Når økologisk er for dyrt?


laush
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver så vidt min pengepung tillader det at købe økologisk ind, men nogen ting er bare for dyre f.eks. kød, mange frugter m.m.

Jeg vil gerne undgå spøjtemidler etc., men nogen ting er vel spøjtet/behandlet mere end andet.

Mit spørgmsmål er: hvilke Ikke-økologiske fødevarer er minimalt behandlet og derfor "sikre" at købe og hvilke skal man prøve at holde sig fra (hvis man vil undgå sprøjtemidler osv.)?

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Der var nogle undersøgelser af frugt i tænk og test tror jeg nok??

Der var det vist syderopæisk frugt der havde en tendens til at være fyldt med sprøjtemidler.

Det er vist også noget med at kinakål har en tendens til at indeholde meget store mængder sprøjtemidler.

Det er ikke særlig præcist men jeg håber det kan bruges.

Link to comment
Share on other sites

Antaeus>

Går ud fra du mener at man så ikke overskrider grænseværdierne for indtagelse af sprøjtemidler osv.?

Fandt forresten lige det her link:

http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?...&kategoriID=358

Så danske tomater, agurker, løg, kartofler & blomkål ser "sikre" ud, hvilket er positivt idet det er noget i al fald jeg spiser en del af. Men gulerødder, salat, æbler og pærer ser ikke så godt ud <_< . Kan være det er dér man skal prøve at købe økologisk? Øko gulerødder er ikke så dyre, men pærer. æbler og salat (iceberg) synes jeg er lidt for dyrt i "øko-udgave"!

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser en del peberfrugter, hvilket er noget rigtig skidt - faktisk skulle der være problemer med de økologiske også (vistnok de hollandske). Lortet er pisset til med alskens sprøjtemidler! Så hvis man i modsætning til mig er i stand til at holde sig væk fra peberfrugter, så gør det!

Discalaimer:

Dette er fuldstændig og aldeles udokumenteret og bygger kun på vage erindringer om videnskabelige artikler af sandsynligvis tvivlsom karakter, og i øvrigt uden øvrige referencer, endsige links....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share