Omlægning af muskelgrupper


Recommended Posts

Jeg har i et godt stykke tid nu kørt følgende:

Mandag: Bryst, skulder, triceps og mave.

Tirsdag: Ryg, ben, biceps

Tordag og fredag forfra... Det vil sige alle muskelgrupper bliver kørt igennem 2 gange om ugen.

For at lave lidt afveksling ville jeg gerne køre følgende:

Mandag: Bryst, ben, triceps

Tirsdag: Ryg, skulder, biceps, mave

Er der nogen der har nogle gode argumenter for hvorfor man skulle LADE VÆRE med at køre muskelgrupperne på denne måde?

Håber på konstruktive svar :bigsmile:

Edited by Knowledge Finder
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu siger - det betyder ikke en skid - er der så nogen som bliver kede af det?

At kigge på splittet i et program, er som at bedømme hastigheden på en bil på farven.. det afhænger af øvelser, volumen og intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu siger - det betyder ikke en skid - er der så nogen som bliver kede af det?

At kigge på splittet i et program, er som at bedømme hastigheden på en bil på farven.. det afhænger af øvelser, volumen og intensitet.

rød er hurtigst :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Skal triceps ik helst køres med bryst og skuldre?

Biceps med ryg?

eller er det mig der har mistet noget?

Det afhænger lidt af hvordan ens program ser ud - hvis det er et 2 split kan det være problematisk hvis man har delt triceps, bryst og skulder fra hinanden - da triceps samt skuldre også har en tildens til at blive mærket af en brysttræning - og biceps kan blive mærket af en god rygtræning.

Omvendt er jeg personlig ikke meget for at køre skuldre sammen med bryst, da jeg synes performance ryger en del ned - kører nu også 3 split.

Link to comment
Share on other sites

Skal triceps ik helst køres med bryst og skuldre?

Biceps med ryg?

eller er det mig der har mistet noget?

Det afhænger lidt af hvordan ens program ser ud - hvis det er et 2 split kan det være problematisk hvis man har delt triceps, bryst og skulder fra hinanden - da triceps samt skuldre også har en tildens til at blive mærket af en brysttræning - og biceps kan blive mærket af en god rygtræning.

Omvendt er jeg personlig ikke meget for at køre skuldre sammen med bryst, da jeg synes performance ryger en del ned - kører nu også 3 split.

Egentlig er det jo pudsigt, ikke. :unsure:

Ved at have bryst, skulder og triceps samlet på en dag vil især triceps rammes temmelig hårdt, da den nok vil være involveret i de fleste øvelser. Hvis man bytter rundt på f.eks. biceps og triceps øvelserne vil man stadig have præcis samme volumen til de enkelte muskelgrupper, men den vil være fordelt over flere dage.

Så fordelingen kunne være:

Dag1: Bryst, skulder, biceps

Dag2: pause

Dag3: Ryg, ben, triceps

Dag4: pause

...og forfra

Så hvad er det lige der gør at denne distribuerede volumen IKKE er en god ide? Det er naturligvis klart at rygdagen ikke ligger så godt hvis man dagen forinden har trænet biceps (og det samme for bryst/tricep), men det kan man vel planlægge sig ud af. ;)

Jeg kan dog godt se at det kun giver 3½ træningsdag om ugen.

Link to comment
Share on other sites

bliver man ikke træt i musklerne hvis du træner bryst og triceps samme dag? Jeg kan ikke tage så meget i triceps hvis jeg har trænet bryst inden..

Man skal ikke træne bryst og triceps to dage efter hinanden, eller ryg og biceps. Hvis man træner fx mandag og tirsdag i 2-split er det bedst delt sådan op, at man træner bryst og triceps sammen og ryg og biceps :)

Og så forside skulder og evt. sideskulder sammen med bryst og triceps, og bagsideskulder sammen med ryg :)

God træning!

Link to comment
Share on other sites

I ridser lige præcis de problemer op jeg selv overvejer. :) Pga af min hverdag kan jeg ikke træne i weekenden, dvs jeg synes den bedste løsning for mig er at træne, mandag, tírsdag, torsdag og fredag. Jeg synes såvel et 2 split program passer bedst.

Jeg er ikke tiltaler for at delel op i over- og underkrop, da jeg ikke vil træne, både ryg, skulder, bryst, triceps, biceps på samme dag.

Mine skrubler ved at ligge skulder over til dagen efter brysttræning, er at jeg er bange for at den bliver for hårdt ramt, ved at ramme den 4 gange om ugen. Det er bl.a. derfor at jeg aldrig træner ryg og triceps samme dag, samt bryst og biceps.

Men igen, det er vel noget man kan prøve i en periode og se hvordan væksten bliver. Ville bare høre jeres mening om "ombytningen".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke tiltaler for at delel op i over- og underkrop, da jeg ikke vil træne, både ryg, skulder, bryst, triceps, biceps på samme dag.

Hvorfor ikke det? Såfremt du kører den opdeling som jeg foreslog får du en ligelig fordeling af workloaden på de to dage. Desuden har du ikke det problem, at øvelser fra dagen inden hæmmer dine øvelser dagen efter. :)

Et godt overkrop/underkrop split med fokus på basisøvelser, og som med garenti vil give god styrke og masse kunne se således ud.

Mandag:

Bænkpres 5x5

Barbell rows 5x6

Military press 5x5

Pullover and press 5x6

Barbell curls 5x6

Tirsdag:

Squat 5x5

Dødløft 5x5

Leg raises 3x15

Back raises 3x15

Stående læg 4x10

Torsdag:

Incline press 5x5

Chins 5x8

Dips 4x8

Laterals 4x8

Hammer curls 4x8

Fredag:

Front squat 5x5

Good mornings 4x8

Sit-ups 3x15

Back raises 3x15

Siddende læg 4x10

Link to comment
Share on other sites

Squatfather>> Jeg kan pga af en gammel skade ikke træne dødløft, men det er ikke det der skal skille os ad :) Jeg har erfaring for at mine muskelgrupper bryst, ryg skal have meget mere end volumen end 5 sæt. Det er minimum 8 sæt, og så progressivt til ca. 12 sæt over en tidsperiode, hvis man bruger den metode. Ellers har jeg erfaring for at de ikke vokser.

Edited by Knowledge Finder
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share