Stangens bane i bænkpres


Jones
 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med et sheiko program og alle de løft i bænkpres har ændret min teknik en smule. Jeg sænker selvfølgelig stangen til omkring brystbenet som anbefalet, men før i tiden løftede jeg den nærmest lige op, hvorimod jeg nu løfter den mere skråt op ad ind mod mig selv, altså så den nærmest er over mit hoved ved lockout.

Jeg føler at mit bænkpres er blevet en del bedre her efter at jeg er startet med sheikoen og min teknik har ændret sig, men jeg ville bare lige høre om hvad der anbefales af bane for stangen fra den har rørt brystet og indtil lockout.

Edited by Jones
Link to comment
Share on other sites

The bar should be pushed back up in a straight line, not back over the face.  This requires strong triceps.  This path is a shorter distance and requires no shoulder rotation,

which is also much safer.  The barbell will always seek the strongest  muscle group; that's why most push  the bar over the face.  Their delts are stronger than their triceps.  But it should be the reverse.  One sees a lot of shoulder and pec injuries, but seldom do you see a triceps injury. Why? The triceps have never been pushed to their maximum, potential.

Her er hvad Louie Simmons siger omkring bænkpres-teknik ... andre mener sikkert noget andet men jeg synes det er ganske fornuftigt ;)

Link to comment
Share on other sites

man skal nok osse lige huske på de triple denim lags trøjer som Louie så godt kan lide.

De bruger ikke trippellags generelt, og desuden så er der andre, som også anvender trøjer, f.eks. Metal Militia, som gør og anbefaler lidt af det modsatte, nemlig at presse stangen indover ansigtet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe Anders nu mener jeg også den stil bliver anbefalet til et-lags Fury-trøjen fra Titan men kan være Niels kan bekræfte de... har du iøvrigt ikke også døjet med lidt skulderskade ind imellem... måske du vil have godt af denne teknik også... bare en tanke B)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Heh, det problem havde jeg også engang.. Men nu er mine triceps stærkere end mine front delts, og derfor kører den stortset lige op.

Jeg ved dog ikke hvad jeg bedst kunne lide, tror ikke der er nogen løfteforskel for mig..

Men ellers må dem der er trætte af problemet jo bare træne noget mere Close grip ;)

Link to comment
Share on other sites

ok tak for svarene.

Det lyder interessant det med belastningen af skulderen. For nogle uger siden havde jeg nemlig problemer med min ene skulder, bl.a. i bænkpres og der løftede stangen nærmest lige op. Herefter jeg er startet på sheikoen, og jeg er begyndt at løfte den mere ind over hovedet, har jeg ikke mærket det mindste til skulderen. Det kan måske skyldes at jeg deloade inden sheikoen og dermed fik skulderen ro, men jeg synes alligevel det er mærkeligt at min skulder virker 100% i orden efter at min stil har ændret sig, og endda med den utrolig store bænkpres volumen i sheikoen.

Nu er jeg ikke så meget inde i anatomien, men er det generelt hårde for skulderene at løfte stangen lidt skråt tilbage ind lige op? Eller er Louie Simmons råd mere rettet til folk der løfter med udstyr?

Da jeg løfter uden udstyr hvad vil i så anbefale mig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

I er sikker på selve stangen er lige ikke?? Hvor jeg træner er nogle af dem pilskæve, hvilket virkelig kan mærkes.

Link to comment
Share on other sites

Venan, jeg ville nok tilpasse vægten til den svage side så problemet ikke bliver støere end det er.

At man træner siderne forskellige i bænkpres, vil da netop kun forværre problemet, da de så ikke får samme træning.

At gå ned i vægt, så begge sider er med, ville nok være mit råd :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo stort set de jeg siger Indian Spirit....

fx. siger vi en kan køre dumbell curls med 22 i venstre og 24 i højre så er det efter min mening bedst at køre med 22 i begge indtil venstre er lige så godt med som højre. Det var det jeg mente med at tilpasse vægten til den side, som er svagest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share