Kreatin / protein hvad er forskellen?


ap1983
 Share

Recommended Posts

Hej der.

Jeg har ofte overvejer hvad den store forskel på kreatin og protein?

Jeg ved at kreatin giver en bedre udholdenhed, og opbygger muskel volumen. Men jeg har hørt at man ikke får så markante muskler med kreatin.. Sandt / falsk?

Protein ved jeg ikke så meget om, men jeg har hørt at man kan tabe sig hvis man tager protein.

Kan der ske noget ved at indtage kreatin og protein på sammetid, altså over en længere periode, og har det noget virkning?

Sikke en masse spørgsmål? Hvis de er besvaret i et tidligere emne, så bare stik mig et link til det :bigsmile:

på forhånd tak..

Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Et kort svar, er sikker på der er nogle der har mere detailviden om emnet.

Protein er kroppens byggesten og består af amino-syrer. Disse er nødvendige for at opbygge muskelvæv. Du skal indtage ca. 2g protein per kg kropsvægt per dag for at dine muskler kan vokse fornuftigt. Protein findes naturligt i kosten og kan købes på pulverform. Protein er MEGET vigtigt hvis du vil have muskelvækst.

Kreatin (bliver omdannet til kreatinfosfat og) virker som energiforsyner ved kortvarigt arbejde. Du skal indtage ca. 3-5g om dagen, evt. med en loading periode på op mod 20g per dag over 4 dage. Du kan læse lidt mere om kreatin her. Kreatin findes naturligt i f.eks. kød men kun i små mængder. Kreatin er ikke specielt vigtigt sammenlignet med protein, men kan MÅSKE give noget ekstra. Det kommer nok mest an på din træning og din kost.

Der skulle ikke være noget problem i at indtage protein og kreatin samtidigt.

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du bør tag begge dele for optimal fremgang. Jeg tager kreatin hver dag men har hørt at man kun må tage det i 2 måneder og så en lille pause. Jeg syntes jeg har en god fremgang med kreatin og protein pulver.

Ikke alle har gavn af at supplere med kreatin som kosttilskud. Da jeg prøvede det kunne jeg faktisk hverken mærke eller se forskel.

Men det er jo så billigt at man lige så godt kan prøve ;)

Hvor meget gavn du har af proteinpulver afhænger af din diæt i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

efter hvad jeg kan forstå kan man bruge kreatin hvis kosten og træningen er tip top 100% iorden. Kreatinen kan give det sidste lille skub til at komme længere frem ved nogle... nogle udvikler bare selv nok kreatin.

Protein derimod er med til at opbygge dine muskler om du laver ingenting eller laver noget hverdag. mængden af protein er en langtvarig diskusions emne men hvis du holder dig på 2gr pr kg er du ik ved siden af mener jeg .

Protein gør iøvrigt underværker lige efter træning... f.eks iform af kakaomælk eller protein pulver

Link to comment
Share on other sites

her er lidt læse stof, og et godt råd når man bliver i tvivl om den slags. Motion-online har også andet end foraet :tongue:

mol artikel Proteinguide

Netdoktor om kreatin Hvorfor de har placeret det under doping er mig lidt en gåde :blink:

og lige en mol artikel mere Kreatin kan øge muskelsukkerdepoterne måske ikke så vildt interessant i forhold til dit spørgsmål.

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

jeg træner Mandag, onsdag og fredag. hvor jeg træner 2-3 muskelgrupper + løb eller cykling til af slutnig.

Løb og cykling ødelægger proteinsyntesen - eller har hvertfald en negativ effekt, hvis man gør det efter man har trænet. Gør det altid før man styrketræner..

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at tage proteinpulver. Ja, protein er skide vigtigt og det er ikke godt for din træning hvis du over en længere periode får for lidt protein. Når det så er sagt, så får LANGT flertallet af almindelige motionsgængere mer end rigeligt protein i deres kost, og får man ikke nok i kosten vil jeg anbefale folk at omlægge kosten fremfor at bruge pengene på proteinpulver. Proteinpulver er ofte tilsat en masse andet skidt og desuden overforbruger 9/10 proteinpulver når de først er kommet på den vogn. Drikker man tre proteinpulver to gange hver dag, så bliver du bare fed og hverken stor eller muskuløs. Tun, kylling, kalkun og bønner, thats the way to glory. Desuden blev det nævnt ovenfor, at kakao er en god måde at få protein på, hvilket efter min mening er et kæmpe fail. Mælk indeholder samme mængde proteiner og drikker du mælk slipper du for alt det ubrugelige sukker der er i kakao. Synes i det hele taget mange nye bodybuildere/styrketrænere har en efter min mening forvrænget tilgang til træningen, hvor masse er over alt andet. Der er bestemt ikke noget i vejen med at træne sin krop og med at blive stor, stærk og muskuløs, men det betyder ikke, at man skal smide den sunde fornuft ud. Man kan sagtens træne bodybuilding og blive stor og markeret, samtidig med at man spiser sundt og dyrker masser af cardio. Æder man hvad som helst og holder mængden af cardio på et minimum, så bliver man en af de bumser der går rundt og tror at alle andre sys de er nogle store kraftkarle, når folk i virkeligheden bare griner af ham den tykke, der altid går rundt med sin kakaomælk og knap nok kan gå op af en rulletrappe uden at blive forpustet :D

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at tage proteinpulver. Ja, protein er skide vigtigt og det er ikke godt for din træning hvis du over en længere periode får for lidt protein. Når det så er sagt, så får LANGT flertallet af almindelige motionsgængere mer end rigeligt protein i deres kost, og får man ikke nok i kosten vil jeg anbefale folk at omlægge kosten fremfor at bruge pengene på proteinpulver. Proteinpulver er ofte tilsat en masse andet skidt og desuden overforbruger 9/10 proteinpulver når de først er kommet på den vogn. Drikker man tre proteinpulver to gange hver dag, så bliver du bare fed og hverken stor eller muskuløs. Tun, kylling, kalkun og bønner, thats the way to glory. Desuden blev det nævnt ovenfor, at kakao er en god måde at få protein på, hvilket efter min mening er et kæmpe fail. Mælk indeholder samme mængde proteiner og drikker du mælk slipper du for alt det ubrugelige sukker der er i kakao. Synes i det hele taget mange nye bodybuildere/styrketrænere har en efter min mening forvrænget tilgang til træningen, hvor masse er over alt andet. Der er bestemt ikke noget i vejen med at træne sin krop og med at blive stor, stærk og muskuløs, men det betyder ikke, at man skal smide den sunde fornuft ud. Man kan sagtens træne bodybuilding og blive stor og markeret, samtidig med at man spiser sundt og dyrker masser af cardio. Æder man hvad som helst og holder mængden af cardio på et minimum, så bliver man en af de bumser der går rundt og tror at alle andre sys de er nogle store kraftkarle, når folk i virkeligheden bare griner af ham den tykke, der altid går rundt med sin kakaomælk og knap nok kan gå op af en rulletrappe uden at blive forpustet :D

Drikker man tre proteinpulver to gange hver dag, så bliver du bare fed og hverken stor eller muskuløs

Hvad er "tre proteinpulver". Pulver angives i kilogram. Overstående giver derfor ikke mening.

Du bliver heller ikke fed at proteinpulver. Du bliver fed af at på lang sigt indtage større mængder kcal end du forbrænder. Fedme har altså ingen relation til protein pulver.

fremfor at bruge pengene på proteinpulver

Faktisk er god kvalitetsproteinpulver billigere per gram protein end kød er det. Derfor kan det for mange være en god idé, økonomisk såvel som logistisk, at skifte mellem proteinpulver og kød/anden protein kilde fra måltid til måltid.

Proteinpulver er ofte tilsat en masse andet skidt

Der er nu rigtig mange produkter på markedet, som faktisk er helt ganske fornuftige. smile.gif

På en sidenote, så får du godt nok fyret meget ævl af.

Link to comment
Share on other sites

Løb og cykling ødelægger proteinsyntesen - eller har hvertfald en negativ effekt, hvis man gør det efter man har trænet. Gør det altid før man styrketræner..

Godt du genopliver en 6 år gammel tråd :laugh:

Men vil du ikke hive noget dokumentation frem på den påstand der? Hvorfor er det løb og cykling ødelægger proteinsyntesen?

Hvis du dyrker kredsløbstræning før styrke, kan det nedsætte produktionen af GH-hormon, som er forholdsvis vigtig i hypertrofi sammenhæng. Men det kan forbedre din vo2max.

Men hvis du dyrker kredsløb efter styrke, kan det give en bedre fedtforbrænding. Så det kommer helt an på dine mål, om det er en god idé eller ej. Ødelægger proteinsyntesen tror jeg nu ikke det gør.

Plus det er højst sandsynligt bageteller vi snakker, og derfor ikke så interessant for en "motionist".

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share