Anvendelsen af cheat


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg blev ikke helt klar over om der kom en konklusion i denne tråd? Det skyldes muligvis at jeg hverken fatter fysik eller biokemi ;)

Men jeg sidder tilbage med et spørgsmål. Hvis man flår håndvægten op fra yderpositionen i fx. one hand dumbell rows i stedet for en langsom kontrolleret bevægelse op mod kroppen...

1. udvikles den samme kraft? (en vægt bliver vel flyttet fra a til b i begge tilfælde)

2. eller mere kraft? (diverse grafer fra ptpoul - en kraftigere acceleration af vægten ved cheat)

3 eller mindre kraft? (det gamle BB-dogme om at den bedste stimulans af musklen foregår med Jane Fonda stil)

Jeg er sgu lidt forvirret??? Måske sgu jeg bare gå i seng :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men jeg sidder tilbage med et spørgsmål. Hvis man flår håndvægten op fra yderpositionen i fx. one hand dumbell rows i stedet for en langsom kontrolleret bevægelse op mod kroppen...

Som jeg opfatter debatten i tråden sammenholdt med det jeg ved på forhånd, vil jeg mene at det kommer fuldstændig an på hvordan du "flår" i den.

- Hvis man, når man flår i den, sørger for ikke at flå mere i den, end at man kan anvende cat hele vejen igennem bevægebanen, er svaret nr.1 på dit spørgsmål, såfremt du som benchmark anvende en stricht cat bevægelse.

- Hvis man, når man flår i den, grundet udstrakt brug af cheat, ikke formår at accelere vægten maksimalt gennem hele bevægebanen, kan cheat´en betyde at man for mindre kraft samlet set over bevægebanen.

- Jeg tror det er svært opnå mere kraft ved hjælp af cheat-teknikken. Måske kunne man i visse positioner i bevægebanen, hvor man er særlig stærk, opnå en højere spænding end såfremt man anvendte en stricht teknik?

Håber det gav en smule mening. :blink:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nåhhh, nu har jeg kørt en del cheat i forskellige øvelser et godt stykke tid. En ting cheat egner sig rigtigt godt til -imo- er at bryde barrierer. I lateral raises har jeg anvendt cheat konsekvent og min styrke i øvelsen (benchmarked uden cheat, that is) er steget med 25-30 %, dette var ellers en øvelse hvor jeg stod fast på den samme vægt i laaang tid. Dette kunne man sikkert også anvende i bicep curls o.l.

Grunden til at man kan bryde en barriere, er sandsyneligvis at finde i specielt den tungere eccentriske fase, der ifølge - så vidt jeg har forstået - flere kilder, også er ganske betydende for styrken i den koncentriske fase. Dvs. bliver du stærkere ecc bliver du nok også stærkere kon.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Nåhhh, nu har jeg kørt en del cheat i forskellige øvelser et godt stykke tid. En ting cheat egner sig rigtigt godt til -imo- er at bryde barrierer. I lateral raises har jeg anvendt cheat konsekvent og min styrke i øvelsen (benchmarked uden cheat, that is) er steget med 25-30 %, dette var ellers en øvelse hvor jeg stod fast på den samme vægt i laaang tid. Dette kunne man sikkert også anvende i bicep curls o.l.

Grunden til at man kan bryde en barriere, er sandsyneligvis at finde i specielt den tungere eccentriske fase, der ifølge - så vidt jeg har forstået - flere kilder, også er ganske betydende for styrken i den koncentriske fase. Dvs. bliver du stærkere ecc bliver du nok også stærkere kon.

Funny du lige nævner lat raises Torben ... har oplevet præcis det samme, bare næsten med endnu større fremgang. Mht. Bicepscurls er jeg også tiæbøjelig til at give dig ret - jeg kan køre meget tungere strict nu, hvor jeg i ny og næh kører heavy-ass curls med cheat end før før hvor jeg kørte konsekvent strict altid (og gunsne responderer fino fino - delten ligeså :D)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share