Vægttab er blevet til vægtforøgelse


Silenced
 Share

Recommended Posts

For at starte fra en ende så alle kan være med..

Min kone

26år

94kg(+2)

165cm

4 diskuprolabser på 3,5år har gjort at hun nu skal søge førtidspension og IKKE kan dyrke morion

PROBLEMET::

Hun har aldrig spist særlig meget og nu skal hun så til at spise mere dvs vi er igang.. Det er ikke gået så godt men bedre end det plejer. Vi spiser 6 gange om dagen.

Hendes kcal-indtag siden start:

4juli: 1431kcal

5juli: 1443kcal

7juli: 1317kcal

8juli: 1449kcal

9juli: 1158kcal

10juli:1110kcal

11juli:1671kcal

Hendes ligevægtsindtag er 2200kcal. Så -500kcal er det 1700kcal hun skal have per dag.

Som I kan se har hun ekstremt svært ved at spise meget så jeg har lige et par sp.

Kan grunden til at hun har taget 2 kilo på siden vi startede være den drastiske kostomlægning vi har lavet???

Kan grunden til at hun har taget på være at kroppen siger "jeg får mad og den gemmer jeg!!"???

Hvad skal hun gøre for at få flere kcal når hun nu ikke kan få mere ned??

Skal det være juice eller er det forkert???

Link to comment
Share on other sites

Hun skal tabe sig, men du siger

Hun har aldrig spist særlig meget og nu skal hun så til at spise mere dvs vi er igang..
Hvad skal hun gøre for at få flere kcal når hun nu ikke kan få mere ned??

Normalt skal man spise mindre for at tabe sig. Det ligevaegtsindtag du har fundet maa vaere fra en formel, for det passer tilsyneladende ikke i den virkelige verden. Saet kalorieindtaget yderligere ned og se paa vaegten efter en uges tid for at finde hendes reelle ligevaegtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Hvormeget fedt indtager hun om dagen? Jeg oplevede også vægtforøgelse i starten men efter 14dage begynte det at gå ned af. Bare sørg for at spis rigtig og for gud skyld, vej jeg MAX 1 gang om ugen, helst 1gang om måneden. Det med at veje sig hverdag kan I ikke rigtig bruge til noget.

Prøv at kør 1uge hvor I skriver nede hvad I indtager og hvad kl, hvis vægten ikke falder så skriver i det her forum hvad I har spist (Det er både hvad I har spist og hvor mange g) og hvad tid på dagen I har spist det!

Hvis I døjer med at være sulten heletiden så drik noget vand, det skader aldrig (og jeg MENER at det hjælper mavesækken til at trække sig sammen, det har hjulpet mig)

Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Kan grunden til at hun har taget 2 kilo på siden vi startede være den drastiske kostomlægning vi har lavet???
Ja, kostomlægninger kan sagtens flytte vægten den forkerte vej til at starte på, men det kommer an på hvad og hvordan. Har du læst MZ's artikel her?
Kan grunden til at hun har taget på være at kroppen siger "jeg får mad og den gemmer jeg!!"???

Nej.

Hvad skal hun gøre for at få flere kcal når hun nu ikke kan få mere ned??

Skal det være juice eller er det forkert???

Hvis hun ikke taber sig skal hun ikke have flere Kj ned.

Der findes bedre alternativer end juice for eksempel mælk.

Ellers prøv at fortsætte med det Kj indtag lidt endnu og se hvad der sker. Hvis ikke hun over tid taber sig på omkring 1100-1400 Kcal burde hun søge læge. Enten spiser hun noget som IKKE bliver registreret (hvilket er det mest almindelige) ellers er der noget i vejen med hende.

Link to comment
Share on other sites

Hun kan da ikke sætte det længere ned.. Kan da ikke passe at hun skal under 1000kcal om dagen, det lyder sindsygt..

I får lige hvad hun har spist idag. Jeg har sat hende til 1700kcal efter at vi i en uge spiste igennem og skrev ned. Der havde hun hverken tabt sig eller taget på. Det var ca 2200kcal om dagen incl slik og alt muligt andet..

Slikket er væk nu. Det guf hun er 1,5dl fromage frais tilsat lidt perfect fit og vanilie. Men som sagt kan I se her hvad hun har spist/drukket idag. Ud over det der står er der ca 1,5L vand.

Morgen:

Ylette 250 gram = 147,5 kcal og 4,5gram fedt

Ymerdrys 20 gram = 61,9 kcal og 0,3 gram fedt

Perfect fit 5 gram = 6,9 kcal og 0 gram fedt

Juice 250gram = 132,5 kcal og 2,5 gram fedt

Formiddag:

Banan 1 stk = 136,5kcal og 0,5 gram fedt

Frokost:

Rugbrød 50 gram med 15 gram 8% smøre ost = 110 kcal og 2 gram fedt

Frikadelle 22 gram = 20 kcal og 0,7 gram fedt

Salat blandet ca 225gram = 107,1 kcal og 1,5 gram fedt

Skinke 46g = 48,4 kcal og 1 gram fedt.

HER ER EN DÅRLIG Dressing 50 gram = 182,4kcal og 19,2 gram fedt

Eftermiddag:

Knækbrød Rågi 1stk = 35,4kcal og 0,2 gram fedt

Smøreost 8% 20 gram = 30,4kcal og 1,6gram fedt

Juice 250gram = 132,5 kcal og 2,5 gram fedt

Aften:

Ris 100 gram = 134kcal og 0,4 gram fedt

Ærter 20 gram = 12,2 kcal 0,2 gram fedt

Kyllingekød 100 gram = 131,3kcal og 5,7 gram fedt

Cafe De Paris 150 gram = 138,1 kcal og 1,4 gram fedt

Danmælk minimælk 250gram = 94,3kcal og 1,3gram fedt

Nat:

Fromage Frais 150gram = 82,4kcal og 0,8 gram fedt

Perfect fit 5 gram = 6,9kcal og 0gram fedt

Det giver en total på

PROTEIN: 106 gram = 24%

KULHYDRAT: 228gram = 52%

FEDT: 46 gram = 24%

KCAL = 1752

Det er det hun får at spise. HVIS hun fik love spiste hun kun 1/3del af den mængde.

Det der er hendes problem er IKKE overspisning MEN ekstrem underspisning

Ved ikke om det hjælper, men håber.

Vi har vejet os den 1 juli og igen idag og der han hun en vægtforøgelse på 2kg, om det er vægten(Ikke den samme som første gang) eller om det er det der PCO hun lider af eller noget tredie ved jeg ikke.. Håber virkelig på hjælp

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Vi har vejet os den 1 juli og igen idag og der han hun en vægtforøgelse på 2kg, om det er vægten(Ikke den samme som første gang)
Hvis det er almindelige vægte så kan det sagtens variere med en 3-4kg, især hvis en af dem er en ældre model.
4 diskuprolabser på 3,5år har gjort at hun nu skal søge førtidspension og IKKE kan dyrke morion

Har i spurgt en fys om der ikke er et eller andet motion hun kan dyrke, det behøver ikke være noget vildt. det ville gøre det nemmere og sundere.

Edited by Lillefrø
Link to comment
Share on other sites

Hun kan da ikke sætte det længere ned.. Kan da ikke passe at hun skal under 1000kcal om dagen, det lyder sindsygt..
Har du ikke lige snakket om 1700 Kcal?
Det der er hendes problem er IKKE overspisning MEN ekstrem underspisning
Man bliver ikke overvægtig af underspisning. Man kan blive overvægtig ved et lavt fødeindtag hvis der er noget medicinsk i vejen.
Håber virkelig på hjælp

Det kan ikke klares over et forum. Søg læge og få problemet udredet. Evt psykolog for at snakke om hendes "spiseforstyrelse".

Link to comment
Share on other sites

ok ville ikke skrive en forklaring, da jeg har svært ved at forklare det men her kommer den alligevel håber i fatter hvad jeg skriver, jeg er ikke så god ti lat forklare

Vi bor p.t. på anden sal og bare det at gå ned og op af trapperne 1 gang om dagen gør at hun må ligge ned i mindst to timer bagefter.

Der ud over kan hun ikke andet end lege en lille smule med vores datter..

Hun kan IKKE vaske op.

hun må IKKE støvsuge.

Hun kan IKKE bukke sig ned efter ting.

Hun bruger armlæn på toilettet.

Kl 20 når vores datter er i seng ligger hun sig også..

Hun spiser stesolid-lignene smertestillende, og er på vej til at stige til ketogan.

Hun har et øvelsesprogram fra FYS på RASK, og ud af 6 øvelser kan hun lige nu ingen, p.g.a. smerter.

Vi er ved at søge handikapbolig og hvis/når vi får den er det i stueplan og så kan det være hun får et pusterum(håber vi), da trapperne ikke er der mere..

Jeg har tænkt mig at købe sådan en "cykel" hvor man kan sidde i sofaen og cykle. Vi har ikke plads til lidt større ting da vi kun har 29m2 til to voksno og 1 barn.

Hun må dyrke alt det motion hun kan, men de trapper gør at hun intet kan. Grunden til hun går ned af trapperne 1 gang om dagen er for at lege med vores datter..

Håber det var forklaring nok.. ;)

Link to comment
Share on other sites

KCAL = 1752

Det er det hun får at spise. HVIS hun fik love spiste hun kun 1/3del af den mængde.

Det der er hendes problem er IKKE overspisning MEN ekstrem underspisning

Altså din kone er 165 og vejer 94 kg(nu 96) og det skulle være forårsaget af ekstrem underspisning? Hvis det er tilfældet, så finder du ikke svaret herinde, for det er direkte naturstridigt, og må hvis det er rigtigt skyldes sygdom. En anden ting er at man ved gentagne usunde sultekure kan nedsætte sit stofskifte, så vægttab vanskeliggøres markant.

Utallige undersøgelser har vist at mange overvægtige underdriver i større eller mindre grad deres indtag af kalorier.... men er din beskrivelse korrekt, så må hun søge læge.

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

KCAL = 1752

Det er det hun får at spise. HVIS hun fik love spiste hun kun 1/3del af den mængde.

Det der er hendes problem er IKKE overspisning MEN ekstrem underspisning

Altså din kone er 165 og vejer 94 kg(nu 96) og det skulle være forårsaget af ekstrem underspisning? Hvis det er tilfældet, så finder du ikke svaret herinde, for det er direkte naturstridigt, og må hvis det er rigtigt skyldes sygdom. En anden ting er at man ved gentagne usunde sultekure kan nedsætte sit stofskifte, så vægttab vanskeliggøres markant.

Utallige undersøgelser har vist at mange overvægtige underdriver i større eller mindre grad deres indtag af kalorier.... men er din beskrivelse korrekt, så må hun søge læge.

- Dipy

Dippy jeg har ikke ville komme med hele livshistorien men for din skyld kommer den..

år ´96 Konen får underlige anfald. Sygehusene aner ikke hvad det er. Hun får medicin og tager 30 kilo på.

år ´97 Anfald igen, bare anderledes ellers samme som ovenfor

år ´98 Igen anfald på en ny måde ellers samme som ovenfor..

år ´99 Depression grundet den vægtforøgelse der har fundet sted. Medicin mod depression samt Letigen mod vægt. (Letigen droppes af konen efter første dag da de er for sindsyge).

år ´00 Disk 1. Operation. Alt går godt indtil hun starter på arbejde = Ny disk

år ´01 Disk 3 Operation. Det går efter omstændighederne godt. Det dårlige er at nerverne i højre ben er ødelagt og hun skal til at tænke på flexjob.

år ´02 Gravid. Bryllup, genoptræning, genstart, samt ny disk og bækkenløsning

år ´03 Disk 3 springer op igen og vi får af vide at der ikke kan gøres mere p.t da der samtidig er dannet arvæv.

år ´04 Kæmper for at komme i flexjob men indser at hun skal på pension

UD OVER DET har hun fået konstateret en tumor på hypofysen der gør at hun danner for meget prolaktin, hvilket gør at hun danner mælk og kroppen "tror" hun er gravid. Sker det i længere tid uden behandling kan man blive steril. DER UD OVER lider hun af PCO der groft sagt er umodne æg der sidder og danner små cyster på æggestokkene..

Som du kan se har det INTET med overspisnig at gøre men at hun fik medicin. MEN! det burde stadig være muligt at tabe sig UDENOM lægen, hvis hun da spiser rigtig eller det håber jeg. Det er jo derfor jeg spørger lidt herinde...

Ups glemte lige at hun har fået konstanteret diskdegeneration(slidgigt) i ryggen.

Der kan udlevers en kopi af sygejournal hvis det er. Den er kun på ca 200 sider..

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan at smertestilende medicin gør at man har meget vand i kroppen, og har svært ved at komme an med det igen, prøv at giv det lidt mere tid. Kroppen skal også lige vende sig til det "nye" kost!!

ok.. Vi har lige siddet og snakket om det. Og vi har aftalt at give det 1 måned i alt. Hvis der intet er sket, vil hun gå til lægen og så derfra finde ud af hvad der skal ske, for noget skal der ske, hvis ryggen skal have bare en lille chance for at holde nogle år endnu

Takker for svarene..

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg råde til en anelse mere protein og så ellers en hel del tålmodighed :)

ok jeg har prøvet at smide noget mere protein i hendes kost og der ud over smide noget juice ind også grundet at hun ikke kan spise mere end det hun gør nu.

Link to comment
Share on other sites

Tag hende dog til en diætist eller en læge. Når det gælder sygdom kan "alm" diæt og "gode råd" ikke bruges. Det har du så erfaret nu. Hvorfor så ikke skynde dig lidt?

Nok fordi diætister ikke fatter en brik af hvad der sker omkring dem... I hvert til fald ikke dem vi har prøvet. Vi re blevet anvist til diætist på RASK, og hver gang er der blevet sagt af min kone til dem at hun vil følges i et godt stykke tid og de har sagt ok.

MEN! Hver gang, når hun så har tabt 1 kilo så har de sagt det kan du sagtens og så er sagen blevet stoppet..

Vi har IKKE råd til selv at betale..

Link to comment
Share on other sites

Nok fordi diætister ikke fatter en brik af hvad der sker omkring dem...

Har i tænkt over at diætisterne måske også siger såen om jer? :angry:

For at få noget ud af det hos en diætist kræver det at man kan snakke sammen og IKKE har den indstilling du fremstiller der. Nu ved jeg ikke hvilke diætister i har besøgt (også ligemeget), men de fleste jeg kender er venlige og til at snakke med.

Link to comment
Share on other sites

hun så har tabt 1 kilo så har de sagt det kan du sagtens og så er sagen blevet stoppet..

Så må I da slå i bordet og sige at sådan spiller klaveret ikke:excl: . Din kone skal helt klart have noget hjælp for det andet er s.. for synd for hende. Så prøv igen og kræv at blive fulgt indtil hun har tabt...ja, det er jo så op til jer at sætte et antal kilo :o

Jeg ønsker jer held og lykke med projektet og kan fortælle at jeg snart sender jeres hæfte omkring Dreamweaver (og undskylder for den sene levering:cry: )

Hils konen :biggrinbounce:

Link to comment
Share on other sites

hun så har tabt 1 kilo så har de sagt det kan du sagtens og så er sagen blevet stoppet..

Så må I da slå i bordet og sige at sådan spiller klaveret ikke:excl: . Din kone skal helt klart have noget hjælp for det andet er s.. for synd for hende. Så prøv igen og kræv at blive fulgt indtil hun har tabt...ja, det er jo så op til jer at sætte et antal kilo :o

Jeg ønsker jer held og lykke med projektet og kan fortælle at jeg snart sender jeres hæfte omkring Dreamweaver (og undskylder for den sene levering:cry: )

Hils konen :biggrinbounce:

Petit tjek lige din priv en gang..

Link to comment
Share on other sites

Nok fordi diætister ikke fatter en brik af hvad der sker omkring dem...

Har i tænkt over at diætisterne måske også siger såen om jer? :angry:

For at få noget ud af det hos en diætist kræver det at man kan snakke sammen og IKKE har den indstilling du fremstiller der. Nu ved jeg ikke hvilke diætister i har besøgt (også ligemeget), men de fleste jeg kender er venlige og til at snakke med.

Første gang satte vi os ned og sagde hjælp vi fatter intet af mad..

Det gik også fint og vi FULGTE PROGRAMMET, men lægen på RASK sagde stop (min fejl ikke diætisten første gang) da hun havde tabt 1,5 kilo, så vidt jeg husker..

Så det har INTET med at de ikke fatter en brik at gøre med hensyn til mad!!!!!!!

Det er på det personlige plan...

Det er meget godt de siger hvad der er godt for en..

MEN!!!!

Hvis man nu ikke er vant til spise så meget og så får at vide at man skal proppe 600gram salat ned i spalten om dagen, + alt det andet, så bliver det hurtigt til et problem... Det er IKKE sjovt at rende rundt med kvalme over at have spist for meget mad!!!!!

Der er helt sikkert nogle goe diætister i Danmark, vi har bare ikke været heldige igennem det offenntlige..

Jeg ved IKKE hvordan det private er..

Jeg skrev IKKE for at generalisere og er ked af hvis det fremstod sådan..

Link to comment
Share on other sites

Hey

Hvis en pludselig "stor indtagelse" af mad/fødevarer, er for meget, så prøv at skru' langsomt op for "volumen" - det andet kan også være psykisk for meget en mundfuld fra at spise "ingenting" ( som jeg forstår tilfældet er her ) til at spise "normalt" .. ting tar tid !!!!!

Vægttab - diskos' eller ej - bliver ikke opnået på 1 dag eller 1 måned... det tager LANG TID OG KRÆVER PISSE MEGET tålmodighed (pardon my frenche.. <_< ) ... just my 5-cent

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Hey

Hvis en pludselig "stor indtagelse" af mad/fødevarer, er for meget, så prøv at skru' langsomt op for "volumen" - det andet kan også være psykisk for meget en mundfuld fra at spise "ingenting" ( som jeg forstår tilfældet er her ) til at spise "normalt" .. ting tar tid !!!!!

Vægttab - diskos' eller ej - bliver ikke opnået på 1 dag eller 1 måned... det tager LANG TID OG KRÆVER PISSE MEGET tålmodighed (pardon my frenche.. <_< ) ... just my 5-cent

/Vivs

Nemlig Vivsen.. Har siddet og snakket længe med konen om det...

Vi har snakket øvelser mad og hele molevitten...

Skal nok gå.. Tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share