Mindre motion - men stadig ned i vægt!


peet_dk
 Share

Recommended Posts

Well, skal flytte og på ferie mv. så jeg har ikke tid til mere end den ½times motion om dagen som man jo skal have. Kan godt være jeg kan komme ud på nogle ture på cykel e.l. Men ikke noget at bygge sit vægttab på.

Men pt. bruger jeg 1½time i motionscenteret om dagen, så det er noget af et hop ned af. Jeg har overvejet at begynde at tælle kalorier? Da jeg på den måde også kan vænne maven til ikke at få så meget mad, som den får nu i og med jeg bruger så lang tid i motionscenter er jeg grov sulten om aften..

Men har I andre gode ideer til en diæt, aktins er jo ikke så god?

Hvis det ender med jeg tæller kalorier, hvor mange skal jeg så have løbet af en dag? 178cm høj, 130 kg, 23 år, mand.

Hvad så hvis jeg får tid til at tage en lang cykeltur med eks. en puls på 140. Er det så noget jeg skal regne med når jeg "tæller"?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ender med jeg tæller kalorier, hvor mange skal jeg så have løbet af en dag? 178cm høj, 130 kg, 23 år, mand.

Det er umuligt for os at regne ud, men et sted på MOL ligger der en "maskine" der sådan giver et ca. tal for hvad dit ligevægtsindtag er.

Ellers kan du prøve at indtage 3000 Kcal og se hvad der sker. Hvis du tager på kan du skære den ned til 2500.

Kan se du er kraftig, så hvis du kan vænne mavesækken til det kan du prøve med 2000 kcal, så er jeg ret sikker på der sker noget.

Der er ikke andet end at prøve sig frem, og holde sig fra det usunde.

Du kan prøve at sende en PM til ap1983, som har tabt sig 45kg. Jeg mener at han gik til en diætist, som lavede kostplan for ham.

Der er også mange andre herinde med en flot vægttab, du er en af de næste!

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

jeg vil umiddelbart mene at du vil kunne få mere ud af en halv times løb eller cykel end 1½ time i et motions center.

Det er dog lidt svært at rådgive hvis du går i motions center for at blive stor (muskuløs)

Min påstand er at center træning er lav intensitet træning d.v.s noget der ikke rigtig giver noget længerevarende stofskifte ændring. Hvis du derimod afsætter ½ time hvor du knokler alt hvad du kan, det gør ikke noget det gør ondt, tvært imod, belasningen skal være så hård at du ikke er i stand til at tale og hiver efter vejret. hvis du får en smule svedeture hen under aften efter sådan en gang træning ved du at den har været effektiv.

Kalorier SKAL tælles hvis du vil opnå et større vægttab, jo mere nøjsom du er jo hurtigere vil du se resutater = Motivation og yderligere lyst til at forsætte.

Regn med 500 - 1000 kcal underskud pr dag.

Good luck

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

k-1000 du er galt på den når du mener, at centertræning ikke duer til vægttab. Jeg går ud fra, at du mener styrketræning.

Beregner man kalorieforbruget i den tid man træner, så forbrænder man på en time flere kcal. ved konditionstræning som cykling og løb end på en times styrketræning.

MEN der er højere efterforbrænding efter styrketræning OG en stor muskelmasse giver en permanent højere forbrænding hele døgnet så længe muskelmassen vedligeholdes.

Derfor er der god fornuft i at styrketræning under vægttab. Det allerbedste er selvfølgelig både at styrketræne og konditionstræne.

Link to comment
Share on other sites

Desuden vil jeg ikke anbefale løb til en kraftig person da det belaster ledene meget voldsomt. Men lyt til donniklas råd. Tæl kalorier en uge se hvordan vægten flytter sig alt efter hvordan den flytter sig tilpasser du, meget simpelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt som folk går op i store muskel masser der forbrænder fedt, er i klar over hvor lidt musklerne forbrænder i forhold til hvad du forbrænder ved motion, for motion med høj intensitet giver i den grad efter forbrænding, så jeg er ikke helt ved siden af. tvært imod tvivler jeg på at de som kommer i fitness centre træner tilstrækkeligt hårdt til at opnå denne efter forbrænding.

I den sidste ende handler det vel heller ikke kun om store muskler men formodentligt også om at få et helbred der holder længe.

Link to comment
Share on other sites

30 min om dagen er faktisk meget hvis du bare træner ved meget høj intensitet.

Hvis du vil tælle kalorier (hvilket er meget effektivt) så start med at tælle hvad du bruger om dagen i en normal uge og prøv så at skærer 500kcal ned. Hvis du så ikke taber dig så må du skærer mere ned. Men lad være med at skære for meget ned, det gælder om at finde et niveau du kan leve med.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

>peet_dk : Du kan få en del ud af din ½ time om dagen - som de andre siger så er det bare om at skrue op for intensiteten.

Du spørger om en lang cykeltur med eks. en puls på 140 er noget du skal regne med når du "tæller" kalorier?

Ja, nu ved jeg jo ikke hvad en lang cykeltur er for dig (jeg går ud fra at det er noget mere end den ½ time som du normalt vil bruge om dagen) men selvfølgelig forbrænder det en del energi, men det kan være lidt svært at finde ud af hvor meget.

Men forsøg at holde intensiteten høj i løbet af din ½ time de fleste dage - er du træt en dag, så træn alligevel, men gør det med lav intensitet istedet. Kodeordet er at lidt motion er MEGET bedre end ingen motion.

Så kan du supplere med nogle lange ture på cyklen når du har tid.

Men jeg tror ikke du skal tænke alt for meget over hvad du gør - selvfølgelig, hvis pulsur osv. kan motivere dig, så er det selvfølgelig om at bruge det, men i den sidste ende handler det om at du skal have motion som en vigtig del af dit vægttab i dagligdagen - SELVOM du har travlt med andre ting.

Link to comment
Share on other sites

-> peet

Har du prøvet at flytte før? Jeg synes, at man får MEGET mere motion end sædvanlig, når man skal male, bære møbler, gøre rent og sætte ting på plads. Det kan godt være at det ikke giver så høj puls, men prøv at regne på hvor mange kg du får slæbt i hele forløbet.

M.h.t. ferie, så kan man jo gå ture de fleste steder, eller andet sjovt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for alle de svar!

Så er jeg tilbage i normale omdrejninger :) Har faktisk holdt min vægt, uden at lave ekstra meget motion. Så det er jeg meget glad for. Da jeg ikke har gået så meget op i at tabe mig (selvfølgelig har jeg ikke spist en masse usundt mv. men adligevel)

Så skal jeg bare have taget mig sammen til at tælle kalorier... Det halter lidt (meget) nu, men det skal nok komme. Har også overvejet at ned trappe til 1 times motion, så jeg kan klare det før jeg tager i skole, også se om det stadig giver pote.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt som folk går op i store muskel masser der forbrænder fedt, er i klar over hvor lidt musklerne forbrænder i forhold til hvad du forbrænder ved motion, for motion med høj intensitet giver i den grad efter forbrænding, så jeg er ikke helt ved siden af. tvært imod tvivler jeg på at de som kommer i fitness centre træner tilstrækkeligt hårdt til at opnå denne efter forbrænding.

I den sidste ende handler det vel heller ikke kun om store muskler men formodentligt også om at få et helbred der holder længe.

Helt enig, der er snakket og skrevet meget om afterburn ved styrketræning, men jeg mangler pålidelige kilder der siger at dette er noget der er af særlig betydning.

Mig bekendt giver 1kg. ren muskelmasse en ekstra forbrænding på omkring 50 kalorier i døgnet. For en person som undertegnede på 85kg, svarer det ca. til hvad jeg forbrænder ved at løbe godt 500m !

Til sammenligning har jeg tilbagelagt 34km de sidste tre aftener, hvilket svarer til ca. 2.900 kalorier. Der skal altså en del styrketræning til for at nå op på den samme mængde kalorier.

Hvis man er ude på at tabe sig, er cardio afgjort vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være du er kommet hjem og ikke har taget på, men du vejer 130kg. For at du skal opretholde en vægt på 130 kg skal du spise enorme mængder kJ dvs. nok en 16-18000 om dagen, det er altså meget, selvom du måske også er en stærk mand. De 16-18000 er hvis du bare fører et stille og roligt liv. Jeg vil råde dig til at begynde at veje din mad og tælle kalorier.

Gjorde det selv i en periode på 6mdr blandet med motion, der tabte jeg 17kg og forblev lige så stærk.

Men Good Luck

Havregryn med skummetmælk til morgenmad, Rugbrød med salat agurk og masser af fedtfattig kød pålæg til frokost. Så kan du spise Frugt som mellemmåltider. Til aften er der mange variationer, bare nøjes med ca. 3000kJ der.

Edited by HenningKenning
Link to comment
Share on other sites

Her er lidt hjælp i form af lidt "administrative" værktøjer:

Kalorietæller

Perfekt program! Det kendte jeg sku' ikke, tak for linket :D

Er begyndt at tælle kalorie. Er dog spændt på hvad min indtag ryger op på når jeg eks. skal på en bytur e.l... Men det må jeg se når det er overstået.. (så bare skrive ned hvor meget man drikker, spiser osv.) Men i det daglige satser jeg på at holde den på ca. 1800 kalorie. Også tage vitaminpille og omega3 ved siden af for at holde mig "fit for fight". Regner med at starte log engang når jeg får taget mig sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share