Mælk og C-vitamin - hjælp


Morfar
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg håber lige på lidt hjæp her! Jeg ved ikke om det er min kæreste eller mig der er forkert på den. Men hvis jeg har ret fryser jeg hende ned og æder hende :-)

Hun siger at man ikke skal tage sin c-vitamin om morgenen hvis man drikker

mælk fordi kalken i mælken vil neutralisere c-vitaminen.

Jeg mener det er noget pjat - bodybuildere æder jo 1-3g C-vitamin om dagen

og drikker litervis af skimmed milk.

Hvem af os har ret?

Jeg vil gerne ha nogle referencer til artikler på nettet hvis det er muligt.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Der er mig bekendt ingen problemer med indtag af C-vit og calcium samtidig.

Spg. er vel nærmere, hvorfor man skulle indtage så store doser c-vit.

Normalt får man rigeligt c-vit.

Der er enkelte tilstande, hvor et ekstra indtag kan være positivt, fx. jernmangel, cancer(dog ikke under strålingsbeh.)

Om der også vil være en effekt mod cancerudvikling og hjertekarsygdomme er noget kontroversiel, men det kan bestemt ikke afvises.

At idrætsudøvere har behov for større mængder, er der vist ikke grundlag for.

Kraftig og langvarig fysisk udfoldelse nedsætter ens immunforsvar, men løsningen er ikke hverken c-vit, glutamin eller zink. Kulhydratindtag har vist de bedste resultater:

læs!

Det er også en udbredt tanke, at c-vit er godt mod forkølelse.

Undersøgelser viser, at man ikke har sværere ved at få forkølelse, hvis man indtager c-vit, men at man muligvis kan forkorte symptomvarigheden med 8-9%(det er ikkemeget, men dog noget.)

læs!

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der kan forklare ideen i at indtage C-vitamin i forbindelse med vægttræning?

Jeg kan se en lille ide i at indtage ekstra calcium (hvilket gøres sundest ved at spise selleri) hvis man træner så meget, at man forventer daglig vækst af knogletykkelse og muskelfæster, men bortset fra det, er der så en forklaring på, hvorfor man skulle drikke mælk?

Link to comment
Share on other sites

En god grund til at drikke mælk, sådan rent praktisk set, er proteinindholdet. Selvom der er forholdsvis få proteiner i mælk, cirka 34 gr pr. liter, så er det for de fleste ikke noget problem at drikke 1-? liter om dagen, altså en god måde at få proteiner og alt det andet som man også skal bruge kulhydrater og fedt.

Link to comment
Share on other sites

c-vit(ascorbat, ascorbinsyre) har generelt 2 funktioner: antioxidant og coenzym.

Antioxidant:

-Forhindrer/fjerner frie radikaler, som virker skadende på alle væv, heriblandt kar. (læs mere her)

-En del af Fe2+(jern) i tarmen oxideres normalt til Fe3+, som faktisk ikke kan optages. Ekstra c-vit kan derfor øge jernoptaget ved at holde jernet på Fe2+form. Dette er dog sjældent nødvendigt, men kan være en god ide for folk, der er diagnosticeret med jernmangel.

Coenzym:

C-vit er coenzym for prolyl hydroxylase. Faktisk er det pga. c-vit's antioxidanteffekt.

Collagen er et protein, som holder sammen på det meste væv i kroppen. For at gøre det ordenligt, skal det pakkes på en speciel måde, hvilket kræver, at nogle aminosyrer(prolin) i collagen ændres til hydroxyprolin. Hvis dette ikke sker, bliver ens bindevæv mindre stabilt og man får skørbug(sejlere fik det i gamle dage, hvis de ikke spiste c-vit i længere tid - kort fortalt: slimhinder bløder og tænderne falder ud fordi bindevævet ikke kan holde til små belastninger.)

Enzymet indeholder en Fe2+kerne, som under funktionen oxideres til Fe3+. Den skal så reduceres til Fe2+ for at kunne bruges en gang til - det kræver c-vit.

Faktisk er det kun primater og hamstre, som ikke kan producere c-vit selv.

Link to comment
Share on other sites

mest til morfar:

Jeg ville egentlig have kaldt mig form&figur eller noget i den retning, men så tænkte jeg, at der nok er copyright på.

Jeg trænede i form og figur i Ålborg, da jeg var stærkest (og mindst). Efter ff  lukkede flyttede jeg til jyden, hvor jeg trænede til jeg flyttede fra Ålborg. Der var forøvrigt nogle utroligt lækre piger i jyden dengang. (Men stemningen var bedre i ff, bortset fra at de store snakkede om at reservere bænkpress til dem der løftede over 120) (der var dog en del, der var på sprøjte eller piller i ff, men det kunne jeg godt leve med, jeg synes folk skal gøre, hvad de selv kan leve med.) (Selv er jeg lige ved at overtale mig selv til at turde indtage kreatin eller proteintilskud)

xjyden kommer fra træningscenteret. Jeg overvejede xxjyden, men det ville desværre være pral. Og selvfølgelig kunne jeg ikke finde på at flytte fra Jylland. Så skulle jeg jo til at vænne mig til det dobbelte i løn og dobbet så mange sygedage og meget andet.

Jeg har lige i denne uge fundet ud af, at der faktisk findes viden om styrketræning og bb her på nettet, og at det meste af min viden er forældet/forkert.

Men m.h.t. viden, så er det så vidt jeg ved d-vitamin der fremmer kalkoptagelsen.

Link to comment
Share on other sites

Nårrh, det var godt!

Troede lige jeg var den eneste jyde herinde!

Din viden ang. D-vitamin er god nok!

Du flyttede til jyden - øhhh - hvad er jyden i denne sammenhæng?

Der er ikke noget der hedder "at turde! at ta Kreatin og Protein pulver! Så skal du også overveje om du "tør" at spise oksebøffer, drikke mælk, spise æg osv.

Der er intet farligt ved det og man kommer heller ikke til at ligne Ronnie Coleman efter 14 dage på Kreatin :-)

Claus B - Du har stadig ikke forklaret hvorfor BB'ere taget extra meget C-vit. ???

Link to comment
Share on other sites

morfar: ok, det vidste jeg ikke, at jeg skulle :D

faktisk kan jeg ikke se nogen forklaring, men det er jo også set før, at en befolkningsgruppe indtager et middel i god tro, selvom der ikke er noget belæg for det.

Hvis deter for antioxidant-effekten ville jeg selv holde mig til E-vit og selen, denne komb. er vist at have en merkant hæmmende effekt på udvikling af nogle cancerformer.

Men som sagt - ingen speciel positiv effekt for BB'ere.

Link to comment
Share on other sites

undersøgelser af ultramarathon(hvad end det så er???) har vist at føre til en stigning af cortisol.

Indtagelse af c-vit er vist at nedsætte stigningen.

Det antages dog at være fordi vitaminet øger virkningen af cortisol, så der ikke er brug for så meget - altså ville ekstra indtag ikke nedsætte en evt. øget cortisoleffekt.

Man kan faktisk bruge det i autoimmune sygdomme, hvor kroppen har brug for en stor cortisoleffekt, men samtidig er bivirkningerne slemme. Så kan man give c-vit intravenøst og derved opnå en større cortisoleffekt med mindre hormondosering.

Jeg har dog ikke hørt, at denne behandlingsform skulle være i brug nogle steder - man har en række andre medikamenter, som er utrolig effektive.

Link to comment
Share on other sites

Det kan faktisk godt være, at at prof bb'erne har fat i den lange ende (for engangs skyld :p ) hvad angår antioxidanter.

The role of antioxidant vitamins and enzymes in the prevention of exercise-induced muscle damage.

Role of vitamin E and oxidative stress in exercise

Claus B-> Kender du noget til, at vitamin C skulle have en positiv virkning på blodtrykket ?

Link to comment
Share on other sites

interessante artikler :)

teorien er jo i orden, hvis oxidativt stress virkelig udøver en stor del af postexercise-damage.

Om indtag af antioxidanter modvirker det eventuelle oxidative stress er en anden sag.

Problemet kommer bare, når man skal bevise sådan noget:

"However, studies of the use of dietary antioxidants like vitamin E to reduce exercise-induced muscle injury have met with mixed success."(taget fra den anden artikel)

Det samme problem findes med hypertension. Det er umiddelbart logisk, at antioxidanter burde virke, men det er ikke bevist, selv i store undersøgelser.

Det er vist hos visse rottetyper, men ikke hos mennesker.

Beviserne er langt bedre, når man taler om antioxidanters effekt mod cancerudvikling. Der viser en kombination af E-vit og selen at virke godt.

Mht. indtag af store doser c-vit, så vil en forøgning fra 200mg/dag til 2500mg/dag kun medføre en 25%stigning i plasmakonc. artikel

Det viser sig faktisk nogle gange, at c-vit-plasma-konc. falder ved øget indtag, uvist af hvilken grund.

Så generelt kan man sige, at det formodentlig ikke skader at indtage store doser, men at der heller ikke lader til at være noget at vinde ved det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share