Dødløft igen


Roland
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner dødløft med let vægt har jeg ingen problemer med udførelsen. Men når det begynder at blive tungt krummer jeg ryggen lidt og løftet bliver hovedsageligt udført med ryggen. Hvad gør jeg forkert??? Hvad kan jeg gøre for at ændre det???

På forhånd tak :)

Edited by Roland
Link to comment
Share on other sites

Ok du står smalt så ;) altså man kan sagtens dødløfte rigtig mange kg med hasarderet stil (som f.eks. Onkel Troels) uden at man på noget tidspunkt får problemer med ryggen... men mit gæt vil være at er man ikke bygget ligesom onklen så vil man hurtigt kunne få sig en rygskade... vigtige ting når du skal indlære et løft... det gælder alle løft... teknik skal øves med en vægt der er overkommelig... når man skal til at lære dødløft er der ingen grund til at løfte tungt de første 2-3 måneder... dødløft er et løft der stiger eksplosivt i kg når det sidder først på rygradden ... i et løft med så stor skades-potentiale som dødløft kan det ikke understreges kraftigt nok hvor vigtig teknikken er ... vil lige skrives et par key-points

kig op hele tiden... ikke opad hellere ikke nedad men bare lige ud... fokuser evt på et sted på væggen... undgå at dødløfte foran et spejl... det kan ødelægge formen

Hold ryggen ret

Spænd i maven ved at "puste" den ud

Forestil dig at det ikke er vægten du skal løfte men gulvet du skal presse væk med benene... på den måde lærer du at fokusere på at starte løftet i benene... dine arme er kroge der tager fat om stangen hvorefter du presser gulvet væk

Lock ud i hofte og knæ-led samtidig... mange gør det at de locker knæleddet ud først hvorefter al pres ligges på lænden... simpel fysik er at jo længere vægten er fra dens omdrejnings-punkt jo større kraft vil der skulle bruges på at hive den op... hold vægten inde til kroppen hele tiden og sørg for at du retter hele kroppen ud samtidig

Der er sikkert flere ting men tror jeg har skrevet de vigtigste... nej en sidste ting er tålmodighed... Lær for guds skyld teknikken ordentligt... som nybegynder bliver man meget (og jeg mener meget) hurtigt stærkere i dødløft... det er fristende at smide kg på og bare rykke derud af... hav tålmodighed for du skal nok blive stærk i øvelsen så længe du træner den lidt frekvent og fokuserer på teknikken :)

TJ har også skrevet en glimrende artikel på Getbig om dødløft ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share