Smerter på indersiden af begge knæ ved løb


JackDuholm
 Share

Recommended Posts

Hej Alle :)

Jeg er en nystartet løber på 186 cm og 96 kg. Jeg har sidste år tabt mig 35 kg på omkring 10 måneder, og efter at ha' taget 4 af dem på igen besluttede jeg mig for at begynde med at løbe.

Uden at vide noget om løbesko faldt jeg for et af de der "gode" tilbud, nemlig et par Nike Air Pegasus, som jeg løb i til at starte med. Det skal lige nævnes, at jeg løber i Dyrehaven i et ret så langsomt tempo og afstanden er 3,7 km, 2 gange om ugen.

Efter at ha' løbet 4 gange fik jeg smerter på indersiden af begge knæ, og kom til en konklusion om, at det måtte være min løbestil kontra skoene, der var et problem. Ganske rigtigt fik jeg det bekræftet i den lokale "Løberen" nede i Lyngby, og fik købt mig et par New Balance 1122 til tunge løbere med overpronation.

Efter dette køb har været på tur en enkelt gang for en uges tid siden, og smerterne er der stadig.

Nu kommer spørgsmålet så (endelig B) ):

Skal jeg holde pause til jeg helt er fri for smerter eller er det bare en overgangsfase jeg skal igennem til jeg har vænnet mig til at løbe?

Kan mine problemer have noget med afstanden/løbemængden kontra min vægt at gøre?

Håber på nogle kvalificerede svar fra jer erfarne løbere.

På forhånd tak

Jack

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg holde pause til jeg helt er fri for smerter
Ja
Kan mine problemer have noget med afstanden/løbemængden kontra min vægt at gøre?

Ja

Se www.dourun.dk for et standard-begynderprogram

Suppler eller erstat evt. med anden idræt (fx. cykling).

Link to comment
Share on other sites

Halvver din træning til du er symptomfri og byg derefter langsomt op. Løb flere korte distancer end de lange.

Ellers er det rigtigt at vægt, træningstilstand, løbestil og løbeskoene har en betydelig indflydelse på belastningen af dine ben (knæ)!

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Hej JackDuholm

Uddyber lige lidt mere. Jeg forstår din opstart sådan at du startede med at løbe 3,7 km og efter 4 tur opstod problemerne. 3,7 km er alt for meget at starte op med specielt hvis man vejer for meget. Du bør start med væsentligt mindre (se derfor på det link jeg gav dig).

Det er derfor ikke sikkert problemet alene skyldes overpronation. Desuden ny sko med anden stabilitetsudformning skal man væne sig til.

M.h.t. vægttab er løb en langtidsinvestering, da træningsmængden i starten er meget begrænset. Jeg tror derfor du med fordel kan supplere med andre idrætsaktiviteter, der ikke kræver samme tilvænningstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jeg har haft en del problemer med knæ og ankler, når jeg træner - løb og kampsport. Nu bruger jeg et vippebræt 3-5 gange om ugen og er fuldstændigt fri for smerter. Et vippebræt er en rund plade med en halv kugle under og mine erfaringer er, at den opbygger muskulaturen til balance i knæ og ankler.

Mvh.

Alf

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tilslutte mig de fornuftige svar der er kommet med hensyn til din træningsmængde, set i forhold til din og og at du er i opstartsfasen!

Mht dine løbesko, hedder de så ikke 1221 og ikke 1122?

1221 er i hvert fald den sko fra New Balance der ifølge mit vidende er bedst egnet til tunge løbere der overpronerer.

Det er den primært pga af den forstærkede proneringskile i indersiden af skoen, det NB kalder "rollbar", som en et plasticstykke der supplerer den i forvejen hårdere kile!

Sekundært har den en enormt kraftig absorbering, hvilket selvsagt er en nødvendighed. Om den har "acteva" i mellem sålen kan jeg ikke huske. Men hvis den har står det i så fald på den og det skal du være glad for af tre årsager:

- Det giver sålen længere holdbarhed (læs: flere kilometer)

- Den udvidder sig dobbelt så hurtigt mellem hvert skridt som en normal mellemsål

- og du kan løbe i den hver dag da den "restituerer" dobbelt så hurtigt som en almindelig!

Men giv skoen og kroppen lidt tid til at vænne sig til hinanden og skær lidt ned på længden af dine ture - så skal det nok gå :thumbwink:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jakkedrengen,

Er der vikrelig nogle såler som ikke udvider sig 100% mellem hvert skridt?

For mig, som lige er begyndt at løbe, lyder det som en røver at løbesko skal "restituere"...så ehh hvilken prisklasse skal man op i for at man kan løbe optimalt i skoene hver dag?

Link to comment
Share on other sites

For mig, som lige er begyndt at løbe, lyder det som en røver at løbesko skal "restituere"

:blink:

De skal "slides til" - ikke restituere.

"...så ehh hvilken prisklasse skal man op i for at man kan løbe optimalt i skoene hver dag?

Prisen er ligegyldig. Men hvis du er seriøs omkring løb skal du nok investere i et par løbesko hvert halve år (med det trick, at du først smider hvert par ud efter et år, så du altid har 2 par). Et par gode motionssko koster ca. en tusse - stort set uafhængigt af mærke (erfarne løbere må gerne tæske mig her).

Hvis dit problem fortsætter, kan du få lavet en løbestilsanalyse af en fysioterapeut. Det koster lidt mere, men han vil have lidt mere viden om fejlstillinger og skader o.lign.. Prøv fx hos marathonsport på Østerbro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share