En "æde" dag


PaaKur
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg har snakket med en fra motion centeret om hvorfor min cutte kur ikke lige pt virker og han mener at der muligvis kan sættes gang i forbrændningen i gang. Det vil sige at man feks. tager en lørdag ud hvor man giver kroppen et chok ved at spise lige hvad man har lyst til og så dagen efter går tilbage til sin 40/40/20 kur.

Nogen der har erfaringer med det ?

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Det var også det jeg syntes lød underligt .. specielt når han nævner ting som pizza og slik som jeg normalt ikke engang kigger på .. men der sker bare intet i cutningen .. enten så stiger vægten og fedt procenten falder eller også taber jeg mig og fedt procenten stiger (bum bum :())

Link to comment
Share on other sites

Jeg har startet min cutning d. 16/5 ved at sætte min kcal forbrug ned med 100 indtil jeg fandt mit daglige forbrug .. derefter prøve at sætte den 300 kcal ned. Det er lavet sammen med det motions center jeg går i. Udover det er jeg begyndt at løbe om aftenen inden jeg ligger mig til at sove (typisk mellem 2-5km). Her skete der så at jeg begyndte at tabe mig ret voldsomt så jeg var nødt til at sætte kcal lidt opad. PT. ligger mit daglige kcal forbrug på mellem 1700 og 1900kcal hvilket ikke er specielt meget.

Jeg fik også af vide at jeg skulle droppe mælke produkter (undtagen min skummemælk til mine havregryn) samt ikke indtage et måltid inden jeg lagde mig til at sove.

Ideer/feedback er meget velkomne da jeg bare helst ikke vil ned under 76 og vil gerne have en fedt procent på 8-12% (pt ligger den på 17)

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Træner du med vægte. Det er en nødvendighed for at kroppen kan holde effektivt på muskelmassen.

Hvis du vægttræner, indtager nok proteiner osv., og holder et beskedent underskud på 300-500 kcal dagligt, så burde du kunne smide fedt og ikke muskelmasse. Du må gøre et eller andet galt. Husk selvfølgelig at indtage lidt mere på træningsdage end på hviledage, alt andet lige.

Link to comment
Share on other sites

Jeps .. jeg styrketræner alle hverdage (Forskellige muskelgrupper) samt løber om aftenen .. og jeg træner tungt 5-6 gentagelser. mht. til proteiner/kulhydrater/fedt kører jeg med en 40/40/20 som oftes bliver en 44/40/16 .. men det burde også være ganske fint ik ?. Jeg fik at vide hellere 16% fedt om dagen end 20. Også selvom det er en 40/40/20. Eller kan det være at jeg får for lidt fedt ?

En normal dag består feks af: rugbrød, kyllinge filet, tun, skinke, grønsager og whey/glutamin for at opveje manglede proteiner.

Link to comment
Share on other sites

Når du nu kender dit ligevægtsindtag, minus det med 500 Kcal. Så burde der altså ske noget, hvis ikke, så sænk lidt lavere - synes dog utrolig med de få Kcal. Du indtager.

Og selvf. Skal du have noget at spise inden du går i seng. Nok ikke ligeså meget som når du bulker, men kroppen skal jo stadig holdes ved lige - eller musklerne skal.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkeligt vil tabe dig, skulle du nok indtage dit seneste måltid 3 timer før du går i seng.

En anden ting er, at hvis du figurerer med et ret marginalt kalorieunderskud, kan det være for meget med en hel ædedag. Du kan godt nå at indtage de kalorier, du sparer til hverdag, eller komme ret langt deropad. Så er det måske bedre at tage ét enkelt måltid, hvor du spiser igennem.

Link to comment
Share on other sites

hvis man kigger på andre der stiller deres kostprogram til rådighed feks. http://www.johnstonefitness.com/menus/may_2003_history.html indtager de alle protein lige inden de går i seng (både når de cutter og bulker).

Kender i andre som har udstillet deres kostplan som man kan kigge lidt på for at se om det måske er det jeg spiser som er forkert eller noget ?

Link to comment
Share on other sites

Cutter... heh, har aldrig hørt det andre steder end her inde. :)

Jeg har *hørt* at grunden til man ikke må spise ca. 3 timer inden man går i seng. (nogle siger enda 5 timer!) Er at så skal maven ikke arbejde når man prøver at sove, og dermed får man ikke en lige så effektiv søvn, dermed mere træt næste dag. Og dermed mindre effektiv træning.

Link to comment
Share on other sites

tjo men så er det lige at tun er ikke specielt sundt på grund af tungmetaler <_< men god protein :bigsmile:

Det tror jeg lige du skal bakke op med noget data, hvis det skal tages alvorligt. Det siges der jo, men hvor er beviset?

Link to comment
Share on other sites

Der er på det sidste blevet advaret mod at gravide spiser rovfisk pga. deres indhold af kviksølv. Denne advarsel er blevet udsent fordi man har fundet ud af at kviksølv er farligere for gravide end man tidligere troede, ikke fordi indholdet af kviksølv i rovfisk er steget.

Ikke gravide voksne mennesker kan roligt spise en dåse tun om dagen uden at frygte noget.

Hvordan måler du din fedtprocent? det er ikke alle metoder der er lige pålidelige.

Jeg tror også at nogen bruger en "æde" dag for at have noget at se frem til i løbet af ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har *hørt* at grunden til man ikke må spise ca. 3 timer inden man går i seng. (nogle siger enda 5 timer!) Er at så skal maven ikke arbejde når man prøver at sove, og dermed får man ikke en lige så effektiv søvn, dermed mere træt næste dag. Og dermed mindre effektiv træning.

Jeg har hørt den med at man ikke må spise flere timer inden man går i send, primært pga. forbrændingen daler. Men mig bekendt er dette lidt en skrøne uden hold i virkeligheden, og mht. til ens energi dagen efter, så er det vel individuelt, jeg mærker det ikke, og jeg spiser en skål Cheasy yoghurt med havregyn 20-30 min. inden jeg går i seng.... :)

Link to comment
Share on other sites

som der er blevet skrevet er det nemt at komme til at æde alt for mange kcal ved at have en enorm refeed dag! Som hovedregel siger man at du tager dit kcal indtag (det du indtager mens du cutter) og ganger det med 1,2 så har du det antal kcal du må spise på din refeed dag. Idéen med at æde pizza og slik holder altså slet ikke, som jsc skriver, får du hurtigt spist så mange ekstra kcal at dit kcal underskud de andre dage faktisk bliver udlignet, eller noget der ligner. Og grunden til at man har en refeed dag, er bare at holde stofskiftet så højt oppe som muligt.

Hvis du ikke taber dig, så skær ned på kalorierne! Sænk det med 300 først og se hvordan det går, hvis det ikke går hurtigt nok, så må du skære længere ned. Og sørg for at få nok protein, hvis du vil have en samtidig lavere fedtprocent! Ved ikke at få nok protein, nedbryder du musklerne. Og så er det lidt svært at få fedtprocenten ned, hvis du bare taber muskelmasse. eller ligemeget af hvert.

Edited by therealhurra
Link to comment
Share on other sites

Paakur:

Du spørger hvordan du skal tabe dig - og skriver selv at du på et tidspunkt tabte dig for hurtigt :confused: Hvad er problemet så?

Jeg ved jeg nu kommer til at gentage en smule fra hvad der er skrevet, men:

:exclamation: Læg din cardio om morgenen inden du spiser morgenmad. Drik kun lidt vand og evt noget kaffe (læs: koffein) der kan hjælpe med at frigøre fedten.

Ved at dyrke cardio om morgenen på tom mave, forbrænder du af kroppens fedtdepoter istedet for senere på dagen at tærre af det du har spist!

:exclamation: Find dit ligevægtsindtag, hvor du tager højde for dit aktivitetsniveau. Læg dig 500Kcal for et sikkert men moderat vægttab. 1000Kcal under hvis det skal gå stærkt og du ikke har noget mod at der ryger muskel med i farten.

:exclamation: Spis minimum 2g protein pr kg du vejer

:exclamation: Få mellem 15-20% fedt dagligt. Det skal være "god" fedt f.eks. nødder, fed fisk el Udo's choice.

:exclamation: Drik minumum 3 liter vand om dagen, gerne mere.

:exclamation: Overvej om girilja kardio er noget for dig. Det har været effektivt for mig.

:exclamation: Selv om du ønsker et tab af fedt mener jeg du med fordel kan spise langsomt optageligt protein inden du går i seng. Det kan f.eks. være gennem mælkeprodukter, kød, fisk eller æggehvide/mælkeproteinpulver. Men undgå kulhydrat i så vid grad det er muligt.

Drikker du æggehvide/mælkeproteinpulver kan du sagtens blande det med skummetmælk!

Disse punkter er udtryk for mine holdninger. Jeg står fuldt ved dem, men går stærkt ud fra at de vil skabe debat her på MOL.

Hvilke, om nogle, af ovenstående punkter du vil gøre brug af er op til dig. Men husk at det ofte kan være en god idé at prøve sig frem - det er den eneste måde man kan finde ud af hvordan noget virker på ens egen krop ;)

God fornøjelse

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:exclamation: Læg din cardio om morgenen inden du spiser morgenmad. Drik kun lidt vand og evt noget kaffe (læs: koffein) der kan hjælpe med at frigøre fedten.

Ved at dyrke cardio om morgenen på tom mave, forbrænder du af kroppens fedtdepoter istedet for senere på dagen at tærre af det du har spist!

Så han ikke har energi (brændstof) på kroppen til at træne for ???? :blink:

Så længde man bruger mere energi i løbet af en dag, end man indtager, så er det fløjtende om det er 'fedtdepoterne' der tærres på eller ej. Ved kalorieunderskud vil man tabe sig, men det er altså ikke nødvendig med træning før morgenmaden for at brænde fedt af!!!!

Hvis han nu alligevel er i kalorieoverskud i løbet af dagen, så taber han sig ikke - selvom han tærrer på fedtdepoterne om morgenen.

Få hellere et godt morgenmåltid at starte dagen på, så kroppen har energi til at klare dagen. En bil kører jo også på benzin ;) og sørg så for at du brænder flere kalorier af end du indtager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik også af vide at jeg skulle droppe mælke produkter (undtagen min skummemælk til mine havregryn)
Det er nok et af de mest fjollede råd specielt hvis du holder dig til magre mælkeprodukter!!

De indeholder masser af kvalitetsprotein og minimale mængder af fedt!!!

:exclamation: Læg din cardio om morgenen inden du spiser morgenmad. Drik kun lidt vand og evt noget kaffe (læs: koffein) der kan hjælpe med at frigøre fedten.

Ved at dyrke cardio om morgenen på tom mave, forbrænder du af kroppens fedtdepoter istedet for senere på dagen at tærre af det du har spist!

Så han ikke har energi (brændstof) på kroppen til at træne for ???? :blink:

Så længde man bruger mere energi i løbet af en dag, end man indtager, så er det fløjtende om det er 'fedtdepoterne' der tærres på eller ej. Ved kalorieunderskud vil man tabe sig, men det er altså ikke nødvendig med træning før morgenmaden for at brænde fedt af!!!!

Det er nu engang mere effektivt at dyrke cardio på tom mave om morgnen, da din krop allerede er på et effektivt fedtforbrændnings-mode .. dvs at virkeligt mange af de enzymerne, som omsætter fedt i kroppen allerede er aktive, hvilket du ødelægger øjeblikkeligt når du spiser!!! <_<

Kaffe har en fremmende effekt på fedtforbrændingen da det opretholder mængden af et af de signaler i cellen som er med til at gøre den fedtforbrændende (cAMP), derfor booster du din forbrænding af fedt endnu mere ved at drikke kaffe (indtage koffein) på tom mave, vente cirka 20-30 minutter og så lave din cardio....

Få hellere et godt morgenmåltid at starte dagen på, så kroppen har energi til at klare dagen. En bil kører jo også på benzin  ;)  og sørg så for at du brænder flere kalorier af end du indtager.

Han kan jo stadigvæk få et godt måltid efter cardio til at starte dagen på - intet i vejen der!!

... og hvis vi ikke snakker om høj intensitets cardio men bare mere moderat træning, så er det absolut ikke nødvendigt at få mad før træning, men er det der imod et ønske om at forbedre eks. kondition og presser sig selv under træningen, så var det nok en ide at få bare lidt mad... men deraf som udgangspunkt også lavere forbrænding af fedt :unsure:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share