Meget fedt = Meget muskel?


AndreasT
 Share

Recommended Posts

Hej alle fornuftige motionsudøvere B)

Jeg er en knægt på 17 der vejer lidt for meget, (185 høj, 102 kg). Min drøm er helt klart at få en generelt muskeløs krop, og jeg er klar til at lægge en god arbejdsindsats i det for at det skal blive en realitet. Men jeg mangler jeres hjælp til at få besvaret nogle af mine spørgsmål omkring fedt og muskler, så here goes;

Jo mere fedt som man har på kroppen når man starter med at styrketræning, jo mere muskelmasse giver det? Jeg vil gerne havde en "pæn" krop med et lille vaskebræt osv. altså ikke noget vildt, skal jeg tabe mig først, eller har jeg lige det rette fedt på kroppen nu?

Hvilke øvelser kan man lave hjemme?

Hvor mange timer om ugen må jeg max træne om ugen for ikke at overbelaste mig selv?

//AndreasT :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det letteste er at koncentrere sig om én ting af gangen, enten vægttab eller muskelopbygning. Begge dele kan sagtens lade sig gøre, det kræver bare mere disciplin og det går måske lidt langsommere i processen, da du skal være i kcal overskud og muskelopbygning og underskud for fedttab.

Det giver ikke mere muskelmasse af at have mere fedt, det kan måske hjælpe dig til at løfte tungere vægte..(måske...)

Hvis du vil have et vaskebræt skal du nedsætte din fedt%. Jeg skal ikke gøre mig klog på dine mål, men vaskebrættet burde du måske udsætte lidt endnu, da det tager tid at opnå sådanne resultater... ;)

Denne artikel viser hvilke øvelser du kan træne hjemme, hvis du ikke vil begynde i et center:

http://www.motion-online.dk/dumbbell1.htm

Link to comment
Share on other sites

Jo mere fedt som man har på kroppen når man starter med at styrketræning, jo mere muskelmasse giver det?
Nej, du kan ikke lave omdanne fedt til muskler. Sådan foregår det ikke.
Hvor mange timer om ugen må jeg max træne om ugen for ikke at overbelaste mig selv?

Det kan ingen svare på. Det er meget indviduelt og afhænger fra person til person. En ting er sikkert, det er at du skal få en masse mad og hvile så dine muskler kan restituere.

Hvilke øvelser kan man lave hjemme?

Der er en artikkel her på mol, om noget træning med håndvægte. Den kan du læse, men det er langt fra optimalt. Hvorfor melder du dig ikke ind i et center i stedet for?

Link to comment
Share on other sites

Lige en ekstra ting:

Du kan ikke omdanne fedt til muskler. Du kan forbrænde fedtet og opbygge mere muskelmasse.

Det er jo op til dig at vurdere hvor meget du kan træne, men hvis du ikke er i en god grundform, så skal du starte langsomt op for at undgå skader. Gælder både konditionstræning og styrketræning. Mange siger ca. 3 gange pr. uge til en start.

Ellers så husk lige at læs lidt omkring, da du vil finde mange af de samme svar, som jeg lige har skrevet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er vægttab, der står øverst på din ønskeliste, skal du i Kcal-underskud. Hvordan du kommer det er underordnet. Enten ved at træne hårdt eller spise mindre. Hvis du vil have muskler skal der trænes. Helst noget der ligener en full-body 2-3 gange/uge. Hvis du kombinere det med cardio 2-3 gange/uge er du rigtig godt igang. Tag det dog lige lidt roligt den første måned eller to så du ikke får skader. For så er du lige vidt.

Hvad angår træningsresultater, skal du have tålmodighed. Du når nok hverken vaskebrædt eller olympisk form inden denne sommer. Men til 2005! :)

Jeg vil også anbefale et center. De har det rigtige udstyr og der er andre der træner, som du kan tale med og lære lidt af.

Og så er det bare der-ud-af. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og så er det bare der-ud-af. 

Og dog.... :blink:

Det kunne godt virke som om du gerne ville træne rigtigt meget for at opnå en flot form til sommer. Men hver opmærksom på at alle dele af kroppen ikke reagere på samme måde, når den udsættes for træning. De første par mdr. svækkes knoglestrukturen specielt ved hård styrketræning som trækker mineralerne ud af knoglerne. De gendannes igen efter flere mdr. kan ikke huske det præcise antal, men omkring 9-10 måneder!! Først derefter er knogler, sener og led stærkere end før. Risikoen opstår oftest fordi musklerne udvikles relativt hurtigt og du er derved i stand til at løfte mere, men det skal du passe på med. Det lyder sikkert lidt demotiverende ikke bare at kunne gå i gang, men som nævnt før, hvis du har en god grundform behøver du ikke spekulere så meget på det, men hvis du ikke har dyrket motion regelmæssigt, så gør du dig selv en tjeneste ved at holde træningsintensiteten nede på et moderat plan.

Bortset fra det så god træning!! :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, og i må undskylde hvis jeg ikke havde kigget ordenligt efter før jeg lavede dette topic, mener jeg nu jeg gjorde :)

Jeg har som sådan ikke nogle tidsfrist til hvornår jeg helst skal nå mit mål, jeg ved det kommer til at tage lang tid, men bare det kommer og jeg kan se forskelle på min krop efter et par måneder :)

Jeg er forholdsvis ny indenfor motions verdenen, så jeg kender ikke alle de smarte udtryk såsom "full body"? Er det bare at træne hele kroppen, igennem styrketræning? Der var en gut der for nogle mdr fortalte mig det idealle for mig skulle være at lave kondi 3 gange om ugen, og styrketræning 2 gange om ugen, hvordan lyder det?

Hvad er det man omdanner til muskler, hvis det ikke er fedt?

Grunden til at jeg ikke er begyndt i et center endnu er at for det første jeg troede det var til de hårdkogte motionsudøvere, og jeg har ikke lige en fast indtægt, får jeg snart dog.

Tror jeg opretter en Log på det tidspunkt

//AndreasT :headwall:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det man omdanner til muskler, hvis det ikke er fedt?

Det er den kost du indtager i træningsperioden - det er derfor vigtigt at få ordentlig kost når du bygger dine muskler op... Hvilket det for øvrigt også er når du skal tabe dig...

Som tidligere nævnt:

Når du skal tabe dig, skal du være i et kalorie-underskud...

Når du så skal bygge muskler op skal du have et kalorieoverskud, som musklerne kan bygge op af... Og det er så med at få det tilpasset sammen, så en del af kalorieoverskudet ikk går til fedtdepoterne...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej AndreasT

Opret den log! Det er jeg selv meget glad for jeg har gjort. På den måde kan man holde styr hvad man har løftet, følge om der sker en udvikling i styrke få kommentare fra andre brugere og så synes jeg også det er ekstra motiverende.

Godt du er indstillet på at det tager tid at få en muskuløs krop, for det gør det :)

Og der skal hårdt arbejde til og masser af selv deciplin får at få gode resultater.

Fullbody betyder (som du selv er inde på) at man træner hele kroppen igennem hvert træningspas. En anden måde at træne på er gennem "split" træning hvor man deler kroppen op i dele, og så koncentere sig om de enkelte dele ved hvert træningspas. Hvad der er bedst er individuelt, selv hælder jeg mest til fullbody da det passer mig bedst. En fornuftigt split trænings program kan også være rigtig godt :)

Fedt kan IKKE "omdannes" til muskler, det er en af de ældste myter inden for styrketrænings verdenen :) Det er dog muligt at forbrænde fedt og opbygge mere muskelmasse.

Du kan sagtens træne derhjemme med nogle håndvægte, men for at være helt ærlig kommre man ikke så langt med det som hvis du kom ned i et rigtigt center. Her er der mulighed for at lave flere øvelser som ikke er mulighed med håndvægte. Det er da også sjovere at komme ned i centeret og snakke med de andre, istedet for at stå hjemme i sin egen hule og træne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt hjælpe dig med at komme i kcal underskud :)

Jeg følger selv et program min mor har fået af de danske vægtvogtere, så fylder jeg bare mere tun osv indenbords så jeg får nok proteiner :)

Men stadigvæk, jeg taber mig okay hurtigt, har tabt 40cm på 6 uger i alt.

Hvis du melder dig ind i et center, begynder at træne 2-3 gange om ugen styrketræning, de andre dage træner du mave og cardio. Dvs. cykler en halv til en hel time... Og hvis du begynder at følge det her kost program sådan nogenlunde, får du lyn hurtige resultater :)

Sådan er det i hvert fald gået for mig.

Edited by ThomasNA
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share