Styrketræningsprogram for svømmer


1og2og3
 Share

Recommended Posts

Hej jeg svømmer og mangler et træningsprogram til min styrketræning...Førhen har jeg ikke lavet anden styrketræning end armbøjninger og diverse øvelser med min egen vægt. Er der nogen som har nogle gode råd? Jeg har set eksempler på folk, som har begyndt at styrketræne og så er blevet utroligt langsomme, og der vil jeg helst ikke ende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror grunden til at man bliver langsommer er fordi man ikke har opbygget en work capacity. Især i starten vil man være mere øm i musklerne som vil gøre du ikke kan give dig så meget når du skal svømme. Hav altid styrke træning adskilt således du vægttræner på de dage du ikke svømmer. Eller lad der gå 6-8 timer mellem svøming og styrketræning. Feks. Svøm om morgenen og træn om aftenen.

Du kunne gå igang med et fullbody hvor du kører 2 sæt til hver muskel gruppe 3 gange om ugen, Man, Ons, Fre.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange som tror at man bliver stor og langsom af at styrketræne, men faktisk er det modsatte tilfældet!

Når du styrketræner træner du hovedsageligt dine Type II-muskelfibre, som er de hurtige muskelfibre (sprintere har typisk mange Type II-muskelfibre i kroppen).

Hvis man derimod løber eller svømmer meget træner man Type I-muskelfibrene som er langsomme og udholdende. En god marathon-løber har derfor mange Type I-fibre i musklerne.

(læs evt. mere om muskelfibertyper her)

Du skal altså ikke være bange for at blive langsommere af at dyrke styrketræning. Tværtimod ville alle atleter have gavn af at dyrke tung styrketræning. :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som har nogle gode råd? Jeg har set eksempler på folk, som har begyndt at styrketræne og så er blevet utroligt langsomme, og der vil jeg helst ikke ende...

Jeg vil tro at disse mennesker har trænet for meget, eller brugt bodybuilding metoder.

Husk at den stærkeste svømmer ikke nødvendigvis er den hurtigeste i vandet.

En vigtig pointe er at du træner tung nok (for at forhinde at blive langsom).

Som svømmer er fullbody 3gange om ugen fint uden for sæsonen.

I sæsonen omkring konkurrencer skal du kun træne nok til at vedligeholde den opbyggede styrke.

Husker du forresten at træne din rotator cuff? Dette er væsentligt for at undgå skulderskader, der er alt for hyppige i denne sportsgren.

Et eksempel på et træningsprogram for dig, kunne være:

Opv:5min generel bevægelse for at øge kropstemperatur (sjippe, løbe svømme etc..).

Skadesforbyggelse (skulder) 3x12-15 gentagelser: 527a.jpg

Program forslag:

Klik på navnet af øvelsen jeg har linket til beskrivelser af alle øvelserne:

Millitary press

Dips

Pullover

Barbell row

Step ups

1ben hyper extension

Hvor mange gentagelser?

Jeg ville anbefale en progression,

Fase1: 3uger med 2sæt af 12gentagelse

Fase2: 3uger med 2sæt af 9 gentagelser

Fase3: 3uger med 2sæt af 6 gentagelser

Hvor meget vægt?

Dag1 tester du og finder ud af, hvad den tungeste vægt du kan løfte 12 gange er.

Find 90% af denne vægt (gang med 0,9), dette er din startvægt for den første uge.

Ugen efter bruger du 95% af den tungeste vægt du kan løfte 12 gange (gang med 0,95).

Sidste uge bruger du den tungeste vægt du kan løfte 12 gange.

Det samme gentager du for de næste faser (1uge med 90%, næste med 95% osv.).

Alle gentagelser sænker du under kontrol og forsøger at løfte vægten så hurtigt som muligt stadigvæk under kontrol.

Spørg hvis der er noget af det ovenstående der blev til sort snak.. B)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

I denne tråd: Styrketræning for svømmere, har jeg givet mit bud på styrketræning for svømmere.

Som ptpoul tror jeg også at mange af de svømmere du har set blive langsomme af styrketræning har leget BB istedet for styrketræning. Resultat: store og tunge og ikke forholdsvis meget stærkere!

Hav altid styrke træning adskilt således du vægttræner på de dage du ikke svømmer. Eller lad der gå 6-8 timer mellem svøming og styrketræning. Feks. Svøm om morgenen og træn om aftenen.

Bliver sgu lidt svært for folk som træner 8+ gange om ugen.

Samtidig skal man også huske at en del af selv svømmetræningen også indebærer styrkeelementer (anaerob træning og så videre)

Du bliver nok nødt til at planlægge din styrketræning i samråd med din træner!

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share