Fullbody med variationer


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig lidt feed-back på et træningsprogram, jeg har lavet. :)

Som det fremgår af overskriften træner jeg primært for funktionel styrke, men jeg synes også det er vigtigt at kroppen forbliver forholdsvis harmonisk, derfor har jeg også medtaget læg-, biceps- og tricepsøvelser.

Jeg planlægger at træne hver tredje dag, således at jeg når alle 6 programmer igennem på 18 dage (inkl. hviledage), og har tænkt mig at starte med at køre alle øvelser 2x10, indtil jeg har teknikken i orden også med tung belastning. Derefter vil jeg fokusere på de øvelser, der er markeret med kursiv, og skifte mellem at køre disse 3x8 og 5x5. Resten fortsætter som 2x10.

Hvad synes I? Kommentarer om øvelsesvalget, rep/sæt, træningsfrekvensen m.m. er meget velkomne. :)

Link to comment
Share on other sites

Min umiddelbare kommentar: pisse godt!

Må jeg spørge, hvad grunden er, til at du har pullover med? Hvis det er for brystet, vil jeg mene, du får mere ud af presse-øvelserne.

Upright row: Personligt kan min skulder (rotator cuff'en) ikke lide øvelsen og det er jeg/den vist ikke ene om; dér ville jeg finde en anden øvelse.

Men alt i alt: pisse godt!

Link to comment
Share on other sites

->Little Mr. Big: Tusind tak! :)

Pullover var tænkt som en øvelse, der både skulle ramme lats og bryst og er mest med for variationens skyld.

Jeg har hørt dårligt om upright row før, men har ikke kørt den selv, så jeg vil give den en chance. Er der en god alternativ øvelse, som man kan køre tungt, for skulderen med fokus på den laterale del?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ser spændende ud.

Faktisk har jeg kun tre kommentarer.

1. Jeg synes du går noget hårdt til ryggen - måske du skulle skærer en øvelse ned.

2. Jeg ville nok ikke vælge hyperextensions - stiff-legged dødløft er mere spændende

3. Hvad med rear laterals?

Link to comment
Share on other sites

->Jarvig13: 1+3: Ja posterior delts er nok lidt oversete, jeg vil kigge på at skifte en rygøvelse i et par programmer ud med en for bagsiden af skuldrerne (nogen forslag?).

2: Jeg har varianten straight-back straight-leg dødløft med på dag 1+5 og alm. dødløft 2+4+6, så jeg er bange for det bliver for meget med en form for dødløft også på dag 3, hvor jeg valgte hyperextension som erstatning. Ved ikke hvad der vil være bedst... :unsure:

Edited by Sputnik
Link to comment
Share on other sites

2: Jeg har varianten straight-back straight-leg dødløft med på dag 1+5 og alm. dødløft 2+4+6, så jeg er bange for det bliver for meget med en form for dødløft også på dag 3, hvor jeg valgte hyperextension som erstatning. Ved ikke hvad der vil være bedst... :unsure:

Som sagt, så giver du rygge rimeligt mange tæsk. Jeg ville måske helt undvære hyperextensions den dag.

Forresten: Hvad er overvejelserne over, at du vælger straight legged dødløft og ikke stiff-legged dødløft?

->Jarvig13: 1+3: Ja posterior delts er nok lidt oversete, jeg vil kigge på at skifte en rygøvelse i et par programmer ud med en for bagsiden af skuldrerne (nogen forslag?).

F.eks db rear laterals

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

2: Jeg har varianten straight-back straight-leg dødløft med på dag 1+5 og alm. dødløft 2+4+6, så jeg er bange for det bliver for meget med en form for dødløft også på dag 3, hvor jeg valgte hyperextension som erstatning. Ved ikke hvad der vil være bedst... :unsure:

Som sagt, så giver du rygge rimeligt mange tæsk. Jeg ville måske helt undvære hyperextensions den dag.

Forresten: Hvad er overvejelserne over, at du vælger straight legged dødløft og ikke stiff-legged dødløft?

Ja, det kan meget vel være det er en god idé at give ryggen lidt pause dér. Det må komme an på en prøve. Jeg har kørt straight-bag straight-leg dødløft en smule før, og var ganske glad for øvelsen. Jeg er ikke sikker på hvad forskellen er på straight-leg og stiff-leg dødløft. :unsure:

->Jarvig13: 1+3: Ja posterior delts er nok lidt oversete, jeg vil kigge på at skifte en rygøvelse i et par programmer ud med en for bagsiden af skuldrerne (nogen forslag?).

F.eks db rear laterals

Som her?

Hvor meget giver almindelig barbell og dumbbell rows egentlig til den bagerste del at skulderen?

Link to comment
Share on other sites

I straght-legged dødløft holdes benene helt stive.

I stiff-legged dødløft bøjer man en anelse i knæene - selvfølgelig langt fra så meget som i alm. dødløft.

Navnene driller lidt her. Siff-legged er ikke "stiv". Kun mere sift end alm. dødløft.

db rear laterals er denne. :)

Link to comment
Share on other sites

I straght-legged dødløft holdes benene helt stive.

I stiff-legged dødløft bøjer man en anelse i knæene - selvfølgelig langt fra så meget som i alm. dødløft.

Navnene driller lidt her. Siff-legged er ikke "stiv". Kun mere sift end alm. dødløft.

Det er da vist noget du selv har filosoferet dig frem til. ;)

Link to comment
Share on other sites

I straght-legged dødløft holdes benene helt stive.

I stiff-legged dødløft bøjer man en anelse i knæene - selvfølgelig langt fra så meget som i alm. dødløft.

Navnene driller lidt her. Siff-legged er ikke "stiv". Kun mere sift end alm. dødløft.

Det er da vist noget du selv har filosoferet dig frem til. ;)

Okay - det har jeg aldrig tænkt nærmere over - det er bare sådan som jeg har lært det. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har hørt dårligt om upright row før, men har ikke kørt den selv, så jeg vil give den en chance. Er der en god alternativ øvelse, som man kan køre tungt, for skulderen med fokus på den laterale del? "

Lateral Raise ;)

Nu mener jeg ikke, at man kan køre "tungt" i Lateral Raise. Upright row er en fin øvelse, men som mange siger, så kan den give problemer. Føl dig frem...

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar.:)

->Incognito: Mener du jeg bør gå ned i reps i alle øvelser? Skal jeg samtidig gå op i sæt eller bliver det for hårdt?

->MiLtOnS og MRB: Jeg synes også at lateral raise er en god øvelse, men ikke en man kan køre tungt. Derfor vil jeg prøve upright row i to programmer og lateral raise i et, og se om det kan fungere uden skader.

Version 1.1 af programmet (ikke de store ændringer, to dage med træning af bagsiden af skulderen i stedet for straight-back straight led dealift og seated cable row):

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share