Årets Tour de France


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Så har holdene udtaget deres ryttere til årets Tour, der kan dog stadig ske enkelte ændringer idet Tourledelsen først skal have de endlige rytternavne fredag.

AG2R Prévoyance

Laurent Brochard (Fra)

Stéphane Goubert (Fra)

Jaan Kirsipuu (Est)

Jean-Patrick Nazon (Fra)

Mark Scanlon (Irl)

Samuel Dumoulin (Fra)

Mikel Astarloza Chaurreau (Spa)

Yuriy Krivtsov (Ukr)

Nicolas Portal (Fra)

Et rimligt hold som i Brochard, Kirsipuu og Nazon har nogle rimlige bud på mulige etapesejre på de knap så hårde etaper, i klassementet er deres bedste bud Astarloza som dog vil få mere end svært ved at gå i top 15.

Alessio-Bianchi

Magnus Backstedt (Swe)

Fabio Baldato (Ita)

Alessandro Bertolini (Ita)

Pietro Caucchioli (Ita)

Martin (Slo)

Marcus Ljungqvist (Swe)

Claus Michael Möller (Den)

Andrea Noè (Ita)

Scott Sunderland (Aus)

Et intressant hold set med danske øjne, idet der ud over Møller er Ljungqvist, Sunderland og Backsted som alle tidligere kørte for Fakta. Møller er sammen med Caucchioli udset som holdet to mand for det samlede klassement, begge vil dog få meget svært ved at kører i top 10. I bjergene har de dog i Noè og Hvastija et par habile hjælpere og holdet har desuden Backsted og Baldato som skal gå efter etapesejre.

Brioches La Boulangère

Walter Bénéteau (Fra)

Anthony Charteau (Fra)

Sylvain Chavanel (Fra)

Maryan Hary (Fra)

Laurent Lefèvre (Fra)

Jérôme Pineau (Fra)

Franck Renier (Fra)

Didier Rous (Fra) )

Thomas Voeckler (Fra)

Det rent franske hold må sætte sin lid til Chavanel og Rous efter at holdet for kort tid siden opsage kontrakten med Beloki. Chavanel er et stort talent som står foran sit helt store gennembrud, men i år tror jeg at han vil få mere end svært ved at kører i top 20.

Cofidis - Le Crédit Par Téléphone

Frédéric Bessy (Fra)

Jimmy Casper (Fra)

David Moncoutié (Fra)

Stuart O'Grady (Aus)

Janek Tombak (Est)

Matthew White (Aus)

Jimmy Engoulvent (Fra)

Christophe Edaleine (Fra)

Dmitri Fofonov (Kaz)

Med Millar og Vasseur ude af billedet er holdet klart svækket, men har dog i Moncoutié en stærk kaptajn som kan kører i top 15. Casper og O'Grady bør kunne blande sig i kampen om etapesejre på de fladere etaper, og O'Grady også i kampen om pointtrøjen.

Crédit Agricole

Alexandre Botcharov (Rus)

Julian Dean (NZl)

Pierrick Fedrigo (Fra)

Patrice Halgand (Fra)

Sébastien Hinault (Fra)

Thor Hushovd (Nor)

Sébastien Joly (Fra)

Christophe Moreau (Fra)

Benoît Salmon (Fra)

Har to rigtigt stærke folk i form af Botcharov og Moreau til klassementet, begge vil dog få svært ved at komme i top 10. Hushovd er i mine øjne et stærkt bud på den grønne pointtrøje.

Domina Vacanze

Mario Cipollini (Ita)

Gian Matteo Fagnini (Ita)

Massimo Giunti (Ita)

Sergio Marinangeli (Ita)

Massimiliano Mori (Ita)

Michele Scarponi (Ita)

Francesco Secchiari (Ita)

Filippo Simeoni (Ita)

Paolo Valoti (Ita)

Super-Mario er endeligt tilbage i TdF efter flere års fravær, spørgsmålet er om han er blevet for gammel eller han stadig kan slå de yngre konkurrenter i massespurterne. En rytter jeg virkligt ser frem til at følge er Scarponi som både i år og sidste år har vist lovende takter, han får dog svært ved at komme i top 10, idet der ikke rigtigt er nogle på holdet som kan støtte ham i bjergene.

Euskaltel - Euskadi

Iban Mayo (Spa)

Haimar Zubeldia (Spa)

David Etxebarria (Spa)

Unai Etxebarria (Ven)

Gorka Gonzalez (Spa)

Iker Flores (Spa)

Iker Camaño (Spa)

Iñigo Landaluze (Spa)

Egoi Martínez (Spa)

Et kanonstærkt hold som kommer med det ene formål at kører Mayo og Zubeldia så langt frem i klassementet som muligt. De fleste eksperter hælder til at Mayo vil klarer sig bedst, jeg har dog mest tiltro til Zubeldia. Men en ting er helt sikkert, begge vil komme i top 10 og en podieplads til den stærkeste af dem er absolut ikke utænkeligt for det rent baskiske hold.

Fassa Bortolo

Marzio Bruseghin (Ita)

Fabian Cancellara (Swi)

Juan Antonio Flecha Giannoni (Spa)

Aitor Gonzalez Jimenez (Spa)

Kim Kirchen (Lux)

Alessandro Petacchi (Ita)

Filippo Pozzato (Ita)

Matteo Tosatto (Ita)

Marco Velo (Ita)

Spørgsmålet er vel ikke om Petacchi vinder etaper, men snarrer hvor mange han vinder. Igennem de sidste par sæsoner har han været totalt suværen i massespurterne. Aitor Gonzalez er holdets bud på et klassementhåb, ham har jeg dog ikke den store tiltro til, idet han stort set intet har vist siden Vueltaen i 2002. I Flecha, Kirchen og Pozatto har holdet desuden 3 stærke kort til etapesejre.

Fdjeux.com

Sandy Casar (Fra)

Baden Cooke (Aus)

Carlos Dacruz (Fra)

Bernhard Eisel (Aut)

Frédéric Guesdon (Fra)

Bradley McGee (Aus)

Christophe Mengin (Fra)

Jean-Cyril Robin (Fra)

Matthew Wilson (Aus)

Cooke vil sikkert prøve at gå efter den grønne trøje og Casar kan måske kører i top 20. Spørgsmålet er om McGee igen vil kører efter klassementet som vi så ham gører i Giroen.

Gerolsteiner

René Haselbacher (Aut)

Danilo Hondo (Ger)

Sebastian Lang (Ger)

Sven Montgomery (Swi)

Uwe Peschel (Ger)

Ronny Scholz (Ger)

Georg Totschnig (Aut)

Peter Wrolich (Aut)

Fabian Wegmann (Ger)

Et stærkt hold som vil forsøge at kører Totschnig i top 10. Holdet har desuden Hondo til massespurterne og kampen om den grønne trøje.

Illes Balears - Banesto

Daniel Becke (Ger)

José V. Garcia Acosta (Spa)

José I.Gutierrez Palacios (Spa)

Vladimir Karpets (Rus)

Xabier Zandio (Spa)

Francisco Mancebo Pérez (Spa)

Denis Menchov (Rus)

Aitor Osa Eizaguirre (Spa)

Mikel Pradera Rodriguez (Spa)

Et virkligt homogent hold med to gode bud på top 10 placeringer i Menchov og Mancebo. Her tror jeg dog Menchov i år vil vise sig som den stærkeste. Desuden er Acosta jo altid et godt bud på en etapesejr, da han ofte går i udbrud.

Liberty Seguros

Roberto Heras Hernandez (Spa)

Dariusz Baranowski (Pol)

Igor Gonzalez de Galdeano (Spa)

Jan Hruska (Cze)

Isidro Nozal Vega (Spa)

Marcos Serrano Rodriguez (Spa)

Angel Vicioso Arcos (Spa)

Christian VandeVelde (USA)

Allan Davis (Aus)

Et stærkt hold hvor Heras kan forvente masser af støtte i sin kamp for en podieplacering, jeg tror dog han får svært ved at komme i top 5.

Lotto-Domo

Christophe Brandt (Bel)

Nick Gates (Aus)

Thierry Marichal (Bel)

Robbie McEwen (Aus)

Axel Merckx (Bel)

Koos Moerenhout (Ned)

Wim Vansevenant (Bel)

Rik Verbrugghe (Bel)

Aart Vierhouten (Ned)

Et hold uden folk for klassementet, de vil primært kører for McEwen i massespurterne. Desuden skal Verbrugghe og Merckx forsøge sig på de kuperede etaper.

Phonak Hearing Systems

Tyler Hamilton (USA)

Oscar Sevilla (Spa)

José Enrique Gutierrez (Spa)

Santos Gonzalez (Spa)

Oscar Pereiro (Spa)

Santiago Perez (Spa)

Bert Grabsch (Ger)

Nicolas Jalabert (Fra)

Martin Elmiger(Swi)

Et hold der er sammensat med et formål, Hamilton skal vippe Armstrong af pinden. Det mål får han dog meget svært ved at nå, men en podieplacering må være muligt. Holdet er stærkt sammensat både til tempokørslen og bjergene.

Quick Step-Davitamon

Juan Miguel Mercado (Spa)

Michael Rogers (Aus)

Paolo Bettini (Ita)

Tom Boonen (Bel)

Richard Virenque (Fra)

Davide Bramati (Ita)

Laurent Dufaux (Swi)

Servais Knaven (Ned)

Stefano Zanini (Ita)

Holdets primære mål er sikkert at sikre Virenque endnu en prikket bjergtrøje i Paris. Mercado og Rogers vil sikkert prøve sig lidt i forhold til klassementet, men ingen af dem tror jeg på i top 15. Unge Boonen kunne være et bud på den grønne trøje.

Rabobank

Michael Boogerd (Ned)

Erik Dekker (Ned)

Karsten Kroon (Ned)

Bram de Groot (Ned)

Marc Lotz (Ned)

Michael Rasmussen (Den)

Levi Leipheimer (USA)

Marc Wauters (Bel)

Grischa Niermann (Ger)

Rasmussen og Leipheimer deler kaptajnrollen fra start, hvem af dem der klarer sig bedst er svært at spå om, jeg hælder dog mest til amerikaneren. Begge tror jeg dog vil placerer sig mellem nr. 8 og 12. I Dekker har holdet desuden også et stærkt kort i kmpen om etapesejrene.

R.A.G.T. Semences - MG Rover

Guillaume Auger (Fra)

Pierre Bourquenoud (Swi)

Sylvain Calzati (Fra)

Frédéric Finot (Fra)

Christophe Laurent (Fra)

Ludovic Martin (Fra)

Christophe Rinero (Fra)

Eddy Seigneur (Fra)

Gilles Bouvard (Fra)

Feltets absolut svageste hold. Rinero har intet vist siden han vandt bjergtrøjen i 98, deres eneste chance for at vise flaget må være TV-udbrud.

Saeco

Gilberto Simoni (Ita)

Stefano Casagrande (Ita)

Salvatore Commesso (Ita)

Gerrit Glomser (Aut)

Evgueni Petrov (Rus)

Marius Sabaliauskas (Ltu)

Jörg Ludewig (Ger)

+ 2 andre ryttere som der sættes navn på i starten af denne uge

På papiret et stærkt hold, men Simoni har det svært med TdF, løbet er hårdere end Giroen og det tror jeg for alvor han indser i år. Tror det maksimale han kan få ud af anstrengelserne er en plads i udkanten af top 10.

Team CSC

Carlos Sastre (Spa)

Ivan Basso (Ita)

Jörg Jaksche (Ger) - Skadet, erstattes af Andrea Peron (Ita)

Jens Voigt (Ger)

Bobby Julich (USA)

Nicki Sørensen (Den)

Jakob Piil (Den)

Kurt-Asle Arvesen (Nor)

Michele Bartoli (Ita)

Et stærkt homogent dansk hold, hvor jeg tror det er realistisk at tro på både Sastre og Basso i top 10, Basso måske i top 5. Holdet vil dog ikke satse ensidigt på klassementet og har i Bartoli, Piil, Arvesen og Voigt desuden stærke bud på etapesejre. Jeg anser det absolut ikke utænkeligt at vi vil se Bartoli eller Voigt i gult i den første uge.

T-Mobile Team

Jan Ullrich (Ger)

Rolf Aldag (Ger)

Santiago Botero (Col)

Giuseppe Guerini (Ita)

Matthias Kessler (Ger)

Andreas Klöden (Ger)

Sergei Ivanov (Rus)

Daniele Nardello (Ita)

Erik Zabel (Ger)

Et stærkt hold til at støtte Ullrich i hans kamp for at genindtage den øverste plads på podiet, desuden vil Zabel helt sikkert forsøge at vinde den grønne trøje igen. Jeg tror på succes for Ullrich og fiasko for Zabel.

US Postal p/b Berry Floor

Lance Armstrong (USA)

George Hincapie (USA)

Floyd Landis (USA)

Viatcheslav Ekimov (Rus)

Pavel Padrnos (Cze)

Jose Azevedo (Por)

Manuel Beltran (Spa)

Jose Luis Rubiera (Spa)

Benjamin Noval (Spa)

Et hold med et formål, Armstrong i gult i Paris. Holdet er uhyggeligt stærkt men jeg tror dog Ullrich trækker det længste strå i år.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share