Køb af udstyr, mangler hjælp


Zoater
 Share

Recommended Posts

Dav

Jeg står nu og skal bruge nogle penge på en vægtstang, og nogle vægtskiver. Regner med at lave et lille træningsmiljø i min kælder.

Jeg er lidt på herrens mark hvad det angår, har kun leget med min håndvægte, men nu skal det altså være. Regner med at spendere 900-1300 kr...... min tanke er at købe dem i en Fitnessbutikken.dk der ligger en tæt på hvor jeg bor. Jeg er selvfølgelig åben hvis nogle kender et bedre (og billigere sted ) beliggende i Aarhus?

http://www.fitnessbutikken.dk/category.4

Stangen skal bruges til alle mine øvelser (suppleret med håndvægte), men hvad skal jeg vælge?

1)25 mm? 30 mm?

2)Hvad er fordelene ved de forskellige stænger?

3)Hvor mange kg vejer stængerne? 10kg? 20 kg eller?

4)Hvor mange vægtskiver kan der være på hver side af stængerne?

5)Andre gode råd.....?

tak :)

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Tror du skal meget højere op, i pris, hvis du vil have noget udstyr. 1000kr rækker ikke langt, hvis det skal være sæt du kan bruge til andet end curls. Hvis stangen ikke behøver være så god (og ikke behøver ku løfte så mange kg), så kan du få et sæt med 50kg i HaraldNyborg. Det er nok noget af det eneste, som vil passe ind i den prisklasse du har skrevet.

For en rigmelig stang, som du kan smide 200-300kg på (kan jo hurtigt blive nødvendigt i fx. dødløft) skal du bruge flere penge.........

Link to comment
Share on other sites

atomnissen> Du har nok ret..... men i første omgang regner jeg ikke med at jeg få brug for en stang der kan holde til mere end 120 kg. Senere kan jeg altid investere i en bedre stang og nogle flere skiver.

Men vil stadigvæk meget gerne havde svar på mine sikkert underlige spørgsmål :unsure:

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

1)25 mm? 30 mm?
50mm :bigsmile:

Du skal have en stang med ordentlig længde og styrke, dvs en på 220cm.

Den biligste 50mm fra fitnessbutikken er specificeret til 300kg og koster 950,-

2)Hvad er fordelene ved de forskellige stænger?

Kvalitet og styrke bør være klart højere for 50mm end 25 og 30.

3)Hvor mange kg vejer stængerne? 10kg? 20 kg eller?
Det står vel på eller du kan spørge der hvor du vælger at købe den. En OL-stang på 220cm bør veje 20kg, hvilket de fleste ordentlige stænger også gør.
4)Hvor mange vægtskiver kan der være på hver side af stængerne?

På en 220cm stang kan der sidder rigeligt, men det afhænger naturligvis af skivernes tykkelse. Som nævnt bør du bekymre dig mere at den totale vægt stangen kan holde. Det siger uundgåeligt noget om kvaliteten.

5)Andre gode råd.....?

Lad være med at købe noget der kun lige akkurat er godt/tungt nok. Du skulle jo gerne blive stærkere. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv næsten færdig med mit "træningscenter" i kælderen.

Og jeg tror desværre ikke at du kommer så langt med 900-1300 kroner.

Jeg vil som MaxPower sige at 50 mm er det du skal købe.

Stangen koster noget mere end 25 mm, men den vejer jo også 20 kg - og vægtskiverne koster nogenlunde det samme.

Jeg har købt et sæt med skiver hos Fitnessbutikken i KBH til ca. 3800 kr. (140 kg). - og der kan være rigeligt med skiver på hver side af stangen.

Nb. jeg mener at 30 mm stænger og skiver er en standart som kun Kettler har!

Edited by Frisbee
Link to comment
Share on other sites

50mm 

Du skal have en stang med ordentlig længde og styrke, dvs en på 220cm.

Den biligste 50mm fra fitnessbutikken er specificeret til 300kg og koster 950,-

Synes det er lidt spild af penge, 50mm koster 2x det man kan få for hvis du køber 25mm.... hvad for argumenter har du i ærmet for at 50mm er nødvendigt? når man altså ikke regner med at kommer op og løfte over 200kg..... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Zoater> du skal aldrig sige aldrig......Og selvom du ikke regner med at nå 200kg i bænkpres, så er der da fx. også dødløft. Og her kommer man da relativt hurtigt op på 150kg, og 200kg er helt bestemt et realistisk mål, som selv "hygge trænere" kan sætte sig.......... ;)

Derfor, køb en ordentlig stang.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower> jes du har ret, jeg må jo ned og give udstyret en chance..... ikke andet for ;)

atomnissen>

Du har måske ret, men synes bare det er mange penge at bruge på det. Jeg går også lidt med tankerne på at jernet ikke tabe den store værdi, så efter 2-3 år kan jeg måske sælge og købe noget kvalitets udstyr.... hvis altså det er nødvendigt på det tidspunkt. :bigsmile:

Men tusind tak for svarene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share