Kropsvægts øvelser


R.A.
 Share

Recommended Posts

Hey MOLboere,

jeg har det sidste halve års tid, grundet hjemmetræning istedet for centertræning, interesseret mig en del for diverse øvelser der kun benytter sig af ens egen kropsvægt. Der er dukket mange interessante op, hvoraf nogle af dem har været nærmest umulige for mig at lære, jeg nævner i flæng:

Handstand push ups

one-arm push ups

one-legged squat (pistols) - den kan jeg, kan dog ikke komme helt ned så min bagdel rører mine læg, men næsten!

one-arm pull ups

Jeg ville gerne vide hvilke øvelser I kan udføre (list venligst kun dem der er relativt hårde, dvs. undgå mavebøjninger, armbøjninger o.lign.). Hvis I har nogle tips til hvordan de nemmest læres, så skriv også gerne dem med.

I må også meget gerne skrive om I mener at øvelserne har haft positive effekter på: styrke, udholdenhed og muskelvækst (og evt. balance)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har arbejdet på one-arm pullup i et stykke tid, men man skal være meget stærk eller meget let for at kunne udfører den.

Jeg træner den selv ved at binde ekstra vægt om livet når jeg laver pullups. Jeg kan for tiden tage pullups med 30kg ekstra men jeg skal nok op på 60kg før jeg har en chance.

Man kan også træne den ved at have et stykke tov eller et håndklæde hængene ned fra stangen som man så holder i med venstre hånd. jo længere ned af tovet du holder jo større del af vægten skal højre hånd løfte.

Link to comment
Share on other sites

Handstand push ups - PR er vist 7-8 stykker

one-arm push ups - 7 reps PR

one-legged squat (pistols) - 30 reps eller 1 RM med 20+ kg

one-arm pull ups - ikke endnu, but someday 

Det var godt nok hårdt MaxP! Har du nogen tips til handstands og one-arm push ups? Jeg har forsøgt adskillige gange, men der sker ikke så meget.

P.S. Er kropsvægtsøvelserne en integreret del af dit træningsprogram, eller er det bare noget du "hygger" dig med fra tid til anden?

Link to comment
Share on other sites

:4flex:

det er ikke fordi jeg laver specielt meget kropsvægttræning på fast basis - kun chinups og pistols lige pt fordi alm squat får en pause.

Tips til handstand pushups og one arm pushups... hmmm

Til handstand tror jeg masser at military er godt - lige på det punkt er jeg muligvis også relativt stærk. Derudover skader det næppe at øve sig i bare at stå på hænder (op af en væg). Jeg laver dem i hvert fald op af en væg. Fritstående er nok riiimelig svær :)

Når du så kan stå på hænder og et stykke tid kan du jo gå igang med partials.

one arm pushups er mest teknik (og naturligvis noget styrke). Jo mere du spreder benene jo nemmere er den. Noget stabilitetstræning til maveregionen er sikkert heller ikke tosset.

Pistols har jeg kunne lave fra stort set første gang jeg prøvede dem :)

Link to comment
Share on other sites

Handstand push ups: 4-5 stykker

check: http://www.angelfire.com/wrestling3/fittsmoker/ og klik på handstance7.avi

one-arm push ups: 15-20

one-arm pull ups: 0

Den der onearm pullup - jeg har en kammerat som klatrer - han er ikke stærk på nogen måde, jeg kan til enhver tid blæse ham af banen i et center - men han kan reppe med onearms pullups - ved ikke om det er fordi de har en eller anden teknik til at låse i albuen ? det er ihvertfald hvad han siger.

Link to comment
Share on other sites

FittSmoker, jeg kan desværre ikke få dine links til at virke, men du lyder godt nok til at have "power" i one-arm push ups.

Ang. de dér klatrere, så jeg en gang en fransk klatrer i fjernsynet. Hans morgengymnastik var bestod også af gentagne one-arm pull ups - det var sgu brutalt!

Men der er vist ikke andet for end at jeg må i gang med noget hårdt arbejde!

Link to comment
Share on other sites

Ra:

FittSmoker, jeg kan desværre ikke få dine links til at virke, men du lyder godt nok til at have "power" i one-arm push ups.

handstance7 virker ihvertfald - højreklik og gem (fylder 900k tror jeg) - vedr. onearm pushups så tror jeg det drejer sig mere om teknikken end styrken faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Handstand push ups: 12, måske et par stykker mere hvis jeg kæmper lidt.

one-arm push ups : 11 (V) 15 (H) ( 45 cm mellem fødderne, hvor meget har I andre??)

one-legged squat : har jeg ikke prøvet, men vil da gøre et forsøg næste gang jeg skal træne

one-arm pull ups: som MAXPOWER - ikke endnu, but someday :devil:

Er ikke i tvivl om MAXPOWER har ret i mp vil forbedre Handstand push ups.

One-arm pull ups tror jeg bare man skal gøre et forsøg en gang imellem og som LILLEFRØ gør , køre pullup/chins med noget ekstra vægt, men det er en hård opgave at sætte sig selv på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share