Træning og forkølelse


EverLast
 Share

Recommended Posts

Jeg ved emnet har været oppe at vende mange gange før.

Og jeg ved godt at det ikke er hensigtsmæssigt at træne hvis man eksempelvis har feber, og at man godt kan træne hvis det er en mild forkølelse.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er hvorvidt kroppen i en sygdomstilstand (taler om influenza, forkølelse etc.) stadig evner at fuldføre processen med at bygge masse ?

Vil kroppen ignorere hypertrofiprocessen og istedet bruge alle ressourcer (og indtag) på at blive rask - eller hvordan ligger landet ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Den belastning som træning giver på kroppen, er en akut tilstand, som kroppen må og skal tage hånd om. Så derfor vil der selvfølgelig ske en tilpasning. Men det bliver på bekostning af sygdomsbekæmpelsen. Det er netop derfor mange oplever at en sygdom trækker ud eller bliver værre, hvis man fortsætter træningen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kommer da også an på om det er virus eller bakterier....

Ved bakterie infektion kan det jo netop væregavnligt med moderat motion for at gøre kropstemperaturen lidt højere... mens at man med influenza i kroppen faktisk kan gøre det værre og trække tilstanden ud hvis man træner.

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Ved bakterie infektion kan det jo netop væregavnligt med moderat motion for at gøre kropstemperaturen lidt højere...

Det er da rigtigt. Og jeg kan godt lide at du siger moderat motion. For ellers vil temperatur-forhøjelsen ikke være til meget gavn alligevel. For hånd intens træning har det jo med at sænke immunforsvarets effektivitet efter træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg keder mig :unsure: så lidt mere uddybende :)

Influenza skyldes en virus der kendes som enten type A eller B mens den almindelige forkølelse som ofte skyldes en coronavirus eller rhinovirus, hvortil der hører over 200 forskellige typer.

Når en virus én gang har været i kroppen så vil man som ofte have en livslang immunitet mod den pågældende virus - derfor har børn også flere forkølelser end voksne idet de først skal have opbygget denne immunitet!

Influenza er en meget mere kraftig sygdom end forkølelse - og når du har en influenza-virus i kroppen så er træning ikke smart da det er en katabolsk tilstand som kan forværre den igangværende sygdom.

Hvis kroppen skal bygge muskler så skal den være i stand til at gå over i en anabolisk tilstand og hvis man har influenza, så er man allerede i en katabolsk tilstand skabt af influenza vira - træning vil kun yderligt bidrage til denne katabolske tilstand, som igen kun yderligt bidrage til en negativ effekt på dit immunsystem. Herved kan du faktisk gøre dig selv mere syg og bringe dig selv i en tilstand hvor du er langt dårligere udrustet til at bekæmpe influenza'en!

Hvis man der imod har en "normal" forkølelse som er mild med eks. løbende næse lidt hoste men ingen feber, så kan du godt træne men som sagt tidliger.. KUN MODERAT ... aldrig til failure!

Lyt til din krop og skub ikke dig selv længere end du har energi til!

Og for alt i verden - drop thermopiller under en forkølelse - disse kan give falsk energi under træning som du reelt ikke har eller kan undvære! Dette vil i sidste ende som ofte gøre din forkølelse langt værre end den ellers ville være blevet!

Hvis forkølelsen er lidt mere end bare en løbende næse altså eks. hvis du har en hævet hals, hovedpine osv. så vil det være bedst helt at undlade træning indtil symptomerne er formindsket væsenligt eller helt væk.

Det som er alfa og omega er at huske at du ikke skal gøre det hårdere for din krop og dit immunsystem end nødvendigt ved at introducere alt for meget katabolsk aktivitet... dette vil kun trække sygdomme ud eller gøre den værre end ellers tiltænkt!!

:)

Link to comment
Share on other sites

Når nu kroppen kæmper imod en sygdom, vil den så bruge kcal på dette ? - jeg mener, indgår der protein / fedt / kulhydrat fra eens indtag i bekæmpelsen ?

Der vil udskillelses såkaldte pyrogener under en sygdom, som gør at din kropstemperatur hæves ... dette vil i sig selv kræve et højere kcal indtag da det er energikrævende for din krop at holde den højere kropstemperatur....

Alt efter om det er bakterie eller virus infektion kan man med fordel spise derefter...

Ved bakterier er det vigtigt ikke at give dem for god næring såsom simple kulhydrater, her er det bedre at få protein og fedt!

Modsat gælder virus infektion her skal du skære lidt ned på fedtet og oppe dine kulhydrater. På grund af den højere kropstemperatur har du brug for energi som hurtigt kan mobiliseres og herunder er fedt ikke optimalt da det tager tid at omsætte.

For begge sygdomstilstande er det vigtigt at få nok protein!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Vil det generelt være hensigtsmæssigt eller anbefalelsesværdigt at hæve sit proteinindtag under sygdom ?

->

For begge sygdomstilstande er det vigtigt at få nok protein!

Hey .... du er en af de kvikke!!! ;)

Men alt med moderation... men skal ikke lige pludselig fordoble sit proteinindtag bare fordi man er syg, da dette også vil være en krævende proces for kroppen at skulle til at omsætte mere protein end normalt!

Angel .... du er nu en skat  ;)

:angelgrin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share