Ventrikkel tøminng


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at der er flere faktorer der spiller ind på, hvor hurtigt at mavesækken tømmes. Følgende faktorer skulle være afgørende i nædsættelsen af tømingshastigheden.

Mængden, fedt, fibre, proteintype og PH værdi af måltidet.

Det jeg gerne vil have af vide er hvordan "småspisning" påvirker tømningen. Eksempel: Jeg sidder i biffen og spiser popcorn og slik i 2 timer. Eksempel 2: Jeg sidder til en julefrokost og spiser i flere timer. Vil der ske en løbende tømning af mavesækken, eller sker det først, når fordøjelsen af maden har nået et vist "niveau"?

Det kunne også være super hvis der er nogen der har et link til en artikkel om emnet. B)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

mig bekendt sker tømningen generelt løbende.

Desuden kan maven "mærke" om der er energi i det, der kommer ned, så hvis man indtager noget flydende uden særligt meget energi, former mavesækken en fure, så det kan løbe direkte ud i tarmen. Dette skulle angiveligt finde sted selvom man har mad liggende nederst i maven. Grænsen for om maven beslutter sig for at holde på noget, eller lade det løbe igennem er for sukkeropløsninger 8%.

Desuden vil det sympatisk/parasympatiske drive spille ind. En høj parasympatisk/sympatisk tonus ratio vil generelt tillade maden at passere ud i tarmen til fordøjelse tidligere end ved en lav parasympatisk/sympatisk ratio. Denne effekt medieres af alfa 1 noradrenerge receptorer i GI tract.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

jeg kan henvise til "clinical sports nutrition" af Burke og Deakin (McGraw Hill) og fysiologi undervisning ved Jens Juel Holst.

Og så fik jeg vist byttet om på det med sympatisk/parasympatisk.....

Her er forklaringen:

Det autonome nervesystem, altså det der styrer blodkarrene, fordøjelsen, hjertet, lungerne og så videre, er del op i to grene: Det sympatiske, som medierer fight or flight effekter, og det parasympatiske, som medierer søvn, fødeindtag, og seksuelle hmm.. effekter. Sympathicus (det sympatiske) medierer mange af sine virkninger ved noradrenalin og adrenaline. Disse hormoner har mange receptorer, blandt andet i mavetarmkanalen (alfa 1, alfa 2 og beta 2) . Derudover stimulerer parasympathicus det enteriske nervesystem (som ikke lader sig beskrive i sympatisk/parasympatiske termer) som effektivt er en "hjerne" dedikeret til kontrol af mavetarmkanalen som har videre neural transmission med alskens mærkelige transmitterstoffer.

Men det korte af det lange er at parasympaticus stimulerer fordøjelsen (ved at øge motiliteten, dilatere sphincters i maven og tarmen og øge secernering, alle medieret via M3 muscarine cholinerge receptorer) og sympaticus hæmmer den (via de modsatte effekter medieret af alfa 1, alfa 2 og beta 2 noradrenerge receptorer).

The bottom line er at der er nok mindre sympatisk/mere parasympatisk tonus, når du sidder i en mørk biograf og måske er lidt træt, end når du er til fest, småstiv og sidder og prøver på at imponere borddamen, så maven tømmes nok hurtigere i biografen. Dog er mængden af maveindhold også en vigtig faktor da maven spontant vil tømmes, før den sprænger uafhængigt af sympatisk/parasympatisk tonus.

Link to comment
Share on other sites

Føden forbliver i mavesækken indtil det er nedbrudt til partikler med en diamter på under 1mm og suspenderet i chymen.

Den tid det tager at fordøje og frigive chymen ind i duodenum kan være alt fra 10 minutter til 8 timer.

I nævnte rækkefølge forlader kulhydrater < protein < fedt mavesækken - så alt efter måltidets komposition vil tømningen variere i tid.

Tømningshastigheden er primært afhængig af tonus i den øvre del af mavesækken samt det sidste stykke som går over i tarmen (pylorus)

Det jeg gerne vil have af vide er hvordan "småspisning" påvirker tømningen. Eksempel: Jeg sidder i biffen og spiser popcorn og slik i 2 timer. Eksempel 2: Jeg sidder til en julefrokost og spiser i flere timer. Vil der ske en løbende tømning af mavesækken, eller sker det først, når fordøjelsen af maden har nået et vist "niveau"?

Eftersom både popcorn og slik hurtigt nedbrydes vil mavesækkens tømning også foregå det hurtigere kontra et fedtrigt måltid over flere timer...

Faktisk kan sidste del af et rigtigt fedtrigt måltid først tømmes fra mavesækken efter så meget som 8 timer!!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

He, jeg var engang med til en bunke forsøg, hvor jeg som forsøgsperson skulle drikke en given væske af en given fedt/prot/carb sammensætning.

Efter 30 mins fik jeg så en slange i mavesækken, som tømtes ved hjælp af en pumpe - og man kunne så måle hvor meget der var tilbage - og altså dermed hvor meget min krop havde absorberet.

Super sjov, super spas.

Man fik så meget væske ned, at det næsten kom ud af munden igen.... nogel opløsninger gik superhurtigt at indtage (rene sukker-opløsninger), mens de fede opløsninger stort set ikke var berørte...

4 gang jeg var der (dsv. 16. gang jeg fik en slange i halsen) fik jeg selv lov til at trække slangen op i næsten og igennem svælget.. sgu da meget sjovt, når den rammer drøblen, hahaha...

Bengt Saltin er GUD!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

4 gang jeg var der (dsv. 16. gang jeg fik en slange i halsen) fik jeg selv lov til at trække slangen op i næsten og igennem svælget.. sgu da meget sjovt, når den rammer drøblen, hahaha...

Ja, det lyder godt nok fantastisk underholdende! :crazy:

Link to comment
Share on other sites

4 gang jeg var der (dsv. 16. gang jeg fik en slange i halsen) fik jeg selv lov til at trække slangen op i næsten og igennem svælget.. sgu da meget sjovt, når den rammer drøblen, hahaha...

Ja, det lyder godt nok fantastisk underholdende! :crazy:

Ja mon ikke :lol:

Spock--> har du nogensinde prøvet at stoppe noget andet i halsen? Det kunne være, at der var en sabelsluger gemt i dig ;)

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share