvet at stille mine hæle på to vægtskiver......men synes kun det hjalp minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Att: NBIP

Jeg har stangen på rygen........når jeg begynder at bøje ned i knæ.....så trykker jeg bagdelen så meget tilbage som muligt...for at undgå at mine knæ kommer ud over tåspidserne.....men når jeg trykker bagdelen tilbage....så skuppes ryggen automatisk frem, så den bliver mere vandret....ellers ville jeg midste balancen og falde bagover.

du kan ikke hodle dig 100% oprejst når du dykker ned og det skal du heller ikke :)

billeder siger mere end tusind ord så jeg har et klip her Godt klip hvor du kan se hvordan ryggen skal holdes

for mig virker det lidt som om du har fået besøg af Hr. Doms. når du starter på en ny øvelse kan der sagtens være nogle heftige doms - især hvis du ikke har trænet din erector muskel før :) - hvis det er doms er det ikke noget at bekymre sig for :)

ps. doms står for Delayed Onset Muscle Soreness og betyder forsinket begyndt muskel ømhed (direkte oversat)

pss hold dig langt væk fra skiver under hælene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share