Fremstående skulderblade


ReneBL
 Share

Recommended Posts

Goddag :)

Jeg ville høre om der var nogen der har lidt hjælp til mig. jeg "lider" af meget udstående skulderblade, så de når jeg bare står afslappet har 2 klamme buler på ryggen. det er sku ikke optimalt når man bruger alt den tid for at blive strandklar en gang næste år. Så jeg tænkte, er det muligt at træne musklerne i ryggen, så de ligesom "presser" skulderbladende på plads, kommer det helt af sig selv med en mere trænet ryg, eller er det bare en skavank jeg må leve med??? :unsure:

Ville være rart at vide så jeg ligesom kunne indstille mig på det ;) ;)

RBL

Link to comment
Share on other sites

Træn ryggen! Det skyldes sandsynligvis at du træner for meget bænkpres ifht. dine rygmuskler. Det gør at pectoralis major og minor er stærkere end dine rygmuskler og trækker dine skuldre fremad. Chin ups, dips og bend over rows er gode øvelser til at rette op på det misforhold. Du kan selvfølgelig variere med andre former for rows og front pull down hvis chin ups er for hårde.

Link to comment
Share on other sites

Du har sandsynligvis "scapular winging". Dette skyldes underudviklet serratus anterior muskulatur og underudviklet rhomboideus muskulatur.

Det er den type problemer som fysser er eksperter i at håndtere. Så invister et par 100kroner på en tid hos en fysioterapeut, eller måske er der nogen af dem her på boardet der vil hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Du har sandsynligvis "scapular winging". Dette skyldes underudviklet serratus anterior muskulatur og underudviklet rhomboideus muskulatur.

ptpoul har efter al sandsynlighed ret. Mr. Freeze's øvelser plus eventuelt bænkpres eller armstrækninger med strakte arme (dvs det er kun skuldrene, der bevæger sig) vil være godt til at starte på. En fysioterapeut kan bl.a. hjælpe dig til større bevidsthed omkring skulderbladet, så du er i stand til at styre det.

Link to comment
Share on other sites

Det er præcis et af de problemer jeg har.

En ting der er værd at bemærke er at min fys siger normal styrketræning af ryggen ikke har den ønskede effekt - hvis det havde burde jeg heller ikke have haft problemet.

Jeg er på lav-intensitetsøvelser med mange reps, 1-2 gange om dagen.

Denne øvelse viser meget godt hvad det går ud på. Den kan laves hvor man står op imod en væg, som armstrækkere på knæene eller på fødderne hvis man er stærk.

Mine serratus og rhomber er IKKE stærke nok til den version på fødderne. Musklerne mister simpelthen kontrollen over skulderbladet, og så er øvelsen spild af tid.

Så derfor er det vigtigt sværhedsgraden er tilpasset dig.

Derudover skal jeg også lave almindelig roning, dvs på en ro-maskine.

Jeg vil dog stadig foreslå at du får en fys til at kigge på det. :)

Link to comment
Share on other sites

først, mange tak for de gode svar :bigsmile:

Træn ryggen! Det skyldes sandsynligvis at du træner for meget bænkpres ifht. dine rygmuskler. Det gør at pectoralis major og minor er stærkere end dine rygmuskler og trækker dine skuldre fremad. Chin ups, dips og bend over rows er gode øvelser til at rette op på det misforhold. Du kan selvfølgelig variere med andre former for rows og front pull down hvis chin ups er for hårde.
Du har helt sikkert ret, men nu står det sådan til at det har jeg altid haft, så er måske født med mindre muskler i ryggen :unsure:
Du har sandsynligvis "scapular winging". Dette skyldes underudviklet serratus anterior muskulatur og underudviklet rhomboideus muskulatur.

Noget i den retning jeg mente :lol:

Ud fra det kan jeg godt tolke at det med en god målrettet træning kan rettes op på ???

Og hvad er det helt præcist i mener en fyso. kan gøre for mig??

RBL

Link to comment
Share on other sites

Vise dig hvordan du træner disse muskler op. Husk der er enorm forskel på at træne op til en korrekt dagligdags funktion som du har behov for og almindelig vægttræning.

Dit problem vil tung vægttræning almindeligvis ikke rette op på.

Den feedback og præcise instruktion en fysioterapeut kan tilbyde er svært at erstatte.

Du skal benytte særlige genoptræningsøvelser som en fysioterapeut kan hjælpe dig med.

Husk med en henvisning koster det ikke alverden,-det er en god idé at invistere i din krop nu. Inden det udvikler sig til værre problemer!

Link to comment
Share on other sites

Vise dig hvordan du træner disse muskler op. Husk der er enorm forskel på at træne op til en korrekt dagligdags funktion som du har behov for og almindelig vægttræning.

Dit problem vil tung vægttræning almindeligvis ikke rette op på.

Den feedback og præcise instruktion en fysioterapeut kan tilbyde er svært at erstatte.

Du skal benytte særlige genoptræningsøvelser som en fysioterapeut kan hjælpe dig med.

Husk med en henvisning koster det ikke alverden,-det er en god idé at invistere i din krop nu. Inden det udvikler sig til værre problemer!

Den forklaring jeg søgte, takker :)

Link to comment
Share on other sites

En behandling koster 200kr hos min fys og varer ca 30 min, sygesikringen dækker 70kr, og så vidt jeg kan se giver Danmark også et ok tilskud, hvis man er medlem, naturligvis ;) Jeg tror faktisk det er 84kr for en normal behandling, så reelt betaler jeg en 50'er pr gang :w00t:

De første gange bestod det i information, vejledning, lære øvelser og den slags, mens de sidste gange primært har været massage af problemområderne.

Om det så kostede det 5-dobbelte er jeg 100% sikker på det stadig ville være pengene værd.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share