Massage


jan peterson
 Share

Recommended Posts

Efter nu at have styrketrænet et halvt år (heraf 3 mdr tungt) har jeg konstateret at især musklen ovenpå skuldrene (er det øvre trapezius, den hedder?) - den som fortsætter op i nakken - bliver hård og smertende.

Jeg har også konstateret at 15 - 20 minutters massage af området efter træning har en god effekt den næste dag.

Det har fået mig til at tænke på hvordan muskelmassage i det hele taget indvirker på muskelopbygningen efter træning. Jeg har forstået det sådan, at når man træner (tungt), så river man muskelfibre over på mikroplanet. Og når musklen genopbygges bliver der sat lidt ekstra ind på kontoen, hvorved musklen vokser. Men hvilken indvirkning har massage på den proces? Hæmmende? Fremmende? Eller uden betydning?

Nogen der ved noget om det?

Link to comment
Share on other sites

Om massage er gavnligt eller ikke afhænger af, hvilken type det er. Den fysiourgiske massage - som efter min mening er den bedste - fungerer på den måde at, hver eneste muskel gennemarbejdes fra dens udspring til dens tilhæftning. Beabejdningen af musklerne medfører øget blodgennemstrømning, hvilket er særdeles godt specielt efter træning, da dette tilfører friske forsyninger og driver laktaten ud af musklen.

Massagen virker desuden smertelindrende på ømme og overbelastede muskler. Man kan sammeligne med den ømhed man føler på 2.dagen der også kan elimineres væsentligt ved at foretage bevægelser der pumper blod i muskelen.

Kroppens udskilning af affaldsstoffer øges også, hvilket medfører større bevægelighed i muskler og led samtidigt med at restitutionen foregår hurtigere.

Det skal dog siges at nogle typer massage er så hårde at det ikke anbefales at træne i op til to døgn efter!

Jeg mener at det bedste du kan gøre, er at træne trapezius lidt 3 gange i ugen (3*20-25 rep) og så sørge for altid at opvarme dem hver gang du træner og strække ud hver gang efter træning - så garanterer jeg at du aldrig får problemer med dem længere! Noget kunne nemli tyde på at du spænder i disse muskler når du udfører andre øvelser - så slap af, slap af slap af.... og bøj ALDRIG hovedet bagover i dine øvelser (kun let i dødløft)!

Det ville også være en god ide at supplere op med massage en gang i ugen indtil du har fået en smidig og sund muskel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share