Druesukker og styretræning


CA8
 Share

Recommended Posts

Hey! :)

I dag prøvede jeg at spise druesukker (Sådan noget man kan købe som nogle tabelleter eller noget), mens jeg styrketrænede, og det virkede faktisk rigtigt godt!

Men er det farligt at spise druesukker hver gang man træner (Hos mig er det 3 gange om ugen)? Kan man f.eks. udvikle sukkersyge af det? Er lidt forvirret?

Og hvad er alternativerne til det? :S

Link to comment
Share on other sites

Hvad er styretræning? ;)

Druesukker indeholder et minimum af mineraler, vitaminer og andre sunde mikronutrienter. Det mætter dårligt og giver en høj insulinresponse.

Alternativerne er vel en almindelig og alsidig kostsammensætning, som på den måde kan give forøget energi til træningen.

På det niveau og med den mængde du træner skal du ikke være nervøs for at glycogendepoterne slipper op eller ikke kan nå at blive fyldt inden næste træningsrunde.

Link to comment
Share on other sites

Hehe hov! :P Slåfejl.. hader dem ;)

Men det er da stadigt godt at tage det, for at få lidt ekstra energi? I dag kunne jeg mærke at jeg kunne tage lidt flere kilo mere end normalt?

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Men det er da stadigt godt at tage det, for at få lidt ekstra energi? I dag kunne jeg mærke at jeg kunne tage lidt flere kilo mere end normalt?

Nu kan der jo være mange årsager til at du kan løfte lidt ekstra. Forbedret motorik lyder mere plaucibelt end at druesukker skulle kunne gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu selv gode erfaringer med at drikke en halv shake bestående af ½ liter mælk, 40 gram whey og 50 gram druesukker, når jeg er halvvejs i min træning. Det giver mig lige et ekstra boost, når jeg er ved at være lad efter nogle af de store øvelser.

Dextrose i forbindelse med træningen er vel en udmærket måde at få sine kulhydrater på.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu selv gode erfaringer med at drikke en halv shake bestående af ½ liter mælk, 40 gram whey og 50 gram druesukker, når jeg er halvvejs i min træning.

Spørgsmålet er så om ikke en banan, et stort glas mælk skulle gøre "trikset." Ved denne fremgangsmåde tilføre du tilmed kroppen vigtige mikro og makronutrienter.

Link to comment
Share on other sites

Hessel:

Jeg har tidligere drukket en halv liter yoghurt under træningen eller en banan eller to, men det er slet ikke samme "kick", som jeg får ud af det i forhold til en god omgang dextrose.

Om man indtager to bananer eller 50 gram dextrose i forbindelse med træningen er efter min mening nok ikke noget, som man skal bekymre sig særligt meget om ernæringsmæssigt, så længe man på alle andre tidspunkter har en fornuftig kost. Nu snakker vi jo blot om det ene tidspunkt nogle gange om ugen, hvor kroppen virkelig skal yde og hungrer efter kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Om man indtager to bananer eller 50 gram dextrose i forbindelse med træningen er efter min mening nok ikke noget, som man skal bekymre sig særligt meget om ernæringsmæssigt

50 gram dextrose er trodssalt 200 kcal. Det svare til en banan og et æble. Hvad er bedst?

200 tomme kcal som er støvsuget for vitaminer og mineraler?

eller

200 kcal som er sprængt fyldt med fibre, vitaminer, mineraler, og andre sundhedsgavnlige mikronutrienter?

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker vi jo om, hvad der er bedst i træningssammenhæng og ikke derudover, da jeg så selvfølgelig er enig. Det er da fint for dig, hvis du kan opnå et lige så stort boost ved at spise et par frugter under din træning, som andre kan ved at snuppe noget druesukker. Men det er ikke min egen erfaring, og når vi snakker optimalt i træningssammenhæng, så er det nu det, der gør at du kan yde mest, som jeg fokuserer på. Og når vi snakker om at få tilført kroppen kulhydrater hurtigt og effektivt, så kan dextrose og dine omtale frugter selvfølgelig slet ikke sammenlignes.

Diverse vitaminer og mineraler kan jeg sagtens få dækket gennem mit øvrige kostindtag.

Link to comment
Share on other sites

så er det nu det, der gør at du kan yde mest, som jeg fokuserer på
En kontinuerlig præstationsfremgang skal ses udfra et langtigtet perspektiv og ikke det 1 time lange træningspas eller en enkelt dag.
så er det nu det, der gør at du kan yde mest, som jeg fokuserer på

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Endvidere er det de færreste, og kun dem der træner intensivt flere gange om dagen, som ikke kan nå at fylde glycogendepoterne op inden næste træningspas.

Diverse vitaminer og mineraler kan jeg sagtens få dækket gennem mit øvrige kostindtag.

Hvor ved du det fra? Og der er andre stoffer end vitaminer og mineraler.

Præstationsfremgang er ikke noget som man bør se på over den næste time. Hvad nytter det at man "føler" sig bedre tilpas over den næste time, hvis det på sigt giver bedre resultater ved hjælp af en anden fremgangsmåde?

Link to comment
Share on other sites

En kontinuerlig præstationsfremgang skal ses udfra et langtigtet perspektiv og ikke det 1 time lange træningspas eller en enkelt dag.
Har jeg påstået andet? Men når jeg ellers går småkold halvvejs inde i mit træningspas og mangler energi til at fuldføre mit program ordentligt, så er det noget der virker, endda langt bedre end andet jeg har prøvet, også dine frugtforslag. Så derfor vil denne fremgangsmåde sikre mig en bedre præstationsfremgang også i et langsigtet perspektiv, da jeg kan yde langt mere under træningen.
Endvidere er det de færreste, og kun dem der træner intensivt flere gange om dagen, som ikke kan nå at fylde glycogendepoterne op inden næste træningspas.

Hvornår har jeg sagt noget om, at jeg tager druesukker, fordi mine glykogendepoter er tømte???

Hvor ved du det fra? Og der er andre stoffer end vitaminer og mineraler.
Jeg kan da spørge dig om det samme. Hvor ved du fra, at jeg ikke får nok? Jeg spiser over et kilo blandede grøntsager dagligt samt masser af frugt, så at jeg ikke får et æble og en banan under min træning er ikke noget, som ligger mig meget på sinde.
Præstationsfremgang er ikke noget som man bør se på over den næste time.

Hvornår har jeg sagt, at man bør se sin præstationsfremgang over den næste time???

Hvad nytter det at man "føler" sig bedre tilpas over den næste time, hvis det på sigt giver bedre resultater ved hjælp af en anden fremgangsmåde?

Hvordan vil du argumentere for, at jeg får bedre resultater træningsmæssigt, når jeg undlader at indtage druesukker under min træning, selvom at det giver kræfter til en del flere reps, end når jeg indtager andre kulhydrater gennem andre kilder?

Link to comment
Share on other sites

Ugh Togoth hvis du absolut ikke kan overbevises om at rafineret sukker er ernæringsfattigt, hvorfor drikker du så ikke bare en cola i stedet. Det smager i det mindste bedre.
Jeg ser INGEN grund til at bruge 5 gange så mange penge på at købe cola, når jeg kan få druesukker, der derudover har en højere GI. Hvornår har jeg sagt, at raffineret sukker ikke er ernæringsfattigt. Det er ikke det vi snakker om, men hvordan man kan maksimere præstationsevnen under træningen.
Og nej jeg forstår ikke hvad du mener. Jeg tror du snakker om nogle subjektive psykiske placeboeffekter.

Du har helt ret. Du forstår ikke, hvad jeg mener. Men jeg kan ikke skære det mere ud i pap, så jeg giver op.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan ikke skære det mere ud i pap, så jeg giver op

Grunden til at jeg ikke forstår hvor du vil hen har måske noget at gøre med at det du siger er fuldstændig udokumenteret. Derfor kan jeg kun se at det må være din egen subjektive vurdering at dit tiltag giver dig, psykisk, mere overskud. Alle er salig i sin tro!

Du køre lidt træt i argumenterne og måske er det derfor at du læser det jeg skriver som fanden læser biblen.

Altså du har, udover det psykiske, ikke beskrevet hvorfor du indtager druesukker. Hvorfor gør du det? Hvis det kun er det psykiske så kan vi vel godt være enige om at det psykisk for dig giver dig noget at indtage sukker, men at det generelt ikke kan anbefales at spise sukker hvis man ønsker at byde sin krop det bedste med henblik på en præstationsfremgang.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hessel: :crazy:

Tråden omhandler, om det kan være fordelagtigt at indtage druesukker i forbindelse med sin træning. Hvis man har en tendens til at gå lidt kold i løbet af træningen, så kan jeg varmt anbefale en shake eksempelvis bestående af protein, mælk og druesukker. Dette har en høj GI og giver en høj stigning i blodsukkerkoncentrationen og er efter min mening en af de bedste måder at få tilført kroppen energi hurtigt på.

At du sammenligner det med æbler og bananer og siger, at de vil give samme effekt, er jo selvfølgelig noget vanvittigt sludder. Er det sundere ja, men det er ikke det vi snakker om, [slettet af mod]

Så længe man har sin resterende kost på plads og har et afbalanceret indtag, så er det ikke umiddelbart katastrofalt at indtage druesukker, og hvis man på den måde kan opnå kræfter til et par ekstra reps, som jeg har erfaret, så er det helt klart det værd. Jeg vil sgu hellere indtage lidt druesukker, end eksempelvis kreatin, selvom jeg gør begge dele for tiden.

Det skal dog også siges, at jeg oftest vægttræner efter 1,5 times Wing Tsun, hvorfor jeg nok i højere grad end visse andre, har brug for noget energi under træningen.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en tendens til at gå lidt kold i løbet af træningen,

Nu skriver Birh at han træner 3 gange i ugen. Hvis du har problemer med at gå sukkerkold ved så lidt træning og så endda kun vægttræning er der noget galt med dig eller din øvrige kost. Jeg synes du skal tage til læge og det mener jeg helst seriøst.

så er det ikke umiddelbart katastrofalt at indtage druesukker

Jeg har ikke sagt at det er katastrofalt. Jeg har sagt at det ikke er nødvendigt for en motionnist der kun træner 3 gange i ugen. En motionist med den træningsmængde vil have langt bedre af en god og alsidig kost, hvor man får så mange vitaminer og mineraler som muligt gennem kosten.

efter min mening
så gem lige dit hysteri til en anden tråd
som jeg har erfaret
som jeg
Jeg vil sgu
Du har åbenlyst stadig ikke fattet et hak
Men det er ikke min egen erfaring
som jeg
Det giver mig
Jeg har nu selv gode erfaringer med

Udover at du er ubehøvlet i dine indlæg besidder dine indlæg også kun subjektive erfaringer og følelser. Det er derfor ikke særligt brugbart, - specielt set i lyset af at du kommer med noget helt revolusionerende (udokumenteret?) omkring tømning af glycogendepoterne og høj GI-fødevarendes indvirkning på kroppen. Jeg mener: Bare fordi vi ikke er enige betyder det vel ikke at du behøver komme med personlige angreb? Du er endda ældre end mig, men skriver som et uopdragent barn på 14 år.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

At indtage sukker i forbindelse med kortere varende idræt er en smag sag. Først efter 1-2 timers kontinuelig hård træning vil sukkerdepoterne være reduceret i et omfang, hvor sukkertilførsel træningsmæssigt kan være relevant. Synes man det smager godt er det ens egen sag, men det er absolut ikke sundt at indtage hurtigt optageligt sukker, hvis dette ikke er nødvendigt træningsmæssigt.

Det giver muligvis en lille effektforøgelse allerede i løbet af den første time, men er der tale om træning er forskellen ikke relevant, da det vigtigste er man arbejder intensivt/maksimalt.

Unødigt sukkerindtag (dvs. hvor der stadig er rigeligt med sukker i musklerne og depoterne) kan derimod medføre en risiko for udsving i blodsukkeret, hvis der indtages for meget sukker, hvor sukkerværdien på kort sigt stiger efterfulgt af insulinsvaret med et evt. nedsat blodsukkerindhold. Dvs. sige som at tisse i bukserne.

Ved længerevarende styrketræning kan det vel i lighed med konditionstræning være relevant med sukkertilførsel. Her skal man blot huske på at den samlede intensitet (p.g.a. pauserne) og sukkerforbrug er lavere end ved cardio og sukkerdepoterne derfor ikke tømmes i samme omfang.

Som styrkeatlet er man dog i den fordelagtigt situation, at kroppen har rigeligt tid til at fedtforbrænding og omdannelse og genopfyldning af sukkerdepoterne. Derfor kan man vel lettere tillade sig at spise bananer etc., mens det ved længerevarende hård cardio ikke er muligt i tilstrækkeligt hurtigt tempo at genopbygge depoterne med egentlig kost (som bananer jo på et eller andet plan jo er), da dette kræver dels en længere optagelsestid og dels trækker mere blod fra musklerne til fordøjelsessystemet.

Link to comment
Share on other sites

Hessel:

Jeg prøvede bare for 14. gang at fortælle dig, at min argumentation IKKE går på, at druesukker er sundere end så meget andet, som du gentagne gange har forsøgt at tillægge mine indlæg. [slettet af mod]

Tak for sammeligningen med et 14 årigt barn :blink:

Og ja nu bliver jeg sgu ubehøvlet for jeg synes ikke, at du i denne tråd har været andet end stædig, på tværs og ikke lytter til, hvad der bliver sagt, [slettet af mod]

Din diagnose omkring mit fysiske helbred er fuldstændig vanvittig.

[slettet af mod]

Jeg kan eksemplificere det for dig med udgangspunkt i min egen træning.

Jeg spiser et stort proteinrigt måltid 1-2 timer før træning.

Jeg tager ned i centeret og træner halvanden times Wing Tsun.

Derefter tager jeg ind og smider med vægte i ca. 75 minutters tid. Mit fullbody program er temmeligt hårdt med squat, dødløft og bænk hver gang. Når jeg ca. er halvvejs i programmet kan jeg godt mærke, at jeg ikke kan yde mit max længere, men at min krop bliver en smule mere lad.

På det her tidspunkt eller lidt før for den sags skyld kan det være fordelagtigt at tilføre kroppen lidt hurtigt energi. Hvordan gør man så det bedst?

Her kan en omgang druesukker, der jo optages ekstremt hurtigt give mig et energiboost, så jeg lige kan give mig lidt ekstra i sidste del af træningen. Det er IKKE spekulation og det er IKKE blot en psykologisk effekt. Nej det er en fact, at kroppen har brug for noget energi efter disse godt to timers træning.

At du foreslår, at man kan indtage en banan og et æble, der har en GI, der nok er omkring halvdelen af druesukker, hvor en del af det endda også er fruktose, betyder selvfølgelig, at det ikke er lige så fordelagtigt. Er det sundere ja, men det er IKKE det vi snakker om.

Hvis du ikke forstår, hvad jeg siger nu, så må jeg give op, da mine pædagogiske evner derved ikke rækker langt nok. :tongue: ;)

Hvad er det, der er så subjektivt i ovenstående?????

Hvad er det, som jeg fremsætter, som er så revolutionerende?????

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

ikke lytter til, hvad der bliver sagt, at du bliver fornærmet er DIT problem.
Jeg bliver ikke fornærmet. Jeg påpeger bare dine barnagtige og personfnidderlige indlæg. At det er mit problem vil jeg lade være op til moderatorene af dette forum.
Jeg prøvede bare for 14. gang at fortælle dig, at min argumentation

Igen er du helt ude i hampen. Det er jo direkte løgn at du har sagt noget 14 gange i denne tråd selvom du selvfølgelig ofte gentager dig selv.

Din diagnose omkring mit fysiske helbred er fuldstændig vanvittig.
Nu handler tråden heldigvis ikke om dig, men om Birh som er motionist og træner styrketræning 3 gange om ugen.
Nu prøver jeg en gang til at fortælle dig, hvad jeg prøver at sige. Koncentrer dig og prøv at forstå!

Jeg er ikke interesseret i din træning, hvad du går og laver og hvad du indtager af lødige og ulødige fødevare. Jeg er interesseret i at Birh får en ordenlig vejledning.

Hvis du ikke forstår, hvad jeg siger nu, så må jeg give op, da mine pædagogiske evner derved ikke rækker langt nok.
Du kommer ingen vegne med personlige angreb, gentagelser og plat off-topic pattebarnsagtigt uglegylp.
Hvad er det, der er så subjektivt i ovenstående?????

Det mest utrolige er at du bliver ved med at skrive og dig selv, selv, selv og så siger du at det ikke er subjektivt? Prøv at koncentrer dig om emnet som er at vejlede Birh og ikke tænke på dig selv hele tiden. Der er andre i verden end lige Ugh Togoth.

Link to comment
Share on other sites

Nu gik Birchs spørgsmål på, om det var farligt at indtage druesukker. Derudover må du huske på, at der er andre end dig og ham, der læser tråden.

Jeg eksemplificerede problemstillingen ved at tage min egen træning som eksempel, så du og andre kunne forstå, hvad jeg prøver at sige, men det er selvfølgelig det samme, der er gældende for andre i samme situation.

Min lille lystige overdrivelse af mine gentagne forsøg på at forklare dig meningen i mine indlæg gør mig selvfølgelig ikke til en løgner, men tak ellers :thumb_down:

Jeg gider ikke at lege med dig mere. Det er åbenlyst, at du er ude, hvor du ikke kan bunde.

Ps. Jeg er helt enig med Jan D's betragtninger, men det ændrer ikke på, at druesukker er en af de mest effektive måder hurtigt at tilføre kroppen energi på.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share