Kaloriemetre på motionsudstyr?


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg ville lige høre om kaloriemetre på bla kondicykler kan bruges til noget som helst?

Jeg kan f.eks. ved højere tempo få kaloriemetret op omkring 7-800 kalorier før trætheden stopper mig...

Men sætter jeg tempoet ned og bruger længere tid, kan jeg komme højere op på kaloriemetret...

Hvis man er på kur, hvilken af de to tempoer skal man så bestræbe sig på at bruge? <_<

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruge det som et absolut mål for hvormeget du har forbrændt. Du kan bruge det til at sammenligne mellem træninger - med en masse forbehold.

Svar på dine andre spørgsmål: Du skal optimere mellem træningstid og intensitet.

En hvis træningstid er nødvendigt hvis det skal batte noget - men det er intensitet i træningen også.

Du skal sigte på at arbejde så hårdt som du orker inden for den træningstid du kan afsætte. Med skyldig respekt til restitution og kroppens signaler i øvrigt. Det tager selvfølgelig nogen tid at oparbejde evnen til at arbejde hårdt hyppigt.

Overordnet så kommer du længst i dit vægttab hvis du træner med en intensitet hvor du kan´mærke at du arbejder, hvor puls og vejrtrækning kommer lidt op - det er ok at du stadig kan udveksle nogle korte bemærkninger med træningsmakkeren uden at føle at det er meget svært - men det skal kunne mærkes.

Læs artiklerne Her

Link to comment
Share on other sites

tror ikke man skal regne for meget med de kcal tal de maskiner smider ud - det kommer vel an på ens krops mulighed for selv at forbrænde ?`

Jeg cykler normalt 20 min med 90 rpm i snit ved level 7 ud af 15 - og der siger den jeg forbrænder ca. 205 kcal - men tvivler sq på det kan passe.

Er i gang med at opbygge lidt kondi og stamina, og cykler efter jeg har trænet med vægte mv. så er begrænset hvor meget tid og energi jeg har til overs bagefter :-)

Men de kloge siger jo, som Arne også skriver max intensitet inden for den tid man har til rådighed, tror dog bare at man skal se på det anderledes - man skal nok finde sin max puls, og så ligge på 75% ca af den i en bestemt periode før det giver god fedt forbrænding - syns jeg at kunne mindes noget om fra diverse blade :-)

Link to comment
Share on other sites

Men de kloge siger jo, som Arne også skriver max intensitet inden for den tid man har til rådighed, tror dog bare at man skal se på det anderledes - man skal nok finde sin max puls, og så ligge på 75% ca af den i en bestemt periode før det giver god fedt forbrænding - syns jeg at kunne mindes noget om fra diverse blade :-)

Der findes INGEN FEDFORBRÆNDINGSZONE!!!!! Glem de blade!!!

Link to comment
Share on other sites

når du snakker om zone, snakker du så punktforbrænding ? - jeg snakker om optimal fedtforbrænding udfra maxpulstest mv. :-)

Ligger flere afhandlinger på hvornår en persones max forbrænding er opnået udfra cardiotræningens intensitet og varighed mv. :-)

Link to comment
Share on other sites

når du snakker om zone, snakker du så punktforbrænding ? - jeg snakker om optimal fedtforbrænding udfra maxpulstest mv. :-)

Ligger flere afhandlinger på hvornår en persones max forbrænding er opnået udfra cardiotræningens intensitet og varighed mv. :-)

Nej, der tales ikke om punktforbrænding, men det du snakker om er at der RELATIVT bliver forbrændt flest kalorier fra fedtet IMENS man træner.

Læs her og bliv klogere :)

Men når det så er sagt er det naturligvis rigtigt, at man må finde et kompromis imellem intensitet o varighed for at det samlet set batter i forbindelse med vægttab. Men det betyder ikke at man skal ligge i en snævert område defineret ud fra en procentdel af maxpuls hele tiden ;)

Link to comment
Share on other sites

når du snakker om zone, snakker du så punktforbrænding ? - jeg snakker om optimal fedtforbrænding udfra maxpulstest mv. :-)

Ligger flere afhandlinger på hvornår en persones max forbrænding er opnået udfra cardiotræningens intensitet og varighed mv. :-)

Nej jeg snakker om en bestemt pulszone som skulle være optimal for fedforbrænding - den findes IKKE. Jo højere intensitet - jo større kalorieforbrug.

Link to comment
Share on other sites

ahhh det vil sige at når jeg f.eks cykler 20 min efter træning, så skal jeg sørge for at holde min intensitet så højt jeg kan i samtlige 20 min :-)

Det må jeg så lige se på, lige pt står den på 20 min ved 90 rpm - 190-200 watt - det er sådan ca der hvor min form er pt *G*

der kan jeg mærke min puls er oppe og kører og jeg sveder som et svin - benene ryster når jeg stiger ned af cyklen - så må det vel være der omkring min max intensitet er i 20 min ? :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo prøve at læse dette igennem - læs her

Og her er så lidt om det samme faktisk - her har du bare eksempel på hvorfor "Interval-træning" er bedre - læs her

Håber du kan bruge det til noget :)

heeey det var da lige den info jeg manglede, super tak for det :-) det må jeg prøve i morgen til træning - de der smarte cykler i centeret har nemlig alle slags programmer også hvor man lige som kører interval :-)

Vil prøve mig frem og se hvad der passer mig bedst :-)

Link to comment
Share on other sites

SpArKLez

Jeg synes at tallene på kondicyklen og løbebåndet (technogym) virker rimelige. Men hvis man bruger steppen eller crosstraineren skyder de vildt over!! 
De fleste jeg ser anvender steppen bruger denne forkert ved at hænge ind over den så der aflastes for kropsbelastningen i stedet for at lad benene gør hele arbejdet. Hermed får man en høj kalorietælling på masknerne uden at have brugt nær så mange kalorier. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan du bruger udstyret, så måske er det ikke hele forklaringen.

Currant

Jeg kan f.eks. ved højere tempo få kaloriemetret op omkring 7-800 kalorier før trætheden stopper mig...

Men sætter jeg tempoet ned og bruger længere tid, kan jeg komme højere op på kaloriemetret...

Kære Arne

Der har vi et nyt eksempel på at mængde giver større samlet forbrænding end høj intensiv træning, jf tråden Hvad er bedst?

Arne

Nej jeg snakker om en bestemt pulszone som skulle være optimal for fedforbrænding - den findes IKKE. Jo højere intensitet - jo større kalorieforbrug.

Dette gælder kun hvis man har et bestemt tidsrum til rådighed. Træner man længere tid forbrændes der naturligvis mere.

Desuden er det en fordel med en vis træningsmængde. Trænes der kun fx 20 min. sker der stort set ingen fedtforbrænding direkte, men blot forbrug af sukkerdepoterne. Trænes der deimod mere end 1 time vil andel af fedtforbrænding være øget væsentligt. En kcal er naturligvis en kcal, men for overvægtige medfører den øgede direkte fedtforbrænding en forbedring af evnen til fedtforbrænding, hvilket alt andet lige gør muligheden for vægttab lettere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share