Kan ikke lave excentrisk


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen B)

Jeg er i den sidste cyklus af mit HST-program hvor der skal køre excentrisk. Jeg skal i morgen ned og træne mit tredje excentriske træningspas. MEN, den ene af mine to makkere skal rejse, så jeg er lidt på røven(han kan ikke løfte min BP alene). Skal jeg bare droppe øvelserne jeg ikke kan lave, eller kan jeg udføre dem normalt, med lidt mindre vægt?

Jeg ved godt jeg kan spørge folk i centeret om de ikke vil hjælpe til, det er bare lidt flovt når jeg skal have 9 sæt ialt.

På forhånd tak ;)

Link to comment
Share on other sites

forstår godt dit problem, spørg man folk om hjælp til den slags trænin tænker 9 ud af 10 helt sikert: "sike en idiot, kør dog en letere vægt"

en løsning på problemet kunne jo være bare at køre de sidste to uger ud med den vægt du sluttede på.

Ja, præcis.

Men tror du det ville give nogen synderlig indflydelse på resultatet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører aldrig den excentriske uge som en del af min HST-cyklus, da det jo ikke er et must (og har heller ikke mulighed for det) i HST-programmet, så jeg vil ikke mene det ødelægger noget som helst at undlade det en gang eller to. Prøv måske, i stedet for den excentriske uge, at køre en uge, enten med meget høj rep-range eller meget lav - i hvert fald noget der ligger langt fra hvad du plejer.

Det kan også være meget rart med lidt afveksling ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også lade progressionen fortsætte efter de 5 reps, og lade rep antallet falde til 3 reps. Det giver umiddelbart ikke en TUT der et stor nok, men det kunne ordnes med et dropset. F.eks 100 kg x 3 reps, 90 kg x 3 reps, 80 kg x 3 reps, lige efter hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. ;) Godt man kan få hjælp i en sådan krisetilstand.

Du kunne også lade progressionen fortsætte efter de 5 reps, og lade rep antallet falde til 3 reps. Det giver umiddelbart ikke en TUT der et stor nok, men det kunne ordnes med et dropset. F.eks 100 kg x 3 reps, 90 kg x 3 reps, 80 kg x 3 reps, lige efter hinanden.
Ok det lyder spændende med dropset. Det vil jeg så prøve idag. Thomas vil du ikke lige hjælpe mig her: Min 3RM er på 70kg i BP. er det så fint at gøre således:

3*70

3*60

3*50

3*40

Uden pause selvfølgelig.

På forhånd tak B)

Link to comment
Share on other sites

Ok det lyder spændende med dropset. Det vil jeg så prøve idag. Thomas vil du ikke lige hjælpe mig her: Min 3RM er på 70kg i BP. er det så fint at gøre således:

3*70

3*60

3*50

3*40

Nu må vi jo se hvad TJ foreslår; men jeg ville sænke vægten nok til, at kunne få yderliger 8-10 reps efter de tunge 3 - det er hvad jeg har gjort tidligere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du behøver 4 drops. Du kommer fra 5 reps, så et totalt rep antal på 9 reps er helt fint. Du kunne sågar nøjes med et drop, som giver 6 reps totalt. Så i dit tilfælde enten således....

70 kg x 3 reps

60 kg x 3 reps

50 kg x 3 reps

eller bare....

70 kg x 3 reps

60-65 kg x 3 reps

Flexi> jeg synes ikke det er smart at droppe længere ned for at få lidt flere reps. På den måde ryger man bare endnu længere væk fra sit konditioneringsniveau. Ideen må være at droppe så lidt som muligt, så man holder sig så tæt på sit konditioneringsniveau som muligt. I det her tilfælde 70 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Flexi> jeg synes ikke det er smart at droppe længere ned for at få lidt flere reps. På den måde ryger man bare endnu længere væk fra sit konditioneringsniveau. Ideen må være at droppe så lidt som muligt, så man holder sig så tæt på sit konditioneringsniveau som muligt. I det her tilfælde 70 kg.

Hmm.. Tja, du har nok ret. Det er bare min gamle HST tankegang, der tager over ;)

Men den er jeg stille og roligt på vej væk fra...

Link to comment
Share on other sites

du kan mærke om der er mere at hente på din 5RM

.. hvis ja, fortsæt til du står stille!

Nu kan du enten stoppe, dekonditionere og begynde forefra, eller

du kan gå lidt ned i vægt og peake igen... smid 15%-20% af din 5RM og arbejd op til 100%+ igen.

Det havde jeg gjort hvis jeg hst'ede den... Jeg havde ikke lavet 3rep, hvis der endelig skulle være ville jeg køre en røvfuld singles med et enkelt dropsæt tilsidst ... men jeg tror mere på en mini-re-peak cyclus på 14 dage der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt lidt over dropset, da jeg tror jeg har fucked det op :cry:

Skal man kun tage ET sæt af 9 gentagelser(3*70, 3*60, 3*50), eller skal jeg tage 5*9?

Jeg er lidt rundt på gulvet :angry:

Du tager 3 reps. Med 70 kg. Så 3 reps. Med 60 kg. Og til sidst 3 reps. Med 50 kg :)

Dvs et sæt á 9 reps?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share