fitness fatique


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har (igen) set på fitness-fatique modellen og vil gerne vise hvordan jeg tror den skal forstås efter snart at have læst mig blind i Supertraining. Jeg har nedenfor vedlagt grafen for modellen.

Det er her preparedness til tiden t, P(t) som er mest interessant. Det er nemlig denne værdi som fortæller hvor god man er til sin sport.

Ved tiden = 0 er en enkelt træning akkurat afsluttet og fitness effekten er størst og fatique er lavest. P(0) angiver den preparedness som man havde inden treningen. Efter et stykke tid er preparedness, P(t) større end den oprindelige preparedness P(0) og man er altså blevet lidt bedre til sin sport pga. træningen. Efter et stykke tid falder preparedness dog igen og man er tilbage ved udgangspunktet. På min figur flader P(t) efterhånden ud til niveauet ved P(0). Dette passer dog ikke helt med virkeligheden, da P(t) med tiden selvfølgelig vil fortsætte med at falde til under P(0)-niveau. Som jeg ser det, må man med dual factor teorien så træne igen inden P(t) falder til P(0) niveau og på den måde langsomt opnå en højere og højere preparedness. Man kan vel sige at dette minder lidt om princippet med superkompensation hvor det gælder om at trene imens kroppen stadig er ”overkompenseret” efter treningen.

fitfait.zip

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share