Personelig holdning?


Utne
 Share

Recommended Posts

Ja grunden til jeg laver den her tråd er vel nok egentligt bare af nysgerrighed, men vel osse for at få jeres meninger.

Hvad mener i selv er bedst? Hvad drikker/spiser i selv efter træning? Begrundelse for hvorfor i tager hvad?

Selv er jeg på kakao-vognen, har jeg været lige siden jeg begyndte, og egentligt meget fint for mig, har heller ikke råd til at købe proteinstads i dyre domme <_<

Er det en smagssag, eller mener i helt bestemt i kan mærke en forbedring efter et evt skift?

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg på kakao-vognen, har jeg været lige siden jeg begyndte, og egentligt meget fint for mig, har heller ikke råd til at købe proteinstads i dyre domme <_<

Faktisk er proteinpulver billigere per gram protein end f.eks. kakaomælk er per gram protein. Man får selvfølgelig også kulhydrater og andre ting fra kakaomælk, så jeg drikker det også selv - smagen er nok grund i sig selv :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor drikke kakao? Det er jo fyldt med sukker. Jeg ville til enhver tid fortrække skummetmælk + 1 banan, hvis man ikke er til en rigtig shake :) 

Fordi det er fyldt med sukker :) (hurtige kulhydrater)

Med hensyn til proteinerne, er der så nogen der ved om der er forskel på de proteiner der er i kakaomælk og i det valleprotein man køber. Det er jo lavet af mælk det hele, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor drikke kakao? Det er jo fyldt med sukker. Jeg ville til enhver tid fortrække skummetmælk + 1 banan, hvis man ikke er til en rigtig shake :) 

Fordi det er fyldt med sukker :) (hurtige kulhydrater)

Med hensyn til proteinerne, er der så nogen der ved om der er forskel på de proteiner der er i kakaomælk og i det valleprotein man køber. Det er jo lavet af mælk det hele, ikke?

1 ltr. kakaomælk=kassein (28gr) + valle/whey(7gr)

Alm. protein pulver= Whey/valle og ingen kassein

Valle (whey) har bedre optagelighed og virker hurtigere.

Kassein har dårligere optagelse og optages langsommere men er tilgængelig i blodbanen over længere tid.

Dermed tales der om at Whey har en kvalitet der går i retning af muskelopbygning (anabol) hvor kassein forhindrer muskelnedbrydning (anti katabol)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Valle (whey) har bedre optagelighed og virker hurtigere.

Kassein har dårligere optagelse og optages langsommere men er tilgængelig i blodbanen over længere tid.

Jeg vil sige at optagelighedskvotienten og hastigheden deraf også er yderst afhængig af hvad proteinerne indtages sammen med..

Eks. fedt nedsætter transit-tiden i tarmen, hvilket bla. øger optageligheden, men nedsætter hastigheden... Desuden indvirker kroppens krav for aminosyrer jo også på hastighed og optagelseskvotient..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor drikke kakao? Det er jo fyldt med sukker. Jeg ville til enhver tid fortrække skummetmælk + 1 banan, hvis man ikke er til en rigtig shake :) 

Fordi det er fyldt med sukker :) (hurtige kulhydrater)

Med hensyn til proteinerne, er der så nogen der ved om der er forskel på de proteiner der er i kakaomælk og i det valleprotein man køber. Det er jo lavet af mælk det hele, ikke?

1 ltr. kakaomælk=kassein (28gr) + valle/whey(7gr)

Alm. protein pulver= Whey/valle og ingen kassein

Valle (whey) har bedre optagelighed og virker hurtigere.

Kassein har dårligere optagelse og optages langsommere men er tilgængelig i blodbanen over længere tid.

Dermed tales der om at Whey har en kvalitet der går i retning af muskelopbygning (anabol) hvor kassein forhindrer muskelnedbrydning (anti katabol)

Tak det er faktisk noget jeg har tænkt over et stykke tid :) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gram protein skal man optimalt indtage efter træning???

Nu er optimalt et farligt ord at bruge....

Men der er lavet studier hvor det er påvist at det er bedre at indtage 112g kulhydrat + 30g protein (eller var det 35g?) end 1) ikke at indtage noget, 2) kun indtage 112g kulhydrat eller 3) kun indtage 30g protein.

Jeg indtager selv omkring 30-40g whey protein og derefter 1L kakaomælk, der optages langsommere. Efter ca. 1 time kommer der så et måltid.

Link to comment
Share on other sites

OKay..

Er det kun mig der syntes at det lyder lidt usundt at drikke så meget Cakao???

Tviler ikke på at det er godt for musklerne, men alt det sukker :blink::blink::blink:

Jeg drikker selv cakao, men ikke en hel liter. For folk der skal tabe sig, vil jeg da gætte på at man skulle finde noget andet. Det skal lige siges, at jeg ikke selv skal tabe mig. Men mange der er på kur, begynder også med lidt styrketræning.

Pelle B)

Edited by pelle reiff
Link to comment
Share on other sites

Pelle:

Er det kun mig der syntes at det lyder lidt usundt at drikke så meget Cakao???

Tviler ikke på at det er godt for musklerne, men alt det sukker

Enig - mængden af sukker i cacaomælk kan næppe forsvares, tvivler på at det er det optimale hvis man cutter.

Skummetmælk og evt nogle ekstra carbs fra en banan eller lign. er ganske udmærket.

Link to comment
Share on other sites

Godt nok ;)

Har jeg misforstået noget når jeg tror cutte betyder "tabe sig"?? :blink::blink:

En anden ting. Med hensyn til protein efter træning skal alle vel ikke indtage lige meget eller hvad??? Hvor meget skal man indtage per kilo kropsvægt???? Vejer nemlig selv kun 62 kilo, så det undre mig hvis jeg skal indtage lige så meget som dem på 100 kilo :tongue::tongue:

Pelle B)

Link to comment
Share on other sites

Har jeg misforstået noget når jeg tror cutte betyder "tabe sig"??
Nej, cutte er et fancy ord for at tabe sig.
En anden ting. Med hensyn til protein efter træning skal alle vel ikke indtage lige meget eller hvad??? Hvor meget skal man indtage per kilo kropsvægt???? Vejer nemlig selv kun 62 kilo, så det undre mig hvis jeg skal indtage lige så meget som dem på 100 kilo

En fyr på 100 kg skal have 200 gram protein pr. dag - du skal så have 124 gram pr dag - men mener ikke det er 100% klarlagt hvor mange gram protein man med fordel kan optage pr. gang (nogle siger max 20 gram, nogle siger max 40 gram, nogle siger det er underordnet - at kroppen udnytter alt det den får ind ).

Så hvis du napper ligeså meget pr. gang som ham på 100 kg, er du ihvertfald på den sikre side - jeg napper mellem 30-40 gram lige efter træning.

Link to comment
Share on other sites

hmmm uddyb ?.......
der findes jo ikke noget som helst belæg for at kroppen max kan optage 20 eller 40g protein pr måltid. Jeg har aldrig fattet hvor de tal er kommet fra. En eller anden "kendt" person må have hevet det ud af røven og fået nogle til at sprede det.
så anbefaler du i samme moment selv 20 gram ?

ja fordi det er en passende mængde protein efter træning, til en person på godt 60kg. Ikke fordi jeg tror på som helst om max 30g protein eller whatever ugens magiske tal nu er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share