Quiz på Motiononline


AndersHenriksen
 Share

Recommended Posts

Hej MOLére,

Det er en fin idé med en quiz om træningsteori. Super!

Jeg vil lige knytte et par kommentarer mht. Anatomitesten, da jeg mener der er et par lidt upræcise spørgsmål og svarmuligheder:

Der er lagt vægt på at testen skal være svær og der skal anvendes latinske navne. Desværre bliver latinen brugt lidt sjusket. Det hedder ikke semimembranosus, men musculus semimembranosus eller forkortet M. semimembranosus. Fejlen med manglende betegnelse gør sig gældende hele vejen ned gennem quizzen. For mange virker det måske som flueknepperi, men for folk der ved hvad det betyder lyder som en gang sjusket ævl af en der tror han er gode venner med det latinske.

M. rhomboideus har flere funktioner end blot at adducere. Den løfter og roterer skulderbladet således at ledskålen drejes nedad.

I albueleddet er der en lille fætter ved navn m. anconeus der også hjælper til med at ekstendere albueleddet.

M. soleus kan også også lave inversion i ankelleddet, hvilket man ikke får indtryk af når man læser spørgsmålet.

M. brachialis udspringer fra den distale del af forfladen af humerus og fra den tilstødende del af septum intermuscularia.

Dette indlæg kan ses som en hjælp til de særligt interesserede eller en håndsrækning til Morten Z der har været lige lovlig hurtig med at lægge testen online. Det er vel perfektionister vi har med at gøre...? :-)

AH-Tju

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg er fuldstændig klar over alle de ting du nævner, og der er jo heller ikke nogen af dem der gør, at der ikke er overensstemmelse mellem spørgsmål og svar.

Eksempelvis at rhomboideus kan mere end at adducere skulderbladene har jo ikke indflydelse på korrektheden af svarmuligheden "adducere skulderbladene".

Anconeus som albueekstensor: i princippet ja, men funktionelt ubetydelig.

Detaljerne er bevidste fravalg for at gøre testen overskuelig. Det er jo en Quiz, ikke et anatomikapitel. Det eneste du får lidt medhold i er, at jeg nok burde have medtaget M'erne.

Bortset fra det, så sætter jeg pris på feedback fra kyndige brugere - selv når tonen er grænsende til det provokerende. :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg var ikke ment som en provokation og jeg håber da heller ikke at det bliver opfattet sådan.

Jeg er overbevist om, at du udmærket kender alle de ting jeg skriver, og jeg synes da også at jeg giver udtryk for det ved at sige, at jeg synes du har været lige lovlig hurtig på aftrækkeren. Jeg skriver det ikke fordi at jeg tror at du ikke ved det.

Mit indlæg var rettet mod, at jeg læser spørgsmålene som om at det rigtige svar på spørgsmålet er en af de svarmuligheder man kan vælge i mellem. Umiddelbart synes jeg at spørgsmålene er formuleret på en lidt uheldig måde i den henseende.

Men det er som sagt ikke et spørgsmål om liv eller død, og som jeg sagde til at starte med, så synes jeg at det er en rigtig god idé.

AH-Tju

Link to comment
Share on other sites

Xax-> Jeg tro ikke du lækker så meget i det, det gør jeg ihvertfald ikke. ;)

Personligt træner jeg da fire gange om ugen, hvoraf de to starter med squat (min favorit), de to andre med henholdvis dødløft og bænkpres.

De ville være synd at sige, at jeg bruger meget tid på at læse, der er normalt ikke noget, jeg gør så meget ud af, med mindre det er eksamenstid, eller trænings relateret.  

Jeg vil dog give Claus B fuldstændig ret i hans kommentar. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share