Løftementalitet


sas
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ikke kunne udtale mig om styrkeløftere men inden for vægtløftnings kunst er det meget normalt at have ritualer før man løfter tunge vægte. Især til stævner ses bl.a. vægtløftere der sparker til stangen, nogle poserer og puster sig op som supermand, enkelte fører nærmest dialog med publikum, andre er stille som graven. Andre råber ude i kulissen før de går på :lol:

Jeg havde selv det problem på et tidspunkt ikke at kunne tage submaksimale løft seriøst hvilket resulterede at selv lette vægte simpelthen føltes for tunge. Det afhjalp jeg ved at indføre et ritual hvor jeg tænker på noget bestemt, det kan være noget meget privat. f.eks. så vi til VM i vejler at en ungarer hentede motivation i et billede af datteren til at gøre et forsøg (godtnok ved et max forsøg) Måske har man ikke lige et billede med hvergang man træner :bigsmile: men hver evig eneste gang jeg løfter en vægt, selv når jeg biceps curler en submaksimal vægt, så har jeg tænkt og gjort det lille ritual der gør at jeg ikke sløser med vægten.

En anden fidus, jeg har lært, at for mit vedkommende, især ved f.eks. squat, så er det optimalt for mig at stå et par skridt væk i stedet for at for at stå med hænderne på stangen inden jeg løfter og mellem sættende. Står jeg for længe med hænderne på stangen/håndvægten, før jeg rent faktisk får den løftet, så zapper det min (mentale) energi. Derfor et par skridt tilbage og så gåes der lidt frisk til vægten.

Vi er alle forskellige, det kan være der er andre der har det anderledes? Ting i skal gøre/ikke skal gøre. Noget bestemt tøj i skal have på etc?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor gavn af at "visualisere" løftet for min indre øje. Jeg "ser" mig selv tage de 5 reps i squat og i min visualisering gør jeg det let, dvs., vægten føles let for mig i min forestilling. Det virker for mig kun hvis jeg formår at skabe et ordentligt billede og føle "squatten" i min krop.

Alt dette behøver faktisk ikke tage mere end 10-15 sek., og sluttes gerne af med en kindhest og/eller et lille YIEAAHHH (alá Coleman! :lol: )

Nogen mener jo at kroppen til en vis grad ikke kender forskel på de billeder vi skaber og det der i virkeligheden sker. Læste engang i "Men's health" :o (ved det, ikke optimal kilde, men anyway) at der var lavet forsøg hvor nogle mænd kun skulle løfte vægte "i hovedet" og de formåede faktisk at øge muskelstyrken - og massen.

Link to comment
Share on other sites

Tungt musik. Dvs. Hårdt tungt metal får mig til at løfte ekstra. Jeg står samtidig med, at jeg hører et nummer, hvor de f.eks. growler og brummer for mig selv og prøver at psyke mig op. Jeg kan ikke gøre det til mere stille musik. Det har i høj grad en positiv virkning på løftet. Noget andet er, at det kun er i starten af løftet jeg koncentrerer mig om musikken, resten af løftet koncenterer jeg mig om løftet - og tænker ikke på musikken.

Dødløft især, syntes jeg det er godt at visualisere løftet for sig selv, inden man løfter, og går lidt tilbage, som du siger sas, og trækker vejret ordentligt. Herefter prøver jeg at bruge, at det er DEJLIGT hvor tung vægten er, og prøver at nyde at trække den op. Føle hvordan benene syrer til, efter de første par løft etc.

Det afhænger faktisk også af hvilket løft det er. Nogle løft (dødløft eks.) er jeg bedre til at psyke mig op til en andre (squat eks.)

For det meste, grænsende til altid træner jeg alene, så det er vigtigt, at have en smule fightermentalitet, så man kan psyke sig selv op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share