WSB DE squat!


Rommel
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og tænkt lidt over hvordan jeg på en fornuftig måde planlægger min DE squat rutine. Jeg har indtil nu kørt med 10 x 3 @ ca. 65 % (box squat).

Så var det jeg kom til at tænke på om det ikke ville være mere fornuftigt med en proggresions cyklus i DE løftene, end bare at føle sig frem på dagen?

Jeg fandt følgende på deepsquatter.com om DE squat (link):

Train on a box with 50-60% of your best contest squat. A 500 pound squatter would start at 250 and jump 10 pounds a week for 6 weeks. Now the weight is 300 pounds. On week 7 drop back to 250(50%) and a new wave. This is done for 10 sets of 2 reps for 4 weeks. Then drop to 8 sets. This will keep the bar volume relatively the same. The volume will change dramatically when you start the wave again.

Lyder jo meget godt, men hvordan skal det forståes? :unsure:

At jeg starter på 10 x 2 @ 50 % (= 82,5) kg og øger med 5 kg per gang i 6 uger (til 107,5 kg) kan jeg godt forstå. Også at jeg i uge 7 hopper tilbage på 82,5 kg kan jeg fatte, men så knækker filmen for mig..... :(

Summa-sumarum:

Hvordan udfører man denne "bølge"?

Er overstående overhoved en fornuftig ide?

Rommel (En forvirret WSB løfter :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid bare følt mig frem. Synes ikke de procenter har passet til mig... jeg har gået efter et finde en vægt der hverken er for let så den bliver ballistisk eller for tung så den ikke accelererer igennem løftet. Når jeg føler den er blevet for nem, har jeg øget med 2,5kg. Jeg synes nemt at det procentlort ødelægger spontaniteten i ens træning... hvis der er power i patten/squatten en dag, så ryger der bare lidt ekstra kg på... og omvendt hvis der ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid bare følt mig frem. Synes ikke de procenter har passet til mig... jeg har gået efter et finde en vægt der hverken er for let så den bliver ballistisk eller for tung så den ikke accelererer igennem løftet. Når jeg føler den er blevet for nem, har jeg øget med 2,5kg. Jeg synes nemt at det procentlort ødelægger spontaniteten i ens træning... hvis der er power i patten/squatten en dag, så ryger der bare lidt ekstra kg på... og omvendt hvis der ikke er.

Ja, jeg har indtil nu haft det på samme måde, men er bange for at være for doven den ene dag og for overmodig den næste. Derfor systemet.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Kroppen er ikke en maskine, derfor giver det ikke mening at sætte faste procenter på.

But of course that's just me :bigsmile:

Kroppen ER en maskine. En kompliceret en, men stadig!

Der er nok en del der ikke er enige i at procenter ikke er vejen frem........ :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Man har ME-dagene til at træne på dagsform(så tungt som muligt :santa2: )

Mht. %-satserne på DE dagene, så er der artikelserien "The Eight Keys" på T-mag. Der beskrives også omkring de forskellige satser på DE-dagene samt generelt for WSB-principperne. Generelt set ser det anderledes nu end bare for bare et par år siden, mht. guidelines, så jeg forstår godt hvis du er forvirret...

Link to comment
Share on other sites

Train on a box with 50-60% of your best contest squat. A 500 pound squatter would start at 250 and jump 10 pounds a week for 6 weeks. Now the weight is 300 pounds. On week 7 drop back to 250(50%) and a new wave. This is done for 10 sets of 2 reps for 4 weeks. Then drop to 8 sets. This will keep the bar volume relatively the same. The volume will change dramatically when you start the wave again.

Det fede forstår jeg ikke!!

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Vi sætter tal på.

Uge 1-6

10 x 2 @ 250 lbs = 5000 lbs

10 x 2 @ 260 lbs = 5200 lbs

10 x 2 @ 270 lbs = 5400 lbs

10 x 2 @ 280 lbs = 5600 lbs

10 x 2 @ 290 lbs = 5800 lbs

10 x 2 @ 300 lbs = 6000 lbs

Uge 7-12

10 x 2 @ 250 lbs = 5000 lbs

10 x 2 @ 260 lbs = 5200 lbs

10 x 2 @ 270 lbs = 5400 lbs

8 x 2 @ 280 lbs = 4480 lbs

8 x 2 @ 290 lbs = 4640 lbs

8 x 2 @ 300 lbs = 4800 lbs

Det som menes er nok at barvolumen stiger ret kraftigt igen og ret hurtigt, fra når man afslutter uge 12 og begynder med uge 1-6 igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene, at wave-cyklusen ser således ud:

10 x 2 @ 250 lbs = 5000 lbs

10 x 2 @ 260 lbs = 5200 lbs

10 x 2 @ 270 lbs = 5400 lbs

10 x 2 @ 280 lbs = 5600 lbs

8 x 2 @ 290 lbs = 4640 lbs

8 x 2 @ 300 lbs = 4800 lbs

Denne cyklus gentages så efter de 6 uger. :)

Jeg er dog ikke 100% sikker i, at jeg har ret i dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene, at wave-cyklusen ser således ud:

10 x 2 @ 250 lbs = 5000 lbs

10 x 2 @ 260 lbs = 5200 lbs

10 x 2 @ 270 lbs = 5400 lbs

10 x 2 @ 280 lbs = 5600 lbs

8 x 2 @ 290 lbs = 4640 lbs

8 x 2 @ 300 lbs = 4800 lbs

Denne cyklus gentages så efter de 6 uger. :)

Jeg er dog ikke 100% sikker i, at jeg har ret i dette.

Det ser ud til at den kan tolkes på to måder:

Det springende punkt er nemlig denne sætning:

This is done for 10 sets of 2 reps for 4 weeks. Then drop to 8 sets.

Spørgsmålet er om den henfører til den efterfølgende bølge eller hele bølgen som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sproligt ihvertfald.  :lol:

Men har du fundet ud af hvordan du vil køre det så?

Er blevet mere forvirret en oplyst!

Jeg klør jeg bare på med de første 6 uger og så banker jeg 180 op..... :sneaky:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dog ikke du går helt galt, hvis du holder det forholdsvist simpelt. Det er en af de største faldgruber ved WSB, afvanceret wave-cyklusser, bands, kæder, GPP, underlige øvelser, etc. Mulighederne for forvirring og dermed at man klokker i det, er enorm.

Jeg er selv i gang med WSB og tilstræber mig også på at holde det simpelt, ihvertfald her i starten. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i gang med WSB og tilstræber mig også på at holde det simpelt, ihvertfald her i starten. 

Det er lige præcist det de prædiker!

Som begynder skal man tage den med ro og bare bygge basis op. Senere hen kan man eksperimentere med alverdens fancy circa max faser osv..

Ikke for begyndere.

Et godt sted at starte kunne også være9 week basic training program

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i gang med WSB og tilstræber mig også på at holde det simpelt, ihvertfald her i starten. 

Det er lige præcist det de prædiker!

Som begynder skal man tage den med ro og bare bygge basis op. Senere hen kan man eksperimentere med alverdens fancy circa max faser osv..

Ikke for begyndere.

Et godt sted at starte kunne også være9 week basic training program

DE squatten er ret meget i tråd med den DE jeg lige er begyndt på..... :)

Rommel aka en ussel begynder......

Link to comment
Share on other sites

Som andre har forslået så synes jeg du skal holde det så simpelt som muligt... DE-dagen handler om fart... intet andet... når man træner dynamisk skal man ligge egoet af derhjemme... det kan være svært men det handler om tilvænning som så meget andet... stangens fart afgør antallet af loaded kg ikke omvendt... lad være med at tænke på hvad du senere skal skrive i din log eller "den har jeg taget før ret eksplosivt så det kan jeg sagtens gøre idag igen" er man ristet så er man ristet ergo bliver det desværre lettere end forrige gang ;) det er ikke sikkert det jeg skriver er konstruktivt på nogen måde men det er blot hvad jeg synes :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share