400 meterløb


Deluxe
 Share

Recommended Posts

2 hurtige spørgsmål vedr. et 400 meterløb:

1) Hvad er ca. tiden for en gennemsnitlig atlet, i god form og god kondition på 400 meterløb?

2) Hvad vil ca. tiden være for den gennemsnitlige danske unge mand/kvinde som ikke er i nogen speciel god form eller kondi i samme 400 meterløb?

Vil meget gerne høre et par realistiske bud, selvom det kan varierer meget fra person til person, hvilken foreskel der ville være på de to persongrupper?

Edited by Deluxe
Link to comment
Share on other sites

T: Har Kipketer (eller hvordan det nu staves) ikke løbet 400 meter på 1 min. og 40 sek (Tror jeg så det et sted på nettet) ? Han er jo top prof, og jeg søger bare nogle gennemsnitlige mennesker på begge områder.

AHhhh Deluxe, det tror jeg ikke du skal regne med. Så har jeg vidst en fremtid inden for løb.

Jeg har løbet 100 meter på omkring 14 sek, for et par år siden, og er nok ikke blevet langsommere :)

Synes det T siger lyder fornuftigt..

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Kipketer løber ikke 400 meter, men 800 meter.

Der er hulens til forskel på om man har trænet 400 meter løb eller ikke har. En gennemsnitlig atlet i god form løber ikke nødvendigvis en god 400 meter. Det er en af de distancer man skal træne meget for at blive god til.

En gennemsnitlig dansker i en ikke særlig god form vil have store problemer med bare at gennemføre en 400 meter hvis tempoet er nogenlunde højt. Benene vil simpelthen syre til og de fleste vil give op inden de når målstregen.

jeg løber selv 400 meter, som en del af min træning og har også trænet atleter som jeg har sat til at løbe 400 meter og det tager sin tid før man kommer i mål i en respektabel tid.

Link to comment
Share on other sites

T ----> Enig. 400 m er en meget specifikt disciplin at blive god til - forsøger i øvrigt selv

Kipketer har verdensrekorden på 800 m: 1'41"11

Han bedste tid på 400 m er vist nok 46'80 og under ca. 45'9 håndstoppet i en 4x400 m stafet - så helt dårlig er han altså ikke til at løbe 400 m

Link to comment
Share on other sites

Var der nogen der sagde 400m :tongue:

Uden at spæne alt hvad jeg kan så løb jeg 1:33:4 Fastrunner ret mig lige hvis jeg tager fejl.

Og ja sådan en enkelt omgang er eddermandme lang :blink:

Du tager fejl! Din tid på 400 m ville svare til ca 3100 m på en cooper, hvis du holdt farten. Ikke dårligt, men heller ikke just fremragende, og i praksis er ingen blot i nærheden af at kunne holde farten. Ergo tager du nok fejl.

MOL har jo en cardioliste. Der kan man finde følgende 400 m PR's:

400 m løb--

FastRunner 52'10

CoqRouge 52.8 (26 år, 78 kg)

Hessel 56:16 sek

Curly 58:8

Mit bud ville derfor være, at en veltrænet mand i sin bedste alder, men uden særlig 400 m-træning og med gennemsnitligt talent på området oftest vil ligge i intervallet 0.59 til 1.04.

Link to comment
Share on other sites

Du tager fejl! Din tid på 400 m ville svare til ca 3100 m på en cooper, hvis du holdt farten. Ikke dårligt, men heller ikke just fremragende, og i praksis er ingen blot i nærheden af at kunne holde farten. Ergo tager du nok fejl.

:blink: Fejl, hvilken fejl tager jeg :o

Og lige en kommentar til fastrunner, han ligger altså oz inde med den 4bedste årstid på 800m pt.

Og 400, top 10 i dansk atletik har tider fra 46,85sek-50,4sek.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gav mig 2 minutter skulle jeg nok løbe 400m :)

Det svarer til 2400m i en coopertest og ALLE burde kunne klare det og helst lidt hurtigere, men jeg synes 1 minut lyder frygteligt hurtigt .... hvis personen ikke er trænet i at løbe tror jeg godt du kan sigte mere efter de 2 min end 1 min.

Link to comment
Share on other sites

Du tager fejl! Din tid på 400 m ville svare til ca 3100 m på en cooper, hvis du holdt farten. Ikke dårligt, men heller ikke just fremragende, og i praksis er ingen blot i nærheden af at kunne holde farten. Ergo tager du nok fejl.

:blink: Fejl, hvilken fejl tager jeg :o

Og lige en kommentar til fastrunner, han ligger altså oz inde med den 4bedste årstid på 800m pt.

Og 400, top 10 i dansk atletik har tider fra 46,85sek-50,4sek.

På et tidspunkt lavede vi en lille 400 m test blandt dem, der var på holdtræningen i tennisklubben, 20 herrer og 8 kvinder. Ingen specialtrænede i løb, men folk i god form og vel nok genstand for en vis form for "naturlig udvælgelse". 2 herrer var under 53 sekunder og ingen var over 1.12. Hurtigste pige løb på 1.08 og langsomste 1.25. Det er på baggrund af dette, at jeg siger, at 1.33 ikke kan passe, med mindre du bevidst har holdt igen.

Hvorfor jeg har disse tider? Jo, der var mig, der stod for testen!

Link to comment
Share on other sites

På et tidspunkt lavede vi en lille 400 m test blandt dem, der var på holdtræningen i tennisklubben, 20 herrer og 8 kvinder. Ingen specialtrænede i løb, men folk i god form og vel nok genstand for en vis form for "naturlig udvælgelse". 2 herrer var under 53 sekunder og ingen var over 1.12. Hurtigste pige løb på 1.08 og langsomste 1.25. Det er på baggrund af dette, at jeg siger, at 1.33 ikke kan passe, med mindre du bevidst har holdt igen.

Hvorfor jeg har disse tider? Jo, der var mig, der stod for testen!

Hvad fatter ik hvad du snakker om for en fejl :blink: her mit første indlæg:

Var der nogen der sagde 400m 

Uden at spæne alt hvad jeg kan så løb jeg 1:33:4 Fastrunner ret mig lige hvis jeg tager fejl.

Og ja sådan en enkelt omgang er eddermandme lang 

Hint kig på det med STOR skrift, fatter ik hvorfor du skriver dette her så :blink:
Det er på baggrund af dette, at jeg siger, at 1.33 ikke kan passe, med mindre du bevidst har holdt igen.

OG hvis du ik lige skulle vide det så træner jeg ikke løb, er ca. 1.98 og vejer 110+kg ;) Men jo jeg skal prøve at "maxe" en 400m i nær fremtid...

Link to comment
Share on other sites

Nu er det her jo ikke et sprogkursus - men i min verden er der altså stor forskel på "ikke at spæne alt, hvad man kan" og så "bevidst holde igen". Hvis du mener noget andet, så be my guest.

Og så gik tråden vist fra starten på, hvad man kunne løbe, hvis man var i god form - ikke på, hvad gennemsnitsdanskeren kan.

Link to comment
Share on other sites

Og så gik tråden vist fra starten på, hvad man kunne løbe, hvis man var i god form - ikke på, hvad gennemsnitsdanskeren kan.

host host

2) Hvad vil ca. tiden være for den gennemsnitlige danske unge mand/kvinde som ikke er i nogen speciel god form eller kondi i samme 400 meterløb?

Der var faktisk 2 spørgsmål ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... mener jeg løb lige over minuttet i ottende klasse - har ikke prøvet siden :)

Men jeg kan da huske at der var KÆMPE forskel på 400 og 800 meter.

På 400 m. løber man jo nærmest en lang spurt (og bider tænderne sammen når man syrer til), hvorimod man er nød til at tage den mere med "ro" over 800 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dyrket atletik for ca. 4-5 år siden.

Dvs. jeg var ca. 16år, da jeg løb.

Jeg havde været med til træning i 4uger eller noget i den retning og kom med til DM for hold og skulle løbe 800m for vores klub (FIF)

Jeg havde altså ikke trænet specielt til denne disciplin, men var jævnt hurtig generelt

Før dette havde spillet fodbold(og løbet og cyklet for motions skyld i fritiden), men havde valgt atletik fordi jeg var hurtig og meget udholdende i forhold til alle andre..

Jeg var i forbindelse med min fodbold til test på august krogh institutet for at finde ud af hvordan fodbold påvirkede ens evne til at vokse i forhold til ens "gener"..

Der fik jeg målt min hæmatokrit værdi til 49, og der trænede jeg ikke hver dag - der har jeg nok en stor fordel generelt jeg havde ligeledes fået målt kondital på lige over 70(hvilket er MEGET højt) - har stadig papirerne.. så kan lige krydstjekke konditallet hvis det er noget du gerne vil vide..

Link til sammenligning:

http://www.motion-online.dk/vo2/konditalstabel.htm

Første 400m var på 55-56sek, vi lå 3mand og holdt tempoet HØJT hele vejen til 650m.. så slap mine kræfter lidt op og jeg gik nærmest i "stå"...kom ind på ca. 2.20 efter 800m

Den første omgang var nok i for højt tempo for mig... det handler jo også lidt om teknik og at styre ens løb ned i mindste detalje

Jeg snakkede med min træner lige efter og han mente at jeg sagtens med rigtig træning i løbet af ½år komme ned på 2.05-2.10 på 800meter

Droppede det 2 uger senere, fordi jeg ikke følte jeg spillede ind sammen med resten af træningsholdet... og så er det lidt sjovere med fodbold som jeg nu "træner mig op til" igen

Har selvfølgelig udviklet mig siden og er da nok også generelt hurtigere idag hvis jeg kommer op på samme kondital som den gang...

Jeg har dog ikke lige min force største force på 800m, men det er nok meget godt at sammenligne med i denne har forbindelse..

Link to comment
Share on other sites

Og så gik tråden vist fra starten på, hvad man kunne løbe, hvis man var i god form - ikke på, hvad gennemsnitsdanskeren kan.

host host

2) Hvad vil ca. tiden være for den gennemsnitlige danske unge mand/kvinde som ikke er i nogen speciel god form eller kondi i samme 400 meterløb?

Der var faktisk 2 spørgsmål ;)

:thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Ja-ja, da, sådan kan man jo forstå det. Der sigtes vel til følgende:

2) Hvad vil ca. tiden være for den gennemsnitlige danske unge mand/kvinde som ikke er i nogen speciel god form eller kondi i samme 400 meterløb?

Når jeg har svaret, som jeg gjorde, er det fordi, at jeg antog det for givet, at en rutineret MOL'er anså sig selv for at være i god form. I stand corrected!

Jeg vil lige tilføje, at jeg talte om gennemsnitsdanskeren - der vel ikke er "ung". Er man ung, er man vel ung ifht. et gennemsnit? Billedet på gennemsnitsdanskeren på min indre nethinde er vel omkring de 40 og 5-10 kilo overvægtig - men det er jo bare statistik :)

Jeg er da lidt ked af, at det der i udgangspunktet var ment venligt - jeg gav udtryk for, at jeg havde tillid til, at devito kunne løbe hurtigere - er blevet til noget helt andet.

Langt mere spændende kunne det da være at forsøge at skyde sig lidt ind på, hvad det egentlig betyder at være i god form. Jeg mener, at det betyder, at man er i det mindste nogenlunde god til det hele - løb, cykling, evt. svømning, styrke, muskeludholdenhed - listen ku' godt blive lang. 400 m løb er vel egentlig en god indikator, da resultatet siger noget om mange ting - hurtighed, muskeludholdenhed, lidt om maxVO2, AT osv.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share