Alderdomshjem eller træning


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Nu har jeg trukket med diverse skader og overbelastninger i vinters. Så nu viser det sig desværre jeg ikke helt er sluppet af med skavankerne, som de sidste uger er blevet værre.

Jeg ved godt, der nok ikke er nogen anden vej en træningspause eller evt. nedsat træningsmængde i en længere periode. Mit problem er venstre hofte, som blev overbelastet for ca. 1 måned siden på en træningslejr (cykel) - 3 ture på 1½ døgn.

Siden har ømheden kommet og gået efter behag og vedører primært hoftestrækkeren og er opstået med hårde bakketramp i pedalerne. Ømheden omfatter dog også siden af hoften og bagtil. Da smerterne ikke er konstant tror jeg det ikke er selve leddet, men muskler og sener, men er dog efterhånden noget i tvivl.

Næste uge er det en tur til lægen, men det er nok begrænset hvad jeg forventer at få ud af det. Er der i øvrig nogen der ved om der er en idrætsklinikordning el.lign. gældende for Kbh. kommune.

Smerterne forsvinder efterhånden næsten efter flere lettere træningsdage og kommer enten direkte i forbindelse med hård træning eller bagefter (men ikke altid efter en hård dag).

Mit problem har dog ift. neddrosling af intensiteten dog været dels at jeg har svært ved styre min egen kørelyst og trænerjobbet. Sidstnævnte har nemlig været en usikkerhedsmargen, hvor jeg nogle dage kører med nye drenge (let træning) og nogle gange med de ældste drenge (hård træning) uden at jeg på forhånd ved hvad træningsdagen byder. Det gør det nærmest umulig at planlægge. Jeg burde selvfølgelig holde mig fra den hårde træning i en periode, men er nogle gange alene på jobbet, så hvad stiller man ellers op med drengene, de skulle jo gerne have noget træning.

Desuden har der været meget skift og usikkerhed i klubben med hvem der træner med hvem, hvornår og hvor meget etc. Kort sagt en rodebunke lige p.t.

Måske er det på tide til en pensionering, da kroppen åbenbart ikke kan følge med selv om konditionen og viljen rækker til meget mere. Surt min form har ellers klart været opadgående, hvor jeg har meget mere kraft på bakkerne.

Er der nogle der har nogle gode bud!

1. Hvem stemmer for pensionering

2. Fuld skrue (det skal jo bare køres væk)

3. Pausemodellen

4. Samme mængde - let intensitet i en periode

5. Drop cykel og finde en anden sport

6. Evt. en combimodel

Link to comment
Share on other sites

He, he - Jan D., de kalder mig Sherlock, og jeg har en fornemmelse af, at du ikke spørger sådan for alvor, men at du snarere fik lyst til at lufte nogle helt forståelige frustrationer. Alligevel vil jeg vove at komme med et par kommentarer.

Fra den ene 57'er til den anden vil jeg vove den påstand, at pensioneringen godt kan aflyses nu og her - ja, faktisk er det min påstand, at der er en betydelig risiko for, at vi slet ikke får lov til at gå på pension. Når vi nærmer os år 2022, er pensionsalderen formentlig hævet til noget i omegnen af 75 år og ved du hvad: Vi vil have det så godt rent fysisk, at det er godt det samme! Diverse motionsrelaterede småskavanker tæller ikke her.

For nu at svare lidt mere på dine spørgsmål mener jeg, at din fremskredne alder muligvis betyder, at du skal have mere struktur og forudsigelighed på din træning for at sikre den fornødne restitution og skadesresistens. Alt i dit indlæg peger på, at skavankerne forværres, når du giver efter for impulser, tager udfordringer op og lader den gamle væddeløbshest løbe af med dig. Det kommer du nok til at lade være med, selv om det kan føre til drillerier fra drengene.

Mit bud bliver altså følgende: Ingen af dine egne forslag, men i stedet strukturmodellen, hvor du objektivt inden træningen beslutter, hvad du kan holde til og vil byde dig selv på dagen - og så gudhjælpemig overholder dette, også når drengene eller bakkerne lokker!

Link to comment
Share on other sites

CoqRouge

Når vi nærmer os år 2022, er pensionsalderen formentlig hævet til noget i omegnen af 75 år og ved du hvad: Vi vil have det så godt rent fysisk, at det er godt det samme! Diverse motionsrelaterede småskavanker tæller ikke her.
<_< Det var bare pokkers. Nu var jeg lige begyndt at glæde mig til at kunne sidde hele dagen foran tv og computeren hele dagen og drive den af. . :4goodtv:

Men det vil regeringen altså næppe tillade, så den model er altså skrottet. Det er der nok også man MOL'boere, der er glade for så de ikke får oversvømmet deres log-bøger :computertype:

I stedet vil jeg satse på veteranverdensmesterskabet om 29 år, som jeg regner med at vinde, hvis du da ikke stiller op. Så skulle der vel være tid nok til træningsopbygning.

Det kan være jeg kan få nogle råd, da jeg faktisk ind imellem møder den nuværende verdensmester i min kommende mesterskabsklasse.

Alt i dit indlæg peger på, at skavankerne forværres, når du giver efter for impulser, tager udfordringer op og lader den gamle væddeløbshest løbe af med dig. Det kommer du nok til at lade være med, selv om det kan føre til drillerier fra drengene.

Du har helt ret, men det bliver nok meget svært at styre tøjlerne når det lige går så godt p.t. med at hænge næsten med også på de stejlere og længere bakker. Problemet er dybest set at selv om jeg samlet set er fuldt på højde med drengene er evnerne asymetriske.

På bakker, spurter og ryk skal jeg bruge mange ressourcer på at følge med, men jeg har overtaget over længere strækninger, enkeltstarter, flade partier og medvind. Desuden har de lettere ved at udnytte "sugemalleeffekten" på hjul af voksne, hvor de p.g.a. mindre størrelse kan ligge helt i læ, men jeg ikke helt undgår vinden (specielt ikke med en drengerytter foran.

Men ok på det seneste er de begyndt at klage over jeg kører dem for stærrkt så lidt blidere tempo er nok muligt.

Ingen af dine egne forslag, men i stedet strukturmodellen, hvor du objektivt inden træningen beslutter, hvad du kan holde til og vil byde dig selv på dagen - og så gudhjælpemig overholder dette, også når drengene eller bakkerne lokker!

Ja, du har selvfølgelig ret. Jeg har nu også tænkt lidt i samme baner uden dog endnu at have fundet den ultimative plan. Så det må jeg tænkt videre over. Derfor kunne gode råd nu være meget brugbare.

Link to comment
Share on other sites

jsc

Du kunne starte med at vægttræne

Ja, så ville jeg jo hurtigere tabe en masse kg.

Spøg til side, så er det netop en af de ting, der hidtil er blevet syltet. Lidt bentræning ville specielt kunne hjælpe som skadesforebyggende. Så er det bare med at få fundet nogle huller i træningsplanen.

Link to comment
Share on other sites

Har siden foråret 2002 døjet med smerter og irritation i tractus ca. 10-15 cm over knæet (på lårets yderside), når jeg cykler. Ingen har kunne finde ud af præcis hvorfor jeg har fået det og hvorfor det ikke forsvinder (jeg har nedroslet cyklingen). Siden efteråret 2003 har jeg kørt et styrketræningsprogram og det har faktsik reduceret smerterne.

Væk er de dog ikke endnu :angry:

Men jeg vil klart anbefale at styrketræne dine ben...

Link to comment
Share on other sites

>>CoqRouge

Jeg er bange for jeg ikke ville kunne holde mig selv ud, hvis jeg ikke fik de flere gange ugentligt træningsseancer. så alene af den grund må jeg fortsætte træningen.

>>Jcs

Det er nok svært at vurdere om hofteproblemet kan være afledt af knæproblemer. Jeg har ganske vidst ind i mellem haft lidt overbelastning af knæstrækkeren (endnu en god grund til at medtage stryketræning i ugeprogrammet), men ikke udpræget den sidste måneds tid, hvor hofteproblemet er opstået.

Nu er det ikke sådan jeg ligefrem laver stilstudier af min kørestil, men jeg tror ikke umiddelbart jeg laver noget forkert, selv om det altid er lettere at se hos andre.

Min kørestil en ret rolig kropsposition og rimeligt rundt tråd dog med hang til at primært at træde. I mine spinningsperiode virkede det som om flere instruktører ikke troede jeg lavede helt som meget, da benene kørte rundt i rundt tråd uanset, hvor hårdt der blev kørt (jeg mener generelt der er mange til spinning der kører helt forkert med udpræget brug af overkroppen, huggende tråd, for høj belastning og dermed et langsomt tråd - desværre nogle gange understøttet af instruktørerne).

>>Scorpio

Ja, det har været min egen dovenskab der gjorde det kun i en kort perioden indgik i mit vinterprogram og siden har jeg ikke haft overskud til at tage i centeret på mine ellers træningsfrie dage (mandag og fredag). Jeg har også holdt igen, da jeg så ikke længere ville få samme restitutionslængde imellem træningsdagene. Men nu må jeg forsøge at presse 2 gange styrketræning pr. uge ind.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det at afse tid til at komme i et center der er en hæmsko i forhold til at få styrketrænet, kunne du jo begynde at træne dig op til en-bens squats. Der er egen kropsvægt som regel rigelig. Start med at have progressivt lavere objekter under din po-po, som du squatter ned til og til sidst skulle du kunne lave en fuld en-bens squat.

Med forholdsvist få vægte kan man også lave denne en-bens stivbenet dødløft/good morning:

http://www.t-mag.com/nation_articles/311exer.jsp

Link to comment
Share on other sites

CoqRouge
Når vi nærmer os år 2022, er pensionsalderen formentlig hævet til noget i omegnen af 75 år og ved du hvad: Vi vil have det så godt rent fysisk, at det er godt det samme! Diverse motionsrelaterede småskavanker tæller ikke her.

<_< Det var bare pokkers. Nu var jeg lige begyndt at glæde mig til at kunne sidde hele dagen foran tv og computeren hele dagen og drive den af. . :4goodtv:

Selvfølgelig skal jeg da også siddde ved computeren, når jeg når

pensionsalderen, men jeg skal have penge for det :)

Det skal være i et godt, spændende og vellønnet job :)

Det må være bedre end pensionen...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal jeg da også siddde ved computeren, når jeg når

pensionsalderen, men jeg skal have penge for det

Det skal være i et godt, spændende og vellønnet job

Det må være bedre end pensionen...

Jobbet haves også foran computeren selv om det ikke altid er så hyggeligt det der foregår på skærmen, løn kan man da leve af, men vellønnet??? I.f.t. hvad???

Når jeg engang (hvis pensionen ikke til den tid er afskaffet) når til pensionen skal jeg sgu ikke arbejde og være afhængig af chefers luner. Nå men det varer nok nogle år endnu.

Hmm. Søndagstræningen gik godt uden den store ømhed, men den valgt rute var også ret flad og gearingen en anelse lavere end normalt det meste af tiden, hvilket tyder på jeg godt kan fortsætte træningen bare der blive lagt låg på med ikke for hårdt tråd i pedalerne.

Ja, faktisk blev det til en lille 30 km test.

Nå vi får se. Tygger lige lidt på jeres råd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan D!

Jeg synes ligesom Coq Rouge, at du skal vente lidt med at hænge lågen op. I stedet skulle du tage og få styr på din træning B) :lol:

Det er længe siden du har skrevet i din log, men hvis du stadig træner på samme måde, som du giver udtryk for i loggen, så er der da plads til forbedringer. Måske det kan hjælpe dig af med problemerne :)

Nu kender jeg dig ikke, men jeg kan tydeligt huske at da jeg første gang stiftede bekendtskab med din log, så var min første indskydelse - og jeg beklager hvis det er stødende, men det er venligt ment - at ham Jan D, han ender sgu' da som enten kronisk skadet eller i mega overtræning inden for et par måneder.

Du har trænet for meget og for hårdt ift. hvad du kan klare. Din log indeholder helt rigtige statement'er a la "det tager tid og kræver tålmodighed at opnå resultater" osv., men ikke desto mindre har du gjort hvad du kunne for ikke at efterleve det. Og det ved du godt, for du har skrevet at du kommer til at overdosere, også selvom du ved det er forkert. Drop trænerjobbet, hvis du stadig har det, træn på en måde som er fornuftig for dig. Og vær tålmodig. Du er ikke 22 år længere, din krop skal stresses i mere moderate mængder, end du har gjort indtil videre, så skal solen sgu' nok begynde at skinne igen (ja, ja din log er ikke ajourført længe, I know) :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

>>Ziggymund

Tak for din analyse. Du har sikkert helt ret hvad angår overdosering af træningen. På et eller andet plan er jeg også klar over det selv, men det er lettere at rådgive andre end sig selv!!! Problemet er nok jeg har været for ambitiøs fra starten af vintersæsonen og efter min overbelastning af skinnebenene være meget fokuseret på at nå et tilstrækkeligt højt niveau ift. trænerjobbet.

Jeg ved dog endnu ikke om jeg skal fortsætte som træner, som jeg ganske rigtigt er kommet lidt hovedkuld ind i uden på forhånd at have tilstrækkeligt træningstilstand.

Denne sæson vil være en overgangssæson, hvor gruppen af ældste og ungdom flakser imellem seniortræningen og B&U-træningen (hvor det er sidstnævnte jeg er træner for).

Dette giver selvsagt noget usikkerhed og stor variation i min planlægning/træning.

Fra 2005 er denne gruppe formentligt helt overgået til seniortræningen og de tilbageværende drengene (yngste og mellemste) vil ikke umiddelbart give mig store problemer næste år, hvis det forudsættes jeg kan holde mit nuværende niveau (håber jeg).

Samtidig skal der dog ske noget med B&U-afdelingen, hvis jeg skal fortsætte som træner - både flere drengerytter (når de ældste er væk) og mere struktur i træningen. Jeg afventer derfor om der sker/gennemføres nogle initiativer vedr. dette inden jeg gør endelig status for jobbet.

Jeg kan selvfølgelig god se styringen af træningen og belastningen ville være meget lettere uden trænerjobbet og jeg har da også i lang tid overvejet om det var det værd.

Det er dog klart at der skal ske en mere strukturering og mere stabil dosering af træningen, hvis jeg ikke skal rende fra skade til skade. Spørgsmålet er bare hvordan???

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Efter en kort tænkepause her jeg udarbejdet en plan for træningen, som jeg gerne vil høre om I har nogle bemærkninger/ændringsforslag til.

Reviderede mål og rammer for 2004:

Jeg må erkende 2004 ikke bliver det store cykelår for mig. Det primære mål vil være at komme over mine skavanker og derefter se hvad fremtiden bringer.

1. Målet er i første omgang at neddrosle de intensitetsbelastninger i træningen, der formodes at forværre mine hofteproblemer og så håber dette er tilstrækkeligt (er det ikke det må der naturligvis andre boller på suppen, pause eller pensionering).

2. Trænerjobbet fortsætter jeg med indtil der er fundet en afklaring på B&U-træningen i klubben (senest til efteråret). Vedr. træning af ældste drenge er det dog nødvendigt at jeg lægger nogle klare restriktioner for min træning.

3. Styrketræning af ben og en smule generel styrketræning påbegyndes (gradvis opbygning)

4. Jeg vil forsøge at påbegynde en langsom løbeopstart for at variere træningen noget mere på længere sigt af hensyn til den ensidige belastning, der ligger i kun at fokusere på cykeltræningen.

5. Træningen skal doseres i en fast stuktur for mængde, progression, intensitet, restitution, variation mv.

6. Fast program for strækøvelser i tilknytning til træningen

7. Der skal nu gøres et mere systematisk forsøg på at reduceret vægten med et gennemsnitlig vægttab pr. måned på 2 kg.

8. Mere fast struktur for astmamedicin, søvn mv.

Oversigt ugeplan

Mandag: Løb (morgen) + Styrketræning (efterm./aften)

Tirsdag: Cykeltransport arbejde i alt mtb 0,55 t. + Klubtræning ca. 2,2 t. racer

Onsdag: Restitutionsdag

Torsdag: Cykeltransport arbejde i alt mtb 0,55 t. + Klubtræning ca. 2,2 t. racer

Fredag: Løb (morgen) + Styrketræning (efterm./aften)

Lørdag: Egen cykeltræning mtb/racer 2,25 t. (evt. med søn)

Søndag: Egen cykeltrænng mtb/racer 1,25 t. (evt. med søn)

Bemærkninger:

Løb: opstart 0,25 km pr. dag. Progression 0,25 km pr. uge. Intensitet: let i starten måske 6-7 min. pr. km

Styrketræning: Fordeling: Ben, knæ, vrist, hofte ca. 15 øvelser pr. gang (1 sæt --> 2 sæt, 8 rep. --> færre?), mave/ryg 3-4 øvelser á 2 sæt), Almen ca. 5-6 øvelser pr. gang rotation af øvelser (1 sæt).

Klubtræning:

- Ved træning af nye/yngste: suppleres turen op svarende til 2,2 t. med egen ekstra træning med interval (da klubtræningen er for let) evt. suppleret med lidt spurter/ryk under klubtræning.

- Træning med ældste/ungdom: Restriktiv kørsel (meget begrænsede føringer, ikke for høj gearing, evt. elestik på bakker, begræns intervalkørsel m.m.)

Programmet fredg. - søndag flyttes rundt efter behov dog selvfølgelig ikke 3 cykeldage i rap.

I løbsfrie weekends for min søn evt. træning med ham (også med restriktioner). 1 dag på MTB af hensyn til afveksling i træningen. 1 weekenddag med interval + 1 dag uden.

Samlet 9 t. cykeltræning (omregningsfaktor 27 km/t), ca. 1 t. styrketræning (effektivt). Løb langsom progression.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan D

Dit nye program synes jeg er for omfattende m.h.t. volumen.

Du har kun 1 restitutionsdag på en hel uge. Samtidig fortsætter du med at udsætte dig for ukontrollerbar fællestræning 2 gange om ugen PLUS at du også vil styrketræne og løbetræne. Og det mens du stadig er skadet.

Jeg vil anbefale et besøg hos en fysioterapeut i stedet for al den træning. 1. prioritet må være at blive skadefri. Måske skal du i behandling hvor lidt styrketræning kan være en del af programmet, måske skal du hvile.

Får du OK til at træne videre på landevejen, så vile jeg anbefale dig at gøre hver anden dag til hviledag og kun træne med moderat intensitet de øvrige, indtil du får opbygget en rigtig god grundform og er 100% skadefri.

God vind!

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal jeg da også siddde ved computeren, når jeg når

pensionsalderen, men jeg skal have penge for det

Det skal være i et godt, spændende og vellønnet job

Det må være bedre end pensionen...

Jobbet haves også foran computeren selv om det ikke altid er så hyggeligt det der foregår på skærmen, løn kan man da leve af, men vellønnet??? I.f.t. hvad???

Når jeg engang (hvis pensionen ikke til den tid er afskaffet) når til pensionen skal jeg sgu ikke arbejde og være afhængig af chefers luner. Nå men det varer nok nogle år endnu.

Vellønnet for mit vedkommende...

Ja, hvad måler man en løn i ?

Og hvad skal den bruges til ?

For mit vedkommende er det let.

Jeg skal kunne leve af den, og den med at man selv bestemmer

sine leveomkostninger holder ikke helt.

Det koster at have et sted at bo med lys, vand, varme og de dertilhørende

diverse statsafgifter på alt i Danmark.

Og ellers, når jeg når pensionsalderen og pensionen måske er afskaffet,

skulle jeg gerne have mere end pension eller efterløn for at arbejde

ved computeren.

Så der er nogle der skal have en større pung op af lommen for at lønne mig

til den tid, end der skulle til, hvis jeg gik på efterløn.

Da der er flere end mig der tænker sådan, har vi som samfund

måske alligevel ikke råd til at afskaffe efterlønnen :)

Og chefens luner...

Det foregår freelance, så jeg ikke skal finde mig i det, for at

få lov til at tjene penge til chefen også.

Mine måske lidt naive tanker om fremtiden, men er det ikke sådan de vil have det ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

>>Ziggymund

Du har sikkert ret - jeg burde ikke påbegynde overvejelser om et nyt program inden ordentligt undersøgelse. Lægebesøget er aftalt til i morgen forhåbentlig med henvisning til fys eller andet. Og så må jeg se om skaden indebærer en pauseperiode.

I den mellemliggende periode har jeg dog tænkt mig at anvende programmet som udgangspunkt dog uden løb og muligvis uden intervaller.

Du skriver dog som om programmet er blevet hådere "PLUS at du også vil styrketræne og løbetræne" lige som du i 1. indlæg taler om et meget hårdt program, der sikkert vil føre til skader eller overtræning. Det må du gerne præcisere yderligere. Jeg har dog nogle kommentarer til det du skriver som jeg ikke er helt enig i.

Der har på intet tidspunkt været optræk til egentlig overtræning. Programmet i vinters har i gns. stort set hvad angår intensitet og mængde ligget på niveau med træningsmængden sidste sommer. Der hvor kæden nok er sprunget af har været dels for hårdt kørte intervaller på bakker (skinneben) og eftervirkninger ift. denne skade, som jeg dog fik styret mig rimeligt ud af. Derefter lavede jeg nok et fatal fejldisponering i.f.m. distriktslejeren ved at køre med ældste på 3 ture i bakket terræn på 1½ døgn. Heraf opsod hofteproblemerne som jeg nok var for hurtigt til at glemme efter den første bedringsperiode.

Jeg mere derfor sådan set ikke mit hidtidige program har været for hårdt, men har været kørt for hårdt.

Det kan selvfølgelig godt være skaden medføre at jeg ikke kan/bør køre intensivt overhovedet eller skal holde pause etc. nu. Smerterne og ømheden optrækker ikke typisk under træning, men faktisk ofte på andre tidspunkter. Vi får se.

Problemet er sådant set primært at styre mine egne tøjler ifm fællestræning og præcis også dette jeg har tænkt mig at ændre fremover, selv jeg kun eksemplificerer dette med eksempler. Der er klart forskel på at trække meget af tiden, køre alle bakker og intervaller med ældste og så at fedte sig igennem en klubtur. Desuden er styrketræning en mangelvare i min træning og bør indgå også selv om der dømmes cykelpause (så er det bare hvad og hvordan). Træningsdagene er reduceret fra 4-5 til 3-4 dage netop med henblik på flere restitutionsdage. Styrketræningen var i programmet begrænset til 1 sæt med lette belastninger i starten (sammensætningen ikke helt defineret). Løbetræning starter altså på 0,5 km pr. uge (måske 3-4 min.) og afventer indtil videre. Dernæst er 2 dage til styrketræning og løb ikke fulde træningsdag i min optik, men ½ restitutionsdage.

Begrundelsen for løbetræning og mtb-træning (som ikke har indgået i træningen de sidte 1½ mdr.) er netop at undgå de ensidige hoftebelastninger på racercyklen via træningsvariation. Mtb-træningen er den lette weekenddag med mindre hofte/lår-sammenpresning og mere oprejst kørestilling og lang fra nogen jeg kan fristes til at køre med og imod.

Jeg tror derfor jeg læser programmet anderledes end du gør, men nu får vi se hvad lægebesøget mv. bringer og måske skal cykeltræningen begrænses mere end fra 10-11 til 9 t.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har været hos egen læge, som har vurderet at det er et muskulært problem og ikke en egentlig ledskade. Dvs. at det enten er muskel, sener eller slimsække skade/irritation p.g.a. overbelastning fortil ved hoften. Hvad angår muskel og seneskade er det primære behandling belastningsnedsættelse eller aktiv hvile dvs. cykling i mindre målestok med lav belastning er ok. Ved slimsækbetændelse eller anden irritation ifm. gentagne hoftebøjning (som jo indgår i cykling) kan selve bøjningen dog evt. provokere fortsat irritation. Er det fx overbelastning af sener kan skaden godt være langvarig.

Cykling

Vi blev derfor enige om let cykling med nedsat belastning den første uge for at se om dette er tilstrækkeligt. Irritation ved hoftebøjning kan endvidere evt. lettes ved oprejst kørestilling, hvilket er muligt på kondi- og spinningcykel og til en vis grad på MTB.

Styrketræning

Desuden blev jeg som forventet anbefalet styrketræning både af leddet i det omfang dette ikke medfører smerter, træning af bagsiden af benet (læg, baglår etc.), samt almen muskeltræning.

Anden idræt

Endvidere gerne anden form for konditionstræning der ikke indbærer så kraftig belastning af fortil på hoften inkl. let løb eller andet.

Mit forslag til idrætsplan ift. skaden var derfor ikke helt hen i vejret, idet netop disse elementer indgår. I 1. aflastningsuge er det nok nødvendigt med en væsentlig mængdereduktion og mere fokus på indendørs træning. Løb og styrketræning skal derimod nok have en tak op.

Klubtræningen er selvfølgelig det største problem, som er forværret af at den anden træner desværre er forhindret indtil næste torsdag. Heldigvis er der dog efter tirsdagstræningen træningspause til næste tirsdag, da der fredag-søndag er etapeløb for drengene (og det går vel lige an at heppe).

Jeg må så gå i tænkeboks vedr. næste tirsdag for at enten finde en afløser eller et let program for klubtræningen uden det går ud over drengenes træning.

Lige for at supplere vedr. mit svar til Ziggynmund om trænerjobbet, så er det jo mere end blot et job, da jeg føler en forpligtigelse for at drengene får trænet inkl. min egen søn og frivillige trænere hænger åbenbart ikke på træerne.

Tirsdagstræningen gennemførte jeg netop med 2 ældste dreng og 1 mellemste, hvor jeg ikke deltog aktivt i 2 af 3 intervaller (bakketræning og enkeltstart), mens jeg kørte med på 15 km samlet interval som bagtrop. Det blev dog til 70 km og lidt trækkeri på hjemvejen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

For lige at følge op på tråden kan jeg fortælle at det viste sig der ikke var penge nok på pensionskontoen. Derfor træner jeg fortsat hårdt for at få en kontrakt med Team Easy on.

Hoftestrækkeren arter sig nu næsten almindeligt og jeg er meget fokuseret på netop at finde det rette gear (i generel betydning) - hverken for hård eller for let træning for jeg må jo indrømme (selv om jeg ikke er meget for det) at bentøjet ikke er helt ungt længere, så det er primært her begrænsningen ligger.

Løbetræning er blevet testet i meget moderat målestok, men gav hurtigt knæproblemer, så det er droppet igen. Styrketræning bliver en del at programmet, men i begrænset målestok.

Tak for formaningerne (ziggymund som har fået mig til bedre at indse at ambitionsniveauet nok være for høj selv om jeg ikke ville gå på pension fra trænerjobbet - endnu) og de gode råd/support (fra andre).

Overvejer om jeg vil genoptage logen, men det skal i givet fald være en anden form.

Link to comment
Share on other sites

For lige at følge op på tråden kan jeg fortælle at det viste sig der ikke var penge nok på pensionskontoen. Derfor træner jeg fortsat hårdt for at få en kontrakt med Team Easy on.

Held og lykke med det - rygterne går på, at de med i Touren næste år ;)

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share