Springstyrke?


anders25
 Share

Recommended Posts

1 gang om ugen er for lidt.

vil du opnå en god springstyrke, foreslår jeg at du for det for det første træner et sted, hvor der er adgang til et squat rack og mange frie vægte. Du kommer ingen steder med maskiner.

Faktisk har Fred Hatfield lavet et særdeles godt program til at øge ens springstyrke.

Se det her: Har'>http://www.drsquat.com/articles/articles1.htm

Har

du eventuelt spørgsmål til øvelser, er du velkommen til at spørge. Der er rigeligt af kloge hoveder herinde der kan forklare dig hvorledes de skal udføres.
Link to comment
Share on other sites

Hej Anders,

du mangler at fortaelle lidt mere om din erfaring indenfor styrketraening og plyometri samt dine andre traeningspas. Hvilke oevelser/hvor meget/hvor ofte/hvad har du lavet indtil nu/til traening m. bold/ etc.

Som Hatfield ganske rigtigt skriver i sin artikel, tager det lang tid at opbygge et fornuftigt udgangspunkt, foer man giver sig i kast med tung styrketraening og plyometri. Specielt den plyometriske traening skal du vaere overordentlig paapasselig med - skadesrisikoen er meget hoej, hvis ikke du har 100% styr paa, hvad du laver, og du skal goere meget ud af at sikre dig, at dit styrkefundament er solidt.

Jeg har blot skimmet Hatfields forslag og vil derfor ikke kommentere de enkelte oevelser m.v., foer jeg ved lidt mere om din baggrund.

Blot lige en reminder vedr. plyometrien og Hatfields note 4: drop jumps of depth jumps. Hvis du paa nogen maade kaster dig ud i dette, skal du (alt efter din aktuelle traeningstilstand) ikke regne med at kunne begynde med nedspring fra de angivne hoejder. Det er hoejt, meget hoejt (isaer depth jumps'ne). Begynd paa omkring halvdelen og arbejd dig stoet og roligt opad. Der er tale om high-shock oevelser med stor excentrisk belastning paa muskulaturen.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share