Hjemmelavet vægtstang...


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Jeg har snakket med den lokale smed efter at have kigget på nogle vægtstænger som (Uden vægtskiver) kostede omkring 400 kr. tror eg det var... Det synes jeg er helt urimeligt, og smeden gav mig ret, og sagde han kunne lave noget meget billigere, spurgte så hvor tyk og hvor lang den skulle være... Tykkelsen afhænger jo af hvad jeg kan købe i Gul og Gratis og Den Blå Avis og så de få skiver jeg har i forvejen. Spørgsmålet er så egentlig længenden. Jeg gættede og sagde at jeg troede nok at det var omkring 180 cm... Kan det passe? - Så vil jeg også gerne vide hvor mange cm der i hver side skal være gevind?

Så tænkte jeg på om man kunne lave et stativ selv på en eller anden måde... Den må gerne kunne holde til... meget...

Er det overhovedet en god idé eller hvad synes I?

Link to comment
Share on other sites

vis du mener at du kan få en kvalitet stang til så billige peng, skal du da gøre det. vil meget gerne se den hvis du får den.

men her er de mål en rigtig stang skal havde

1. den må max være 2,2 m

2. diameteren på stangen skal være enten 28 eller 29 mm

3. den skal veje 20 kg

4. yder stykket hvor lodderne skal på skal være 50-52 mm

det er det der har betydning.

du skriver at den skal holde til noget hvad mener du med det.

jfk

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have lavet en rigtig vægtstang magen til dem de bruger i centre, til konkurrencer m.m., så skal den have en længde på 220 cm. Jeg mener en SL stang fra Eleiko koster omkring 2500,-. Men det er også topkvali. Som startstang synes jeg umiddelbart det lyder som en fin ide at få smeden til at lave en til dig. Find evt. de rigtige mål, vægt m.m. på godkendte stænger, og få ham til at lave en der minder så meget så muligt om dem. Et stativ kan du selv lave, det behøves jo ikke være i metal, træ er udemærket.

Men hvis du går hen og bliver meget bidt af "sporten", så synes jeg du skal investere i en rigtig godkendt vægtstang :)

Link to comment
Share on other sites

jfk --> Undrede mig lige over hvad du skrev... Man kan da aldrig få en stang på 2 M med en diameter på 29 mm til at veje 20 kg!

Nielsen --> Du kunne vel ikke lige lave en tegning af en idé til et hjemmelavet stativ, og så lige sende den til [email protected] ved nemlig ikke lige hvordan jeg skulle sætte den sammen for at den kan klare højst mulig belastning... Ellers kan du selvfølgelig bare lige forklare det...!

Link to comment
Share on other sites

Du skal ihvertfald sørge for at den bliver lavet af aksel stål, da almindeligt stål vil fjedre forholdsvis meget. Ide til et BP/squat stativ kan du da få ved at se på nogle web shops der sælger dette udstyr, og så bare kigge på billedet. Du kan få lavet et ordentligt stativ for få penge hvis du selv kan klatte lidt rundt med et svejseapparat.

Det lyder godt nok billigt hvis du kan få lavet en stang til under 400,- med gevind og perforerede flader til at holde på. Det kan du ikke engang købe det rigtigt stål for??

Link to comment
Share on other sites

Som startudstyr kan en hjemmelavet stang fungere fint. Jeg trænede med udstyr fra den lokale msed for mange år siden.

Sørg for at stangen passer til dit stativ og dine skiver. Det stykke hvor du skal holde skal helst være 28-29mm i diameter.

Hvor meget den vejer er ligemeget, men husk at få lavet nok skiver (helst et par store med en ordentlig diameter) og låse hos smeden samtidig.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Den stang, som jeg træner med nede i træningscenteret, er af typen til små skiver i støbejern uden gummi. Den vejer lidt under 10 kg. (Jeg regner det dog som 10 kg, når jeg skriver program ned. Det er træls at skrive 9,7kg, eller hvad den nu vejer) Stangen er nok 2 meter lang.

De fleste af skiverne er fra Eleiko, så det er stangen nok også.

Jeg vil tro, at man kan nøjes med et rør, hvis man laver det 1,5 m, og man ikke går over 100 kg. Problemet med det, er bare, at f.eks. hullet Eleikoskiverne vist 25 mm, og det ville nok være for tyndt som vandrør.

Man kunne istedet bruge to stålrør indeni hinanden, de kan fås i mange dimmensioner.

Hvis du skal have noget svarende til den stang, jeg bruger, skal det dog nok være komprimeret stål, som drejes ned i størrelse i enderne, men kan smeden dreje i sådan en lang stang?

Hvis du vil have smeden til at lave en prof stang så se på

http://www.powerlifting-ipf.com/IPF_tec....ion.pdf

Det ser dog ikke ud til at Eleiko lever op til dette, når man umiddelbart kigger på deres side.

Link to comment
Share on other sites

El Kay => ja det var også noget med aksel han sagde, så det lyder jo fint nok...! Jeg ved så ikke lige om han kan lave perforerede flader til at holde på, men jeg kan da lige spørge...

Nielsen => Det er bare iorden!

/Niels => Jeg havde egentlig bare tænkt mig at sætte en annonce i Den Blå Avis og høre om man kunne få nogle støbejernsskiver, men det er da okay, hvis smeden kan lave det, men det tror jeg desværre ikke...

xjyden => Ja han sagde at han selv kunne dreje gevind ind i stangen, så det går jeg ud fra...!

Jeg kiggede lidt på det jeg har i forvejen, og det er tilsyneladende lidt tyndere end det normalt er, SKivernes hul har en diameter på omkring 29 mm, og diameteren på de stænger jeg har (Dumpbell) er omkring 26-27 mm... Kan 27 mm være nok? - vil gerne være sikker på at skiverne kan bruges, ellers kan jeg lige høre ham ad om han rent faktisk kan lave skiverne, eller om jeg skal købe dem...!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal spare penge, så er det jo nok klogt, at få lavet noget, der passer med det du har. (gevindet skal vel også passe med dine låse?) Det med 25 mm er bare det, der står på Eleikos hjemmeside, jeg har ikke målt efter.

Men det må da forøvrigt være en billig smed, ellers skal han lave en vægtstang på under en time.

Forøvrigt foretrækker jeg helt klart snaplåse til at holde vægtene, hvis jeg da bruger lås. (Jeg kører ikke eksplosivt (endnu))

Omkring Eleiko og standarden, så tænkte jeg på deres professinoelle udstyr som angiveligt har 50 mm hul diameter, hvilket jo er for lidt ifølge linket. Jeg har dog set andetsteds at Eleiko er et af 3 firmaer, der lever op til standarderne, så det fatter jeg ikke rigtig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share